کوالکام شاید برای اسنپدراگون 895 پلاس به جای سامسونگ با TSMC همکاری کند

به گزارش مجله فوتبال، این طور که به نظر می رسد، کوالکام میخواهد برای ساخت پردازنده پرچم دار بعدی خود که احتمالا اسنپدراگون 895 نامیده می گردد همکاری خود را با سامسونگ ادامه دهد. اما شایعه ها حاکی از آن است که این شرکت احتمالا برای ساخت مدل پلاس این پردازنده یعنی اسنپدراگون 895 پلاس با TSMC وارد همکاری خواهد شد.

کوالکام شاید برای اسنپدراگون 895 پلاس به جای سامسونگ با TSMC همکاری کند

کوالکام هفته گذشته از پردازنده ی اسنپدراگون 888 پلاس رونمایی کرد؛ پردازنده ای که در واقع باید آن را مدل اورکلاک شده اسنپدراگون 888 پلاس بدانیم که گفته می گردد حدود 5.5 درصد در امر پردازشی و 20 درصد هم در زمینه یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی از مدل استاندارد سریع تر است. البته این پردازنده خیلی به نسبت مدل استاندارد خود قدرتمندتر و سریع تر نیست چون از لحاظ گرافیکی هیچ تغییری ننموده، در بخش سرعت پردازشی هم اختلاف بسیار اندک است و هوش مصنوعی هم خیلی در زندگی بسیاری از کاربران، کاربرد خاصی ندارد که تراشه به کار رفته در اسنپدراگون 888 نتواند از پس آن بر بیاید.

البته به نظر می رسد جانشین اسنپدراگون 888 قرار است با بهبود نسبتا محسوس عملکرد، اواخر سال جاری رونمایی گردد؛ این طور که پیداست، کوالکام این پردازنده را اسنپدراگون 895 نام گذاری خواهد نمود که البته هنوز از این بابت مطمئن نیستیم چون خبری که در این رابطه منتشر شده در حد یک شایعه است. بعلاوه طبق همین شایعه، این پردازنده با فرایند پیشرفته تری فراوری خواهد شد اما این پیشرفت انقلابی نخواهد بود. بنابراین احتمالا نباید انتظار داشته باشید بین اسنپدراگون 888 و 895، اختلاف عملکرد فوق العاده چشمگیری وجود داشته باشد.

با توجه به خبری که روز گذشته منتشر شده، اگرچه اسنپدراگون 888 بر پایه فناوری ساخت 5 نانومتری سامسونگ فراوری شده اما جانشین آن یعنی اسنپدراگون 895 باز هم به وسیله شرکت کره ای اما این بار با فناوری ساخت 4 نانومتری فراوری خواهد شد. اگرچه این خبر منبع ناشناخته ای دارد اما به نظر می رسد می توان به آن اعتماد کرد چرا که چند روز پیش Ice Universe که از افشاگران معروف حوزه فناوری هم به شمار میرود در حساب کاربری خود در توییتر اعلام نموده بود پردازنده تازه کوالکام به وسیله سامسونگ و با فناوری ساخت 4 نانومتری فراوری می گردد.

فناوری ساخت 4 نانومتری سامسونگ طبیعتا باید از نمونه 5 نانومتری آن نتیجه بهتری را رقم بزند و جز این هم انتظار دیگری نداریم. اما متأسفانه چون اطلاعات در این زمینه بسیار کم است، هیچ ایده ای نداریم مبنی بر اینکه تا چه میزان بین عملکرد پردازنده هایی که طی این دو فرایند ساخته می شوند تفاوت وجود دارد. اما قطعا از لحاظ سرعت و قدرت، شاهد پیشرفت محسوس اما (احتمالا) نه چشمگیر خواهیم بود.

اسنپدراگون 895 که به گفته افشاگران با شماره مدل SM8450 راهی بازار خواهد شد احتمالا از مودم 5G تازه کوالکام یعنی X65 5G هم بهره می برد که گویا آن هم با فناوری ساخت 4 نانومتری سامسونگ فراوری می گردد. بعلاوه این پردازنده که قرار است به اسم قلب تپنده پرچم دارهای اندرویدی سال 2022 ایفای نقش کند، از هسته های تازه ARM (احتمالا Cortex-X2 و A710 و A510) بهره خواهد برد و آدرنو 730 را به اسم پردازشگر گرافیکی در اختیار خواهد داشت. این طور که به نظر می رسد، این هسته ها و پردازشگر گرافیکی بسیار قدرتمند خواهند بود و می توانند تجربه کاربری بی نظیری از کار با سیستم عامل اندروید را برای کاربران به ارمغان بیاورند.

از آنجایی که رونمایی از مدل پلاس پردازنده های پرچم دار کوالکام از دو سال قبل تا به امروز در برنامه های این شرکت بوده، به نظر می رسد اسنپدراگون 895 پلاس هم باید یکی از آن پردازنده هایی باشد که انتظار داریم قلب تپنده پرچم دارهای نیمه دوم سال 2022 باشد. اما این بار فرایند ساخت آن به سامسونگ واگذار نخواهد شد بلکه شاید TSMC، عظیم ترین شرکت فراوریکننده تراشه در دنیا، انجام این کار را بر عهده بگیرد. در این صورت، فناوری ساخت 4 نانومتری که TSMC قرار است برای فراوری اسنپدراگون 895 پلاس استفاده کند، احتمالا همان فناوری خواهد بود که در ساخت تراشه آیفون های نسل بعد استفاده می گردد.

این طور که به نظر می رسد، تراشه A15 که قرار است قلب تپنده گوشی های سری آیفون 13 باشد طی فرایند 5 نانومتری TSMC که N5P نامیده می گردد فراوری خواهد شد. طبق شواهد، گویا این فرایند فقط یک نمونه بهبود یافته از فرایند ساخت 5 نانومتری است که تراشه A14 طی آن فراوری شده، بنابراین گفته می گردد فقط 5 درصد از لحاظ عملکرد پردازشی و حدود 10 درصد از لحاظ مصرف انرژی، شاهد پیشرفت خواهیم بود.

اگر واقعا این طور باشد، احتمالا سامسونگ با رونمایی از پردازنده فوق العاده قدرتمند اگزینوس 2100 که گفته می گردد تراشه گرافیکی آن را شرکت AMD فراوری خواهد نمود، می تواند برای اولین بار تراشه ای از اپل را پشت سر بگذارد. از طرفی اگر تراشه سامسونگ بر پایه لیتوگرافی 4 نانومتری هم فراوری گردد، به خودی خود عملکرد بهتری را به نسبت تراشه های فراوری شده بر پایه لیتوگرافی 5 نانومتری خواهد داشت. چرا که گفته می گردد پردازنده های 4 نانومتری از بلاک هایی با 6 درصد میزان کوچک تر به نسبت نمونه های 5 نانومتری برخوردار بوده و این امر باعث می گردد در کنار افزایش توان، مصرف انرژی هم به شکل بهتری مدیریت گردد.

با این حال باید منتظر ماند و دید طی روزهای آینده چه خبرهای بیشتری پیرامون پردازنده های این سه شرکت عظیم یعنی سامسونگ، اپل و کوالکام منتشر می گردد. فعلا که به نظر می رسد کوالکام همکاری خود را با سامسونگ حداقل برای فراوری اسنپدراگون 895 یا هر آنچه که شرکت قرار است پردازنده پرچم دار بعدی خود را نام گذاری کند ادامه خواهد داد؛ چرا که TSMC ظاهرا جای خالی برای دریافت سفارش ندارد. حال باید دید آیا در ساخت اسنپدراگون 895 پلاس آیا باز هم کوالکام و TSMC وارد همکاری می شوند یا خیر.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ

به "کوالکام شاید برای اسنپدراگون 895 پلاس به جای سامسونگ با TSMC همکاری کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوالکام شاید برای اسنپدراگون 895 پلاس به جای سامسونگ با TSMC همکاری کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید