زنان در مقایسه با مردان به خواب بیشتری احتیاج دارند

به گزارش مجله فوتبال، خواب کافی نقش بسزایی در سلامت ذهنی و جسمی افراد دارد. مطالعات تازه نشان داده است که زنان در مقایسه با مردان به طور میانگین به 20 دقیقه خواب بیشتر احتیاج دارند. بعلاوه گفته می گردد کم خوابی به سلامتی زنان در مقایسه با مردان آسیب بیشتری وارد می نماید.

زنان در مقایسه با مردان به خواب بیشتری احتیاج دارند بر اساس نتایج پژوهشی که در مرکز مطالعات خوابِ دانشگاه لافبورو در انگلستان انجام شد، زنان به علت اینکه مغز پیچیده تری دارند، ضروری است به طور میانگین 20 دقیقه بیشتر از مردان بخوابند. البته، این اندازه ممکن است در زنان مختلف، اندکی متغیر باشد. بعلاوه در این پژوهش معین شد که کم خوابی به سلامتی زنان نسبت به مردان آسیب بیشتری وارد می نماید. پروفسور جیم هورن (Jim Horne)، مدیر مرکز تحقیقات خواب در دانشگاه لافبورو، می گوید:

دریافتیم که کم خوابی در زنان تا حد زیادی با سطوح بالای پریشانی روانی و شدت گرفتن احساسات خصومت، افسردگی و خشم در ارتباط است. در مقابل، این شدت احساسات در مردانی که به همان اندازه دچار کم خوابی بوده اند، مشاهده نشد.

یکی از کارکردهای اصلی خواب، بازسازی مغز است. به گفته پروفسور هورن، قشر مغز یا همان کورتِکس (cortex) که مسئول پردازش افکار، حافظه، زبان و غیره است، هنگام خواب عمیق به حالت بازسازی فرو می رود و ارتباطش با حواس بدن قطع می گردد. وی معتقد است مغز زنان، متفاوت از مردان عمل می نماید و پیچیده تر است، پس جای تعجب نیست که زنان به اندکی خواب بیشتر احتیاج داشته باشند:

هرچه در طول روز از مغزتان بیشتر کار بکشید، قسمت های بیشتری از مغز به بازسازی احتیاج خواهند داشت و در نتیجه، ضروری است بیشتر بخوابید. بر همین اساس، چون زنان به انجام چند کارِ همزمان تمایل دارند و از مغزشان بیشتر از مردان کار می کشند، به خواب بیشتری احتیاج دارند.

پروفسور هورن معتقد است مردانی که به واسطه شغل شان مجبورند تصمیمات زیادی بگیرند هم به نسبت سایر هم جنس های خود به خواب بیشتری احتیاج دارند، اما نه بیشتر از زنان.

نتایج پژوهش فوق در راستای نتایج پژوهش دیگری است که در سال 2013 به وسیله پژوهشگران دانشگاه دوک در کارولینای شمالی انجام شد. در این پژوهش هم ثابت شد که کم خوابی در زنان نسبت به مردان آسیب های ذهنی و جسمی بیشتری در پی خواهد داشت. افزایش احتمال بروز بیماری های قلبی، افسردگی، اختلالات روانی و سکته از جمله پیامدهای زیانبار کم خوابی در زنان گزارش شده است. پژوهشگران بعلاوه مشاهده کردند که سطح شاخص های التهابیِ نشانگر مسائل سلامتی در زنانِ کم خواب بالاتر بوده است. دکتر مایکل بروس (Michael Breus)، کارشناس خواب، اظهار می نماید شاخص های التهابی با حس درد در ارتباط هستند و به همین علت، احتمال احساس درد در هنگام بیدار شدن از خواب در زنان بیشتر است. اما به نظر نمی رسد سلامت مردان تا این حد با اندازه خواب شان، در ارتباط باشد.

عموم مردم تصور می نمایند که همه افراد به طور یکسان به هشت ساعت خواب شبانه احتیاج دارند. این در حالی است که خیلی ها با هفت ساعت خواب هم حسابی سرحال می شوند. در واقع، نمی توان برای همه افراد یک نسخه مشترک پیچید. بعضی افراد با اینکه شب ها هشت ساعت می خوابند، باز هم روز بعد در محل کارشان چرت می زنند، اما بعضی دیگر، مثل مارگارت تاچر، فقط با سه تا پنج ساعت خواب شبانه هم انرژی کافی می گیرند.

در مجموع، اینکه هر کس چقدر باید بخوابد تا حدی به ژنتیک و فعالیتی که انجام می دهد هم بستگی دارد.

منبع: سایت چطور

منبع: راسخون

به "زنان در مقایسه با مردان به خواب بیشتری احتیاج دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنان در مقایسه با مردان به خواب بیشتری احتیاج دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید