نظارت بر عملکرد فروشندگان خبرنگاران؛ سیستم ارزیابی فروشندگان چطور کار می کند؟خبرنگاران بستر مهیا برای فعالیت کسب وکارهای ایرانی

به گزارش مجله فوتبال، به نقل از آی تی رسان؛ در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90، خرید اینترنتی میان مردم ایران مرسوم نبود و بزرگ ترین دلیل آن هم اعتماد نداشتن مشتریان به فروشگاه های اینترنتی بود. در آن زمان نسل جوان از اولین گروه هایی بودند که به خرید و فروش اینترنتی روی آوردند و موجب شدند این فرهنگ در میان مردم گسترش پیدا کند. حالا که در اوایل دهه 1400 به سر می بریم، خرید از اینترنت در میان تمام ایرانی ها جا افتاده و احتمالا همه ما حداقل یک بار آن را تجربه کرده ایم.

نظارت بر عملکرد فروشندگان خبرنگاران؛ سیستم ارزیابی فروشندگان چطور کار می کند؟خبرنگاران بستر مهیا برای فعالیت کسب وکارهای ایرانی

مجله فوتبال به عنوان سردم دار فروشگاه های اینترنتی در ایران که میزبان حجم زیادی از خرید های آنلاین مردم در سراسر کشور است، در ابتدای راه خود تنها یک فروشگاه اینترنتی محصولات دیجیتالی بود که به لطف ارائه خدمات خوبش توانست به زودی اعتماد مردم به یک فروشگاه اینترنتی را جلب کند. شاید بتوان گفت اعتمادسازی یکی از بزرگ ترین چالش های مجله فوتبال در سال های اولیه فعالیت این فروشگاه اینترنتی بود.

مجله فوتبال بستر مهیا برای فعالیت کسب وکارهای ایرانی

زمانی که مردم تجربه مثبتی از خرید از مجله فوتبال کسب کردند، اعتماد هم به وجود آمد. مجله فوتبال در حالی که روز به روز بزرگ تر می شد در سال 96 از یک فروشگاه اینترنتی به یک بازار خرده فروشی آنلاین تبدیل شد و سیستم مارکت پلیس خود را ارائه داد. در این سیستم دیگر مجله فوتبال تنها فروشنده محصولات نیست، بلکه به عنوان یک واسطه میان فروشندگان کالا و مشتریان در سراسر ایران هم به شمار می آید.

در سیستم مارکت پلیس هم موضوع اول برای مشتریان، اعتماد است. مردم به مجله فوتبال اعتماد دارند اما به فروشنده ای که از طریق مجله فوتبال از او خرید می کنند چه؟ تا پیش از عرضه سیستم مارکت پلیس، مجله فوتبال خود فروشنده اجناس بود اما حالا هزاران فروشنده ناشناس به دنبال فروش کالاهای خود در این بازار خرده فروشی آنلاین هستند.

از این رو، مجله فوتبال فرایندی دقیق و همه جانبه را برای ارزیابی فروشندگان خود ایجاد کرد تا تجربه مثبت خرید آنلاین از این فروشگاه که به اعتماد مردم شکل گرفته، خدشه دار نشود.

فرایند ارزیابی فروشندگان مجله فوتبال

بیان شد که موضوع اعتماد مشتریان، برای فروشگاه بزرگی مانند مجله فوتبال چه مقدار اهمیت دارد، به این ترتیب این فروشگاه روزانه تمامی فروشندگان خود را با یک سیستم دقیق ارزیابی می کند تا دست فروشندگان غیرقابل اعتماد از مجله فوتبال کوتاه شود، همچنین در نقطه مقابل فروشندگان برتر، امتیازات بالایی دریافت می کنند و تمایل مشتریان به خرید از این فروشگاه ها افزایش پیدا می کند.

سیستم ارزیابی فروشندگان مجله فوتبال به این دلیل راه اندازی شده است تا فروشندگانی که قیمت نامتعارفی روی محصولات خود می گذارند، کالای بی کیفیت می فروشند یا در ارسال کالا بدقولی می کنند از سیستم فروش مارکت پلیس مجله فوتبال حذف شوند؛ همچنین فروشندگانی که کالاهایی با بهترین کیفیت را همراه با مناسب ترین قیمت عرضه می کنند و محصولات را به موقع دست مشتریان می رسانند، شناسایی شده و به کاربران معرفی شوند.

مجله فوتبال با شناخت نیازهای مشتریان، در سامانه ارزیابی فروشندگان خود به آن ها تأکید دارد، این فروشگاه برای همکاری با هر فروشنده قوانین مدونی مشخص کرده که به قیمت گذاری مناسب، فروش کالاهای اصلی و غیراصل، فروش کالاهای قاچاق یا غیربهداشتی و مضر، ارسال به موقع سفارش، مغایرت محصول ارسالی با سفارش مشتری، مرجوع کردن کالا و… می پردازد.

فروشندگان پس از موافقت با قوانین مجله فوتبال، فروش خود را در این فروشگاه آغاز می کنند و در همین حین وارد سیستم ارزیابی فروشندگان مجله فوتبال هم می شوند تا میزان پایبندی آن ها به قوانین فروش در مجله فوتبال پایش و شرایط ادامه همکاری با این فروشندگان بررسی شود.

یکی دیگر از اهدافی که مجله فوتبال در سیستم ارزیابی فروشندگان پیگیری می کند، بهبود عملکرد فروشندگان در راستای ارزش های فروشگاه و در نتیجه افزایش فروش آن هاست. بنابراین این سیستم تأثیر مستقیم بر مشتری مداری و هم زمان رشد درآمدی فروشندگان دارد.

شاخص های سیستم ارزیابی فروشندگان مجله فوتبال

سیستم ارزیابی فروشندگان مجله فوتبال شاخص های مهمی دارد که در افزایش و کاهش رتبه فروشندگان تأثیر می گذارند، شاخص هایی که باید مشتریان از آن اطلاع داشته باشند تا بدانند یک فروشنده برتر با رعایت چه قوانینی پیروز به کسب امتیازات بالا شده و خرید از این فروشنده چه تفاوتی با خرید از یک فروشنده با امتیاز پایین دارد.

به طور کلی شاخصه های اصلی سیستم ارزیابی فروشندگان مجله فوتبال به شرح زیر است؛

  • کمترین میزان تأخیر در ارسال سفارش های مشتریان
  • به حداقل رساندن لغو سفارش های مشتریان
  • کمترین میزان مرجوعی محصولات از طرف مشتریان
  • نفروختن کالای غیراصل و قاچاق
  • استفاده نکردن از برچسب های تقلبی و غیر اصل (این با نشان غیر اصل در صفحه محصول متفاوت است و منظور برچسب های اصالت و سلامت کالاست که نباید به صورت تقلبی استفاده شود.)

همچنین مجله فوتبال به فروشندگان خود تأکید دارد که رعایت برخی نکات اثرگذار، تأثیر بسزایی در مشتری مداری و بهبود عملکرد خود فروشندگان در مجله فوتبال دارد. این نکات اثرگذار شامل بروزرسانی موجودی محصولات، بررسی به موقع سفارش ها، قیمت گذاری صحیح و منصفانه، نفروختن و ارسال کالاهای غیراصلی و درج صحیح محتوا و مشخصات محصول می شود.

امتیاز عملکرد فروشندگان در مجله فوتبال

در این سیستم ارزیابی امتیازاتی به فروشندگان داده می شود که در پنل فروشندگان در سایت و در صفحه خرید کالا به کاربران نمایش داده می شود. این امتیازات در سه معیار اصلی زیر محاسبه شده و نشان دهنده عملکرد فروشنده در فروشگاه مجله فوتبال است؛

  • ارسال به موقع کالا که به معنای رساندن سفارش در موعد مشخص شده به انبار مجله فوتبال است.
  • لغو نشدن سفارش که یعنی عملکرد فروشنده موجب تأمین نشدن کالا و لغو سفارش نشده باشد.
  • بازنگشتن کالا که یعنی خطای فروشنده موجب مرجوع شدن کالا نشده باشد.

لازم به ذکر است که دو نشان برای فروشندگان پیروز در مجله فوتبال وجود دارد؛ رسمی و برگزیده.

فروشندگان برگزیده مجله فوتبال

در فروشگاه مجله فوتبال، فروشندگانی که در ارائه خدمات به مشتریان یعنی فروش محصولات با کیفیت، کمترین میزان لغو سفارش مشتریان و ارسال به موقع کالا، امتیازات بالایی دریافت کنند، به عنوان فروشنده برگزیده شناخته خواهند شد.

فروشندگان برای دریافت این نشان باید هیچ تخلفی در فروش 6 ماه گذشته خود نداشته باشند. از طرفی به میزان فروش حداقل 300 کالا یا حداقل 80 میلیون تومان رسیده باشند و در سیستم امتیازدهی مشتریان هم امتیازی بیش از میانگین امتیاز در تمامی کالاهای به فروش رفته دریافت کنند، همچنین میزان امتیازات منفی آن ها هم کمتر از میانگین امتیاز منفی نسبت به تمامی کالاهای به فروش رفته باشد.

با این وجود از این به بعد می دانید که فروشندگان برگزیده مجله فوتبال با طی کردن چه مراحل و داشتن چه شرایطی توانسته اند به این مقام دست یابند. همچنین وجود این نشان برای فروشنده این اطمینان را به مشتریان می دهد که کالایی که سفارش داده اند، کیفیت بالایی دارد و در زمان مقرر و بدون لغو سفارش به دست تان خواهد رسید.

فروشندگان رسمی در مجله فوتبال

به جز فروشندگان برگزیده، فروشندگان رسمی یک برند یا کالا در کشور هم نشانی در مجله فوتبال دریافت می کنند که از سایر فروشندگان، مجزا باشند. فروشندگان رسمی یک برند با ارائه مدارک معتبر لازم به فروشگاه مجله فوتبال می توانند نشان فروشنده رسمی را دریافت کنند.

کاربران با مشاهده نشان فروشنده رسمی در کنار نام فروشگاه، می توانند به آن فروشنده اعتماد کرده و کالای با اصالت را از کنندگی رسمی آن خریداری کنند.

شناسایی فروشندگان برتر در مجله فوتبال

اما به جز فروشندگان برگزیده و رسمی، سایر فروشندگان بر اساس عملکرد خود در سیستم ارزیابی فروشندگان مجله فوتبال امتیازاتی دریافت می کنند. این امتیازات تحت عنوان شاخص هایی در پروفایل فروشگاه ها قابل مشاهده است. مشتریان با توجه به این امتیازها می توانند به جز فروشندگان برگزیده و رسمی، تمایز دیگر فروشندگان برتر مجله فوتبال را از فروشندگانی که امتیازات پایینی دارند، تشخیص دهند و به این ترتیب کالاهای خود را از فروشندگانی با امتیاز بالا خریداری کنند. این روش خود به غربالگری فروشندگان و تمایل فروشندگان ضعیف به بهبود ارائه خدمات و افزایش امتیاز خود هم کمک شایانی می کند.

در کنار این ها، در پنل یا صفحه کاربری هر فروشگاه، میزان رضایت مشتریان از کالاهای خریداری شده از آن فروشگاه قابل مشاهده است؛ به این شکل خود کاربران هم می توانند در امتیازدهی و ارزیابی فروشندگان هم سهم داشته باشند.

زمانی که به صفحه خرید یک محصول مراجعه می کنید، در قسمت فروشندگان، نام فروشنده آن محصول قابل مشاهده است. در این قسمت می توانید امتیاز عملکرد فروشنده، میزان رضایت مشتریان از کالا و امتیاز ارزیابی فروشنده در سه بخش تأمین به موقع کالا، تعهد ارسال و عدم مرجوعی کالا را مشاهده کنید. در این بخش مجموع رضایت مشتریان از مجموع تمامی کالاهای فروشنده هم قابل مشاهده است.

اگر کالایی که شما قصد خرید آن را دارید، چند فروشنده داشته باشد، تعداد فروشندگان آن در همین بخش مشخص است که با انتخاب آن، می توانید تمامی فروشندگان آن کالا، قیمت ها، امتیاز عملکرد و رضایت مشتریان از آن ها را مشاهده و مقایسه کنید. به این ترتیب مشتریان می توانند بهترین فروشنده را انتخاب و کالای خود را از آن فروشنده خریداری کنند.

همچنین در میان کامنت هایی که برای یک محصول وجود دارد، می توان فروشندگانی را که مشتریان رضایت بیشتری از آن ها دارند، پیدا کرد. در بخش نظرات، اطلاعات فراوانی از جمله فروشنده ای که مشتری، کالا را از او خریداری کرده، مشخص است. به همین دلیل گاها با بررسی نظرات، مشاهده می شود که افرادی که از یک فروشنده خاص، کالایی را خریداری کرده اند، از کیفیت آن رضایت ندارند اما دیگر افرادی که همان کالا را از دیگر فروشندگان خریده اند، کاملا نسبت به خرید خود رضایت دارند.

به همین ترتیب مشخص است که فروشنده ای که مشتریانش، نظر منفی نسبت به خرید دارند، قابل اعتماد نیست و شما می توانید هنگام خرید، فروشندگانی را انتخاب کنید که کامنت های مثبتی دریافت کرده اند.

نظر شما چیست؟ آیا شما از سیستم ارزیابی فروشندگان مجله فوتبال رضایت دارید؟

منبع: دیجیکالا مگ

به "نظارت بر عملکرد فروشندگان خبرنگاران؛ سیستم ارزیابی فروشندگان چطور کار می کند؟خبرنگاران بستر مهیا برای فعالیت کسب وکارهای ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظارت بر عملکرد فروشندگان خبرنگاران؛ سیستم ارزیابی فروشندگان چطور کار می کند؟خبرنگاران بستر مهیا برای فعالیت کسب وکارهای ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید