شناسایی سریع بیماری گیاهان با چسب زخم سوزنی

به گزارش مجله فوتبال به نقل از نیواطلس، محققان از فراوری برچسب های سوزنی خاصی خبر داده اند که با چسباندن آنها بر روی برگ گیاهان مختلف می توان در عرض چند دقیقه از بیماری های احتمالی این گیاهان آگاه شد.

شناسایی سریع بیماری گیاهان با چسب زخم سوزنی

تا پیش از این شناسایی بیماری های گیاهان مستلزم نمونه برداری از آنها و ارسال این نمونه ها به آزمایشگاه برای تجزیه و تحلیل دی ان ای گیاهان بود. در بعضی موارد نیز دانشمندان مجبور به آنالیز مفصل و وقت گیر بافت ها و لایه های مختلف گیاهان و جداکردن اجزای آنها به وسیله دستگاه های سانترفیوژ بودند که در بهترین حالت به صرف سه تا چهار ساعت وقت احتیاج داشت.

اما پژوهشگران دانشگاه کارولینای شمالی برچسبی از جنس یک پلیمر ارزان قیمت فراوری نموده اند که در یک سمت آن انبوهی از سوزن های ریز نصب شده است. هر یک از این سوزن ها تنها 0.8 میلیمتر درازا دارند و در عرض چند ثانیه از مواد حاوی دی ان ای گیاه پر می شوند.

سپس می توان در عرض چند دقیقه این دی ان ای ها را آنالیز و بیماری گیاه را تشخیص داد. البته برای انجام مرحله دوم هنوز به تجهیزات آزمایشگاهی احتیاج است. در حال حاضر آنالیز های نهایی برای تکمیل این فناوری مورد احتیاج است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "شناسایی سریع بیماری گیاهان با چسب زخم سوزنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی سریع بیماری گیاهان با چسب زخم سوزنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید