غار کارائین و جاذبه های این مکان دیدنی در آنتالیا

به گزارش مجله فوتبال، غار کارائین یا همان غار کاراین که به نام غار سیاه نیز شناخته می شود، یکی از غارها و جاذبه های طبیعی - تاریخی شهر آنتالیای ترکیه محسوب می شود. در زمان های بسیار قدیم سکونتگاه انسان های ماقبل تاریخ بوده که دندان ها و استخوان های انسان عصر نوسنگی در این مکان یافت شده است که بعضی از آنها درون موزه ای در غار در معرض دید همگان واقع شده اند. جذابیت های تاریخی این منطقه به همین جا ختم نمی شود که در ادامه مطلب به قلم زنی در رابطه به آن خواهیم پرداخت.

غار کارائین و جاذبه های این مکان دیدنی در آنتالیا

کارائین غاری در آنتالیای ترکیه

ترکیه کشوری است که اگر جزو جهانگرد های علاقه مند به جذابیت های تازه و کمتر شناخته شده هستید، نمی توانید بی خیال این غار شده و سفر به آن را نایده بگیرید، اگر موافق نظر ما نیستید، با مجله فوتبال در این مطلب همگام شوید تا تغییر نظر خود را مشاهده کنید. هر ساله تعداد زیادی جهانگرد و بازدید نماینده ایرانی با استفاده از تور آنتالیا به این شهر سفر می نمایند، که می توان یکی از مقاصد مهم و پربازدید را غار کارائین دانست. در خصوص این غار بعلاوه می توان گفت که در لیست جهانی یونسکو در جهان به عنوان یکی از غارهای سکونتی ثبت گشت.

برای آشنایی با راهنمای سفر به آنتالیا کلیک کنید.

جغرافیای غار کارائین

این غار تاریخی در کشور ترکیه و در 30 کیلومتری شمال غربی شهر آنتالیا و در بلندای 400 متری سطح دریا و داخل سایت تاریخ شناسی مجاورت آبادی یاقجا جاخوش کرده است.

آنتالیا شهری با آب و هوای معتدل می باشد که دمای هوا درون غار هم به همین صورت است. به این ترتیب هوای این غار در سردترین روزها و گرمترین روزها معتدل و خنک می باشد.

قدمت غار کارائین

از کهن ترین و انگشت شمارترین غارهای بر جای مانده از دوران پارینه سنگی می توان به غار کارائین اشاره داشت که تاریخچه آن به 200 هزار سال قبل می رسد. طبق حدس و برآوردهای تاریخ شناسان غار نامبرده می تواند دارای تاریخچه ای بالای 200 هزار سال نیز باشد. و علت آن را نیز می توان یافتن جمجمه هایی متعلق به انسانهای نخستین ساکن در این غار دانست.

جغرافیای غار کارائین

این غار در دامنه کوه سام، و در بلندی 390 متری سطح دریا قرار گرفته که ورودی آن در تقریبا 100 متری از دشت تراورتن واقع شده است که گویا در دوره پلیستوسن دریاچه بوده است. از جمله آثار مکشوفه این غار می توان به یک جمجمه نئاندرتال متعلق به 200 هزار سال قبل، چندین وسایل معیشت و شکار از جنس عاج و سنگ یافت شده است که در حال حاضر از آنها در موزه تاریخ تمدن آناتولی حفظ و نگهداری می گردند.

تمامی آثار تاریخی مکشوفه از این غار, داخل موزه تاریخ شناسی آنتالیا و موزه تمدن های آناتولی آنکارا قرار دارند، نیز استخوان های جانوران و انسان های کشف شده داخل موزه ای واقع در قسمتی از غار در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.

همزمان با اشغال آسیای صغیر از طریق یونانی ها، در زمان عصر آهن, این غار به عنوان مکانی مذهبی به کار گرفته می شد که که از سنگ های زینتی استفاده شده در آن به راحتی می شود فهمید.

غار کارائین مکانی با چند کاربرد

غار کارائین به علت دارا بودن شرایط جغرافیایی استراتژیکی اش در دامنه کوههای شیبدار، موجب افزایش نیروی دفاعی و مقاومت آن شده و کاربرد دفاعی یافته است. بعلاوه مکان زندگی انسان ها بوده است. به خاطر آب و هوای مطلوبش جهت کشاورزی مناسب بوده که پس از جمع آوری در این غار نگهداری می شده است. بعلاوه شکارهای شکارچبان در این منطقه ذخیره می شده است. در خصوص جنس تشکیل دهنده غار کاراین و دریاچه مجاور آن گفته می شود که از جنس تراورتن های آهکی می باشد.

بخش های مختلف غار کاراین

این غار متشکل از 3 بخش می باشد که از طریق دیوارهای کلسیت از یکدیگر تفکیک گشته و از طریق دالان های بادگیر و کم عرض به یکدیگر متصل گشته اند. اتاق های درونی با استفاده از استالاگمیت ها و استالاکتیت ها مزین گشته اند.

پیش از داخل شدن به غار, در دامنه کوه, سالن های بزرگ گوناگون و سنگ نوشته های یونانی را مشاهده خواهید کرد که آنها بازمانده های مامن های مذهبی از زمان سلطه می باشند. ضمن این غار کاراین متشکل از اتاق های گوناگونی می باشد که در صورت تمایل از آنها بازدید کرده و با زندگی انسان های هزارها سال قبل آشنا شوید.

مواردی شگفت انگیز از غار کاراین

شاید بتوان یکی از مزیت های مهم این مکان را متغیر بودن دما در داخل و خارج غار دانست، به طوری که از افراد در مقابل سرمای زمستانی مراقبت و با هوای دلچسب و خنک در تابستان از شما پذیرایی می نماید.

این غار هم سکونتی و هم دفاعی بوده که به همین دلیل و به واسطه شرایط استراتژیکی اش از دید مهاجمان حفظ می شده است. به همین دلیل سالیان طولانی پنهان بوده و کشف نگشته است.

شرایط واقع شدن غار به گونه ای می باشد که با استفاده از نور خورشید روشن می شود و در طی روز هم نیاز زیادی به نور و روشنایی نبوده است. ولی خب اکنون همه بخش های غار، با ساتفاده از نورافکن های بزرگ روشن می شوند که ورودی غار به 3 سالن مرتبط با یکدیگر وصل می شود که بعد از عبور از آن، به تعدادی اتاق وسیع داراای سقف های مرتفع خواهیم رسید.

جهت و زمان دسترسی به غار کارائین

برای بازدید از این غار می توانید از ماه آوریل - اکتبر در تمامی روزها از ساعت 9 صبح - 7 بعد از ظهر باز می باشد. در صورتی که می خواهید در ماههای اکتبر - ماه مارس به این منطقه سفر نمایید ضروری است در ساعت 8:30 - 5 بعد از ظهر به این غار مراجعه کنید.

و اما جهت دسترسی به این غار ضروری است از بزرگراه بوردور کرکوتلی واقع شمال آنتالیا، داخل خروجی غار کاراین شده و راه خود را ادامه دهید. جالب است بدانید این جهت در بعضی بخش ها کم عرض گشته که البته تابلوهای راهنمای موجود نیز کم می باشد. پس ضروری است در نظر داشته باشید که از بزرگراه کرکوتلی تا آبادی یاقجا و غار کاراین, تقریبا 13 کیلومتر مسافت راه است که امتداد راه به غار ختم شده و در واقع این جاده بن بست می باشد.

از اینکه تا انتهای مطلب ما را همراهی کردید، متشکر هستیم. امیدواریم مورد توجه و پسند شما واقع شده باشد. برای آشنایی بیشتر با دیدنی های ترکیه، دیدنی های آنتالیا، دیدنی های آنکارا بر روی لینک های ارائه شده کلیک کنید.

منبع: دیجیاتور

به "غار کارائین و جاذبه های این مکان دیدنی در آنتالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار کارائین و جاذبه های این مکان دیدنی در آنتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید