ورزش و فعالیت برای زنان باردار

به گزارش مجله فوتبال، فعالیت و ورزش سبک در دوران بارداری بسیار لذت بخش است. شرایط ناهنجار اندام زن در ماه های آخر بارداری ممکن است محدودیتی در برخی کارها به وجود آورد ولی زن باردار تا موقع وضع حمل می تواند بیشتر کارهای

ورزش و فعالیت برای زنان باردار

نویسندگان:گروه نویسندگان

فعالیت و ورزش سبک در دوران بارداری بسیار لذت بخش است. شرایط ناهنجار اندام زن در ماه های آخر بارداری ممکن است محدودیتی در برخی کارها به وجود آورد ولی زن باردار تا موقع وضع حمل می تواند بیشتر کارهای روزمره را انجام دهد.

عضلات شکم و سایر قسمت های بدن هر کدام وظایف مهمی را در امر زایمان و پیشرفت آن دارند و به همین دلیل تقویت این عضلات در موقع بارداری باعث می شود که وضع حمل سریع و آسان تر انجام گیرد. این مسئله در خصوص زنان زحمتکش و کارگر کاملاً صادق است.

هر روز در صورت امکان چند ساعتی در محیط آزاد فعالیت نمایید. باغبانی راه بسیار خوبی برای استنشاق هوای تازه همزمان با فعالیت است. به جای استفاده از اتوبوس یا ماشین در صورت امکان پیاده به دیدار دوستان و فامیل بروید.

در اثر ورزش، عضلات بدن تقویت می شوند. گردش خون بهبود می یابد، مواد زائد بدن دفع می شوند، اشتها زیاد شده و سرعت هضم غذا افزایش می یابد، خواب راحت و طولانی هم به وجود می آید به علاوه مدتی شما را از گرفتاری های منزل یا کار دور نگه می دارد.

نوع ورزش بر حسب وضع مزاجی و علاقه زن باردار فرق می نماید. زنانی که قبل از بارداری به ورزش های سنگین و سخت عادت دارند در دوران بارداری بهتر از زنان خانه دار فعالیت و ورزش را تحمل می نمایند. البته برای خانم هایی که حرفه و شغلشان با فعالیت و جنب و جوش زیاد همراه است ورزش ضرورتی ندارد.

قدر مسلم این است که هیچ وقت نباید ورزش را تا حد خستگی مفرط ادامه داد و به محض احساس اولین علامت خستگی باید فعالیت را متوقف نمود. البته هرچه موقع زایمان نزدیکتر می شود خستگی ناشی از فعالیت زودتر ظاهر می شود.

راه رفتن

در فصل بهار برترین ورزش دوران بارداری راه رفتن است. برای جلوگیری از لغزش و افتادن بهتر است که از کفش های پاشنه کوتاه استفاده شود زیرا کفش های پاشنه بلند علاوه بر لغزش موجب درد کمر هم می شوند. در فصل تابستان از پیاده روی در هوای گرم و زیر نور آفتاب باید خودداری نمود، زیرا تحمل زن باردار در مقابل گرما بسیار کم است. در راه رفتن باید حوصله به خرج داد و از راه رفتن سریع و در محل های شلوغ باید پرهیز نمود. پیاده روی و گردش به طور میانه روزانه 2 الی 3 کیلومتر کافی است و طی این مسافت باید به فواصل کم و به دفعات متوالی صورت گیرد تا خستگی بوجود نیاید.

ورزش های سخت و سنگین

تمام انواع ورزش های سنگین در دوران بارداری ممنوع است مگر در کسانی که قبل از بارداری به این نوع ورزش ها عادت دارند. پس می توانند در دوران بارداری کم و بیش آن را ادامه دهند. ورزش های سخت شامل دوچرخه سواری، تنیس، اسکی روی یخ و اسب سواری می باشند.

شنا کردن

اشکالی ندارد البته این در صورتی است که یک نفر همراه زن باردار باشد تا در موارد ضروری (گرفتگی پا) به او یاری کند. از شنا در دریا و استخر در دو ماه آخر بارداری به دلیل احتمال انتقال عفونت باید پرهیز نمود.

پایکوبی به مدت کوتاه و در صورتی که با جنبش و حرکات شدید همراه نباشد اشکالی ندارد.

قهرمانان حرفه ای شنا، اسب سواری و سایر رشته ها می توانند تا آنجایی که خستگی مفرط و ناراحتی در آنها ظاهر نشود این نوع ورزشها را در دوران بارداری ادامه دهند. مواردی از شرکت زن باردار در مسابقه شیرجه و سوارکاری بدون کوچکترین عارضه برای مادر و جنین گزارش شده است.

بار دیگر تاکید می شود که حاملگی یک بیماری نیست بلکه یک پدیده فیزیولوژیک و طبیعی است و چه بسا در دوران بارداری ممکن است از سایر واقع زندگی احساس بهتری داشته و خود را سالم تر حس کنید. بنابراین حاملگی نباید اختلالی در روش زندگی و فعالیت شما به وجود آورد.

منبع مقاله :

گنجی، مبین؛ پورفخاران، محمد؛ حجاران، مریم؛ (1391)، رموز طلایی بارداری پیروز، قم: ابتکار دانش، چاپ ششم .

منبع: راسخون

به "ورزش و فعالیت برای زنان باردار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزش و فعالیت برای زنان باردار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید