مواد غذایی که باعث تشدید افسردگی می شوند

به گزارش مجله فوتبال، تغذیه یکی از عوامل مهم در افسردگیست بطوری که بدون آنکه فرد متوجه شود خوردن یک سری از مواد غذایی باعث تشدید علائم افسردگی در وی می شود.

مواد غذایی که باعث تشدید افسردگی می شوند افسردگی شدید می تواند ریشه در شرایط فردی و اجتماعی داشته باشد اما تغذیه هم بی تاثیر نیست. در بین خوراکی ها غذاهای افسرده کننده بسکمک وجود دارد که بعضی موجب بروز افسردگی شدید می شوند.

در جهانی زندگی می کنیم که بیشتر مواد به روش شیمیایی پرورش داده می شوند به همین علت برای کاهش نگرانی و اضطراب باید بیشتر به تغذیه توجه کنیم زیرا تغذیه نقش بسزایی در حالات روحی افراد دارد.1

غذایی که موجب افسردگی می شوند

دوناتاین شیرینی ها خیلی خوشمزه اند اما پر از اسیدهای چرب و ترانس بالا هستند. چربی بد موجود در این شیرینی واکنش های بیولوژیکی منفی ایجاد کرده و احتمال تغییر خلق وخوی شما را بالا می برد. مصرف مداوم غذاهای سرشار از چربی ترانس خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد.

نوشابههمه طعم یک نوشابه خنک را دوست دارند. اما متأسفانه هر چه قند بیشتری مصرف کنید، بدنتان ملتهب تر می شود. ملتهب شدن چه اشکالی دارد؟ مطالعه ای نشان داد که افسردگی با التهاب مغزی در ارتباط است. اگر خوراکی های شیرین دوست دارید، چند اونس شکلات تلخ بخورید که قند کمی دارد و به نوبه خود بسیار مفید است.

سیب زمینی سرخ کردهمشکل سیب زمینی نیست. مشکل نمک آن است. غذاهای دارای سدیم بالا باعث نفخ می شود. این مسئله به خودی خود یک مشکل پزشکی نیست، اما خلق وخویتان را خراب می کند. برای مبارزه با غذاهای شور، آب زیاد بنوشید.

قهوهبهتر است درباره خوردن قهوه بعدازظهر تجدیدنظر کنید. بااینکه هیچ ارتباط قطعی میان کافئین و افسردگی وجود ندارد، اما این محرک معروف خواب را مختل می کند. بی خوابی و اضطراب ناشی از آن علائم افسردگی را تشدید می کنند. سعی کنید میزان مصرف قهوه را به یک فنجان در روز کاهش دهید.

غذاهای فرآوری شدهتهیه غذاهای مایکروفری آسان است اما مصرف زیاد این غذاها خطر افسردگی را افزایش می دهد.

گلوتناگر به بیماری سلیاک هستید، خوردن گلوتن (پروتئینی در گندم و غلاتی مانند جو) تأثیرات زیادی بر خلق وخوی شما می گذارد و به روده کوچک شما آسیب جدی می زند. اما به گفته سازمان Celiac.org، در این افراد مصرف گلوتن خطر افسردگی را نیز بیشتر می کند.2

فست فودافرادی که فست فود می خورند، 51 درصد بیشتر دچار افسردگی می شوند. بنابراین از خوردن آنها بپرهیزید.

چربی ترانسچربی ترانس به چربی های اشباع نشده گفته می شود که معمولا در کل غذاها دیده نمی شوند. تنها در دهه 1950 چربی های ترانس به طور معمول در چیزهایی مثل مارگارین، اسنک، محصولات پخته شده بسته بندی و روغن های مورد استفاده برای سرخ کردن مواد غذایی، مورد استفاده قرار گرفتند. مصرف چربی های ترانس کنترل نشده می تواند ریسک افسردگی را تا 48 درصد افزایش دهد.

غذاهای با سدیم بالادهه هاست، غذاهای بدون چربی به عنوان یک راه حل کاهش وزن اعلام می شوند - اما بسکمک از این محصولات حاوی کمی سدیم هستند. متخصصان می گویند که همه این نمک اضافی می تواند کاملا با احساسات شما ناسازگاری داشته باشد، زیرا سدیم اضافی در این محصولات می تواند جنبه های سیستم عصبی را مختل کند.

نه تنها این می تواند باعث افسردگی شود، بلکه می تواند به واکنش سیستم ایمنی نیز کمک و باعث خستگی شود.و البته نمک هم چنین منجر به نگهداری مایع و باد کردگی می شود.1

کافئینکارشناسان زیادی معتقدند که حتی میزان تقریبا کمی از کافئین هم می تواند باعث بروز افسردگی شود. تحقیقی نشان داد که در میان دانشجوبان سالم، افرادی که به طور میانه یا زیاد، قهوه مصرف می کنند، نسبت به سایر دانشجویان با درجه بالاتری از شدت افسردگی دست به گریبان اند. مهم ترین علتی که بیشتر کارشناسان به آن اشاره کرده اند، این است که کافئین روی خواب فرد اثر می گذارد. قهوه و چای سیاه فرایند به خواب رفتن را دچار اختلال می کنند. ازطرفی دیگر، کیفیت خواب با حال وحوصله ما مرتبط است و خواب آشفته می تواند شرایط روحی و روانی مان را به هم بریزد. نوشابه های انرژی زا می توانند خواب شما را حتی تا 24 ساعت آینده مختل کنند. بعضی انواع این نوشیدنی حاوی میزان کافئینی برابر با 14 قوطی نوشابه[ی معمولی] است.

از خوردن این دسته از غذا ها هم دوری کنید، چون محرک اضطراب اند و هیچ ارزش تغذیه ای خاصی برای اعصاب ندارند.

سبوس گندمبه گفته کارشناسانِ سلامت و تعذیه، علی رغم میزان فیبر قابل توجه و همچنین طعم آجیلی، سبوس گندم به علت میزان بالای اسید فایتیک، در میان مواد غذاییِ ایجادکننده اضطراب جای می گیرد. اسید فایتیک به مواد معدنی موثر در خلق وخو، ازجمله روی می چسبد و جذب آنها را محدود می کند. وجود میزان مناسب روی در بدن، به خصوص در مبتلایان به اضطراب، بسیار مهم است، به طوری که معین شده است کمبود آن موجب بروز اضطراب و افسردگی می شود. اسید فایتیک در غلات کامل و لوبیا های خشک یافت می شود و عمل خیساندن و پختن به کاهش آن کمک می کند. پس بهتر است در هنگام تهیه برنج و سوپ و استفاده از جو دوسر، یکی از این دو روش را به مراحل پخت اضافه کنید.

قهوهبرای فکر های مضطرب، یک فنجان قهوه مانند سوخت موشک است. قهوه یکی از منابع بسیار غنی کافئین است و تحقیقات نشان داده اند افرادی که از اضطراب اجتماعی رنج می برند، در برابر عوارض ناشی از مقادیر اندک محرک ها نیز حساس اند. گذشته ازاین، کافئین می تواند جذب مواد مغذیِ تعدیل کننده خلق وخو، مثل ویتامین های د و ب را کند می کند. وقتی تصمیم می گیرید این محرک ها را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید، دمنوش های طبیعیِ بدون کافئین، به خصوص بابونه، می توانند جایگزین بسیار مناسبی برای قهوه باشند. همچنین تحقیقات نشان می دهند این نوشیدنی ها گاهی خاصیت ضدافسردگی و ضداضطرابِ قابل توجهی دارند.

غذا های کنسرویاگر مادربزرگ تان چیزی را تائید نمی کند یا با آن غذا درست نمی کند یا از خوردنش لذت نمی برد، از آن صرف نظر کنید. این مهم ترین توصیه تغذیه ایِ تعدادی از کارشناسان ضدافسردگی است که پیروی از رژیم غذایی کاملا سنتی را پیشنهاد می کنند. ترودی اسکات، متخصص تغذیه و نویسنده کتاب درمان غذایی اضطراب می گوید: من مراجعانی دارم که تحت هیچ شرایطی از غذاهای فراوری شده استفاده نمی کنند و اضافه می کند: بهتر است مواد غذایی ِ مدنظر شما فاقد مواد افزودنی باشند یا حداقل مواد افزودنی آن مانند مواد اولیه آزمایش های شیمی نباشد! ازطرف دیگر، حتی بسته بندی غذاهای نیمه آماده نیز ممکن است علتی برای نگرانی باشد. تحقیقات نشان داده اند بیسفول ای (BPA)،ماده ای شیمیایی که در بیشتر غذاهای کنسروی و ظروف پلاستیکی وجود دارد، می تواند انتقال دهنده های عصبی تثبیت کننده خلق وخو را از بین ببرد. این امر می تواند به طور قابل توجهی باعث تغییر ژن ها در قسمت کاهش دهنده استرس مغز شود. براساس یافته های محققان دانشگاه برکلی کالیفرنیا، بچه هایی که در اوایل دوران کودکی در معرض BPA قرار می گیرند، بیشتر احتمال دارد از مسائل مربوط به اضطراب رنج ببرند.3

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.jadidtarin.com

3.www.alef.ir

منبع: راسخون

به "مواد غذایی که باعث تشدید افسردگی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی که باعث تشدید افسردگی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید