بزرگترین توافق نفتی دنیا برای نجات بازار کافی نیست

به گزارش مجله فوتبال، کشورهای گروه جی 20 قرار است وزیران نفت خود را به نشست اضطراری روز آدینه بفرستند که نشان می دهد احتمال این وجود دارد که اوپک و روسیه سایر کشورهای فراورینماینده نفت را به مشارکت در کاهش فراوری جهانی وادار نمایند.

بزرگترین توافق نفتی دنیا برای نجات بازار کافی نیست

به گزارش مجله فوتبال، انتظارات برای انعقاد پیمان کاهش گسترده فراوری نفت میان فراوریکنندگان عظیم در مواجهه با اشباع بی سابقه عرضه مانند قیمتهای نفت نوسان زیادی پیدا نموده است. توییت هفته گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مورد استقبال معامله گران نفت نهاده شد اما با بدبینی تحلیلگران روبرو شد. یک روز بعد از اظهارات ترامپ به نظر رسید که با تمایل نسبی روسیه برای کاهش فراوری و اعلام برگزاری نشست فوق العاده گروه اوپک پلاس در روز دوشنبه، بدبینی ها کمتر شده است. اما ترامپ پس از خروج از ملاقات روز آدینه خود با مدیران شرکتهای نفتی آمریکایی امیدها را نقش برآب کرد و گفت: این یک بازار آزاد است که خودش را تنظیم خواهد نمود.

شاید این اظهارات بود که نشست اوپک پلاس را تا آخر هفته جاری به تعویق انداخت. عربستان سعودی اعلام قیمت ماهانه فروش گریدهای نفتی خود که مرجع مهمی برای قیمت گذاری نفت کشورهای دیگر خاورمیانه است را به زمان پس از برگزاری نشست اوپک پلاس موکول کرد. این تاخیر نشان می دهد که ریاض پیش از دست زدن به هر گونه اقدام یکجانبه، منتظر خواهد ماند تا ببیند آیا مذاکرات اوپک پلاس پیشرفت خواهد نمود یا خیر.

این که موفقیت این مذاکرات تا چه است بستگی دارد از چه منظری دیده گردد.

در بخش خوش بینانه این حقیقت وجود دارد که نشست اضطراری وزیران نفت گروه جی 20 تشکیل خواهد شد که نشان دهنده احتمال مشارکت دنیای در محدودیت عرضه فراتر از کشورهای گروه اوپک پلاس است. فاتح بیرول، مدیر آژانس بین المللی انرژی در مصاحبه با روزنامه فایننشیال تایمز اظهار کرد که بازار نفت به شرایطی رسیده که پیامدهای قابل توجهی برای اقتصاد دنیای و میلیونها نفر شاغل در صنعت نفت و گاز خواهد داشت. وظیفه اصلی گروه جی 20 فراهم کردن و حفظ ثبات مالی و مالی بازارهای دنیای است بنابراین این نشست مطابق با ظایف اعضای این گروه خواهد بود.

گفته می گردد عربستان سعودی و روسیه به توافق کاهش فراوری بسیار نزدیک شده اند اما موفقیت آنها به مشارکت آمریکا و سایر فراوریکنندگان عظیم بستگی خواهد داشت.

با این حال بعضی از تحلیلگران نسبت به قریب الوقوع بودن یک توافق دنیای کاهش فراوری نفت ابراز بدبین نموده اند.

تحلیلگران جی بی سی انرژی در یادداشتی نوشتند: به تاخیر افتادن ملاقات فراوریکنندگان عظیم نشانه آن است که دستیابی به توافقی در چنین ابعادی به زمان احتیاج دارد. تعریف میزان کاهش فراوری بسیار سخت خواهد بود و البته دلیل خوبی است تا درباره تحقق آن تردید پیدا کنیم. اما این حقیقت که نفت برنت روز دوشنبه حدود 34 دلار در هر بشکه معامله شد نشان می دهد که بازار تا حد زیادی همچنان به یک آینده بهتر امید بسته است.

اما حتی اگر فراوریکنندگان نفت به توافق برسند و فراوریشان را حداکثر 10 میلیون بشکه در روز کاهش دهند، تنها برای جلوگیری از فروپاشی بازار نفت زمان خریده اند چرا که برآوردها نشان می دهد تقاضا برای نفت اکنون 20 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا نموده و حتی بعضی اشباع عرضه دنیای را 35 میلیون بشکه در روز تخمین می زنند.

کاهش عرضه تنها زمان اشباع مخازن دنیای نفت را به تاخیر خواهد داد و تا زمانی که میلیونها نفر در دنیا در قرنطینه بسر می برند، مازاد عرضه نفت به قوت خود باقی خواهد ماند.

به گفته مدیر آژانس بین المللی انرژی، حتی اگر فراوری نفت 10 میلیون بشکه در روز کاهش داده گردد، همچنان آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد ذخایر نفت 15 میلیون بشکه در روز رشد کند.

همچنین اگر کاهش فراوریی انجام گیرد، بر مبنای سطح فراوری فعلی خواهد بود که سه میلیون بشکه در روز بیشتر از یک ماه پیش است که مذاکرات اوپک پلاس مغلوب شد و عربستان سعودی فراوریش را به رکورد بالایی افزایش داد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، تحلیلگران کومرس بانک می گویند این به معنای آن است که پیشنهاد کاهش 10 میلیون بشکه در روز در واقع بیشتر شبیه کاهش فراوری 6.5 میلیون بشکه در روز است و تحت چنین شرایطی و با توجه به مذاکرات میان کشورهای متعدد از جمله آمریکا، رسیدن به هر گونه توافقی سخت خواهد بود. در هر صورت، کاهش 6.5 میلیون بشکه در روز از میزان فراوری، یاری چندانی به برطرف مازاد عرضه 20 میلیون بشکه در روز نخواهد نمود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بزرگترین توافق نفتی دنیا برای نجات بازار کافی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین توافق نفتی دنیا برای نجات بازار کافی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید