بررسی شاخص بورس امروز دوشنبه، 10 شهریور 99

به گزارش مجله فوتبال، شاخص بورس در ابتدای معاملات امروز کار خود را با جهش 34 هزار و 600 واحدی آغاز کرد تا نوید یک روز خوب را برای بورس باز ها به همراه داشته باشد. این مورد نشان می دهد در همین ابتدای معاملات، میانگین قیمت سهام موجود در بازار با رشد دو درصدی همراه بوده. همچنین رشد 9 هزار واحدی شاخص هم وزن نشان می دهد حتی شرکت های کوچک در کنار نماد های شاخص ساز در مدار صعودی قرار گرفته اند و آن ها هم با میانگین رشد دو درصدی همراه هستند. امروز اغلب سهام شرکت های ارزنده موجود در بازار به صف خرید رفته اند و به سختی می توان سهام خوب خرید.

بررسی شاخص بورس امروز دوشنبه، 10 شهریور 99

تعداد نماد های منفی و مثبت در ابتدای معاملات

به گزارش مجله فوتبال، از مجموع 572 نماد بازار سرمایه که امروز معاملات آن ها در حال انجام است، 334 نماد فرایند مثبت و 238 نماد فرایند منفی به خود گرفته اند. در ساعات اول معاملات امروز نماد های فولاد، فملی و شستا پیشتاز رقابت هستند و بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشته اند. همچنین در بین فرابورسی ها نماد های کگهر، میدکو و شگویا بیشترین تاثیر را در شاخص فرابورس گذاشته و بخشی از رشد 374 واحدی شاخص فرابورس برعهده این نماد ها است. امروز نمادهای گروه خودرو تنها نمادهای شرکت های بزرگی هستند که شرایط خوبی ندارند و همچنان در محدوده منفی معامله می شوند. در کنار آنها سهام شستا نیز با کاهش قیمت روبرو شده است تا یک سوم نقشه بازار به رنگ قرمز در بیاید.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز دوشنبه، 10 شهریورماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

طولانی ترین صف های خرید و فروش بازار امروز

امروز نماد های فملی، فولاد، شپنا، شبندر و فخوز به ترتیب بیشترین تقاضا را برای خرید شاهد هستند. طوری که ارزش صف خرید نماد فملی در دوره پیشگشایش به 472 میلیون سهم با ارزش هزار و 515 میلیارد تومان می رسید. فولاد با صف خرید 853 و شپنا با صف خرید 842 میلیارد تومانی در مقام های بعدی طولانی ترین صف های خرید بازار در دوره پیشگشایش قرار دارند. بررسی پنج نماد برتر از نظر صف خرید نشان می دهد اغلب سهامداران به گروه فلزات اساسی و شرکت های پالایشگاهی که در صندوق ETF دوم و سوم قرار دارند جلب شده است.

بازار امروز روی دیگری هم دارد. نماد های وملی، آریان و لپارس با طولانی ترین صف فروش حسابی کام سهامدارانشان را در این بازار مثبت تلخ کرده اند. ارزش صف فروش سهام هولدینگ ملی در ساعات اولیه معاملات امروز به 437 میلیارد تومان می رسد. هلدینگ ملی با قیمت هر سهم 66 هزار تومان، گران ترین سهام موجود در بازار به حساب می آید. هرچند اغلب سهامداران حالا به دنبال فروش آن هستند. شرکت سرمایه گذاری پارس آریان با صف فروش 285 و شرکت پارس الکتریک با صف فروش 206 میلیارد تومانی در دوره پیش گشایش رتبه های بعدی طولانی ترین صف فروش بازار امروز را به نام خود ثبت کرده اند. اغلب نماد های شاخص ساز در حال حاضر به صف خرید رفته اند و صرفا شرکت های کوچک در فهرست نماد های با صف فروش مشاهده می شوند.

خداحافظی با شیفت دوم بازار

ناظر بازار فرابورس امروز در پیامی گفت معاملات سهام شرکت هایی که به تازگی عرضه اولیه اجرا شده، یعنی شرکت رایان هم افزا با نماد رافزا، شرکت مجتمع صنایع لاستیک یزد با نماد پیزد، شرکت سرمایه گذاری پویا با نماد وپویا، شرکت توسعه راستا برق گیلان با نماد بگیلان، شرکت کشاورزی و دامپروری ملارد شیر با نماد زملارد و شرکت تهیه توزیع غذای دنا آفرین فدک با نماد گدنا در ساعات عادی معاملات یعنی 9 صبح تا 12 و 30 دقیقه بعد از ظهر انجام می شود. با این حساب حالا همه نماد های بورس و فرابورس در زمان عادی معامله می شوند و خبری از نماد های بعد از ظهری نیست.

عقب نشینی بازار در ادامه فرایند معاملات بورس

شاخص کل بورس در ادامه ساعات معاملات با عقب نشینی همراه شد و حتی قیمت سهام خیلی از شرکت ها به محدوده منفی رفت. در سرانجام ساعات معاملات نهایتا جهش 30 هزار واحدی ساعات اول به رشد 9 هزار و 174 واحدی تبدیل شد و شاخص کل بعد از یک افت و خیز، روی رقم یک میلیون و 727 هزار و 958 واحد آرام گرفت. شاید کارنامه کلی بورس امروز مثبت بود، اما کاهش یک درصدی شاخص هم وزن نشان می دهد اغلب شرکت های بورسی امروز روی خوبی را پشت سر نگذاشتند و مثبت بودن بازار به خاطر فرایند رو به رشد شرکت های شاخص ساز بود. تاثیرگذارترین شرکت ها در فرایند مثبت شاخص کل، شرکت پتروشیمی خلیج فارس با نماد فارس، فولاد مبارکه اصفهان با نماد فولاد و ملی مس ایران با نماد فملی بودند. در طرف مقابل شستا، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و اخابر، مخابرات ایران بیشترین تاثیر منفی را در شاخص بورس به نام خود ثبت کردند.

نقشه بازار در سرانجام معاملات روز دوشنبه، 10 شهریورماه (برای مشاهده در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید)

معاملات 30 هزار میلیارد تومانی در روز پررفت وآمد

روز پرنوسان بورس با جهش آمار معاملات به اتمام رسید. معامله گران بورس امروز حدود 15 میلیارد سهم را در 2.2 میلیون نوبت به ارزش 24 هزار و 217 میلیارد تومان معامله کردند. آن ها همچنین در بازار فرابورس شش هزار و 600 میلیارد تومان سهام خرید و فروش کردند که نشان می دهد مجموع ارزش معاملات بازار سرمایه امروز به رقمی حدود 30 هزار و 800 میلیارد تومان رسیده است که رقمی کم سابقه به حساب می آید.

معجزه دارا یکم در بازار منفی صندوق ها

امروز اغلب صندوق های سرمایه گذاری سهامی پربازده مثل کاریس، آگاس، سرو و اطلس با کاهش قیمت واحد ها روبرو شدند، صندوق سرمایه گذاری ETF دارا یکم رشد چشمگیر 10 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد. هرچند، همچنان قیمت واحد های صندوق دارا یکم حدود 15 درصد از ارزش واقعی آن ها کمتر است. بر اساس اطلاعات تابلو دارا یکم، ارزش NAV هر واحد این صندوق 27 هزار تومان است، اما آن ها در بورس امروز با قیمت 22 هزار و 900 تومان معامله شدند.

معاملات بانک سامان باطل شد

یکی از اتفاقات عجیب امروز دوشنبه 10 شهریور، بازگشایی نماد بانک سامان در محدوده منفی 19 درصد بود. اتفاقی که باعث شد ارزش کل سهام این بانک به 13 هزار و 800 میلیارد تومان برسد. درحالی که این رقم ارزش یکی از شرکت های زیر مجموعه بانک سامان در بورس است. ناظر بازار با ابطال این بازگشایی، جلوی ضرر 19 درصدی سهامداران بانک سامان را گرفت و نماد این بانک فردا مجددا بازگشایی خواهد شد.

رفت و برگشت صف خرید پالایشگاه ها

شرکت های پالایشگاهی از جمله پالایشگاه نفت اصفهان با نماد شپنا، امروز شاهد اتفاق عجیبی بودند. معاملات این نماد در ابتدای ساعت آغاز به کار با صف خرید سنگینی روبرو بود. با معکوس شدن فرایند معاملات در میانه روز، صف خرید شپنا جمع آوری و تا منفی پنج درصد رفت و حتی برای مدتی در صف فروش بود. این صف فروش در بازار پایدار نماند و دوباره صف خرید برای نماد شپنا تشکیل شد.

متهم معکوس شدن فرایند صعودی بازار امروز

گزارش های اولیه از تغییر مالکیت سهام حقیقی به حقوقی در بازار امروز نشان می دهد شرکت های حقوقی در ابتدای معاملات با فروش آبشاری سهام، یکی از متهمان معکوس شدن فرایند بازار امروز بودند. بر اساس این اطلاعات، امروز سرمایه گذار های حقیقی حدود 594 میلیارد تومان سهام از شرکت های حقوقی خریده اند. بیشترین عرضه سهام توسط حقوقی ها در نماد های شپنا، اخابر و رمپنا اتفاق افتاده است. در طرف مقابل نماد های فملی، شبندر، فولاد، شپنا و وبصادر بیشترین خرید حقوقی ها را تشکیل دادند. یعنی درست همان نماد های شاخص ساز که امروز صف خرید داشتند.

خودتان را برای عرضه اولیه بپیوند آماده کنید

فردا سه شنبه 11 شهریورماه سهام شرکت برق و انرژی پیوند گستر پارس با نماد بپیوند برای اولین بار در فرابورس عرضه می شود. این عرضه اولیه شامل 15 درصد سهام این شرکت است که 12 درصد آن معادل 420 میلیون سهم به سرمایه گذار های حقیقی خواهد رسید. قیمت در نظر گرفته شده برای آن حداکثر هزار و 850 تومان است و هر نفر می تواند تا سقف 150 سهم سفارش ثبت کند. با این حساب نقدینگی لازم برای شرکت در این عرضه اولیه حدود 277 هزار تومان محاسبه می شود. در صورت مشارکت پنج میلیون و 500 هزار نفری، نهایتا به هر نفر حدود 76 سهم بپیوند با ارزش 140 هزار تومان تعلق خواهد گرفت.

پیش بینی بازار فردا سه شنبه 11 شهریورماه

بازگشایی نماد بانک ملت در معاملات فردا سه شنبه 11 شهریورماه سیگنال مثبتی برای شاخص به حساب می آید. احتمال بازگشایی این نماد با افزایش قیمت وجود دارد و در چنین حالتی با توجه به بزرگ بودن بازار وبملت، این مورد می تواند تاثیر زیادی در رشد شاخص داشته باشد. از طرف دیگر گفته می شود با توجه به اینکه بازار این روز ها به تعادل رسیده، نمی توان قاطعانه گفت فردا صف خرید بیشتر خواهد بود یا صف فروش؟ کارشناسان پیش بینی می کنند فردا بازاری متعادل متشکل از نماد های مثبت و منفی خواهیم داشت و شاهد کاهش یا افزایش چشمگیر شاخص کل نخواهیم بود. تقریبا مشابه آنچیزی که امروز رخ داد.

منبع: فرارو

به "بررسی شاخص بورس امروز دوشنبه، 10 شهریور 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بررسی شاخص بورس امروز دوشنبه، 10 شهریور 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید