نابغه ایرانی؛ ستایش و افسوس برای مهاجرت او

به گزارش مجله فوتبال، این روز ها دنیای شطرنج تحت تاثیر درخشش خیره کننده علیرضا فیروزجا، استعداد نوجوان ایرانی قرار گرفته است. این شطرنج باز 18 ساله از کودکی نبوغ بسیار بالای خودش را به رخ کشیده و امروز تا رتبه دوم رنکینگ جهانی هم بالا رفته است. همه جا حرف از علیرضا و استعداد سرشار اوست. با این حال حجم بالای ستایش های بین المللی از این نابغه، احساسی دوگانه برای ما می سازد؛ از یک طرف شادمان می شویم و از طرف دیگر افسوس می خوریم که او چرا نباید در زادگاه خودش، زیر پرچم کشور پدری اش رقابت کند.

نابغه ایرانی؛ ستایش و افسوس برای مهاجرت او

فیروز جا الان حدود دو سال است که زیر پرچم فرانسه مسابقه می دهد و افتخارات فردی او به نام این کشور ثبت می گردد. تازه ترین تحسین ها از فیروزجا، اما بر زبان رقیب اصلی او و نفر اول رنکینگ دنیا جاری شده است. مگنوس کارلسن نروژی که چند روز قبل برای بار پنجم به مقام قهرمانی دنیا دست یافت، به طور خاص به علیرضا اشاره نموده و او را تنها انگیزه خودش برای ادامه درخشش در دنیای شطرنج معرفی نموده است.

آن طور که ورزش سه نقل نموده، کارلسن 31 ساله می گوید: از بازی شطرنج لذت زیادی می برم و همچنان دوست دارم آن را ادامه بدهم. بی صبرانه منتظر فرا رسیدن کریسمس برای شرکت در رقابت های سریع و برق آسای قهرمانی دنیا هستم، ولی اعتراف می کنم رقابت های شطرنج کلاسیک قهرمانی دنیا در دوبی برای من زیاد لذت بخش نبود و بعضا در میان همین رقابت ها به مسابقات قهرمانی سریع دنیا (شاید رویارویی با فیروزجا) فکر می کردم.

کارلسن بعلاوه در اظهارنظری عجیب و غیر قابل پیش بینی گفته است تنها انگیزه او برای دفاع از عنوان قهرمانی دنیاش رویارویی دوجانبه با نابغه ایرانی دنیای شطرنج، یعنی علیرضا فیروزجا است؛ اعترافی شیرین برای طرفداران فیروزجا که او را در قامت قهرمانی دنیا می بینند. فیروزجا که در ماه گذشته با قهرمانی در گرندپری سوئیس جواز حضور بین هشت نفر انتخابی قهرمانی دنیا برای رویارویی با کارلسن را کسب کرد و در ادامه با درخشش کم نظیر در جام ملت های اروپا روی میز یک فرانسه به ریتینگ 2804 دنیا و رنک دوم دنیا رسید، به گمان خیلی از کارشناسان بزرگ شطرنج دنیا تنها رقیب جدی کارلسن در آینده است.

رقیبی که انگیزه کارلسن است و او از حالا خودش را برای رقابت با این بازیکن آماده می نماید. شطرنج باز نروژی حتی در ادعایی غیر قابل باور گفته است اگر فیروزجا برابر او نباشد، شاید برای دفاع از عنوان قهرمانی دنیا پشت میز مسابقه نیاید! نابغه ایرانی شطرنج حال حاضر دنیا و یکی از 15 نفر برتر تاریخ که از مرز 2800 عبور نموده است در حالی در رده دوم این رشته است که کارلسن با 2865 با فاصله ای زیاد در رتبه یک دنیای واقع شده است.

منبع: فرارو

به "نابغه ایرانی؛ ستایش و افسوس برای مهاجرت او" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نابغه ایرانی؛ ستایش و افسوس برای مهاجرت او"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید