افتتاح ششمین مرز ریلی کشور تا سرانجام آبان ماه

به گزارش مجله فوتبال، ششمین مرز ریلی کشور در جهت خواف - هرات با ظرفیت 1.7میلیون تن ترانزیت بار از کشورهای حوزه cis (مستقل مشترک المنافع)، ترکیه و خلیج فارس به زودی توسط دولت افتتاح می گردد.

افتتاح ششمین مرز ریلی کشور تا سرانجام آبان ماه

به گزارش مجله فوتبال از ایرنا، پرونده افتتاحیه های دولت در بخش حمل و نقل ریلی اکنون به یکی از مهم ترین و مالی ترین جهتها یعنی اتصال ریل ایران به افغانستان رسیده است.

سالها بود که توسعه کریدورهای ترانزیتی در دستور کار قرار داشت و در سیاست های کلی برنامه ششم مورد تایید قرار می گرفت اما در بخش اجرا به فراموشی سپرده می شد.

اما دولت تدبیر و امید در کنار تکمیل و اتصال 5 مرکز استان به شبکه ریلی، تکمیل و اتصال راه آهن خواف به هرات را در دستور کار قرار داد که اکنون به پیشرفت فیزیکی 99 درصد رسیده است و تا انتها همین ماه یک مرز ریلی جدید به مرزهای جمهوری اسلامی ایران اضافه نموده می گردد و دو کشور فارسی زبان و همسایه (ایران و افغانستان) را به وسیله شبکه ریلی به همدیگر متصل می نماید.

ایران امیدوار است که بتواند از این جهت ریلی سهم خوبی را از ترانزیت منطقه را ایران کسب کند.

سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران روز آدینه به خبرنگار مالی ایرنا، گفت: این جهت ریلی بین المللی ظرفیت 1.7 میلیون تن ترانزیت بار از کشورهای حوزه cis و ترکیه و خلیج فارس را دارد و در عین حال حدود 3 میلیون تن ظرفیت حمل بار بین صادراتی و وارداتی برای این جهت تعریف شده است.

وی ادامه داد:جهت ریلی خواف -هرات مجموعاً 218 کیلومتر در چهار قطعه است که قطعه یک و دو این جهت از خواف تا شمتیغ داخل ایران به طول حدود 76 کیلومتر و قطعه سوم نیز از شمتیغ تا روزنک به طول 62 کیلومتر داخل خاک افغانستان است.

به گفته رسولی قطعه چهارم از روزنک تا هرات است که اکنون ساخت آن توسط مسئولان افغانستان، در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: قطعه ای که ساخت آن به انتها رسیده و به بهره برداری می رسد، جهت ریلی خواف تا روزنک است که 76 کیلومتر این جهت در خاک ایران و 62 کیلومتر آن در خاک افغانستان است. تاریخ افتتاح این جهت ریلی، آن طور که پیش بینی شده برای نیمه دوم آبان است و از روز افتتاحیه هم بهره برداری رسمی با مبادله قطارهای باری انجام خواهد شد.

وی اضافه نمود: تعداد قطاری که در این جهت ریلی به کار گرفته می گردد، بستگی به تقاضای بار و مسافر دارد. قطعاً از روز اولیه افتتاح، امکان تخمین تقاضا وجود ندارد. اکنون با موضوع راه آهن، صاحبان کالا، بازرگانان و بازاریابان که مسئولیت جذب بار را دارند، در حال گفت وگو هستند تا برای بهره برداری از ظرفیت این جهت ریلی، حداکثر استفاده بگردد.

مرزهای ریلی ایران اکنون کجاست؟

مرزهای ریلی ایران با سایر کشورهای همجوار اکنون به سرخس، رازی، میرجاوه، جلفا و لطف آباد ختم می گردد.

ایستگاه سرخس به عنوان ایستگاه مرزی راه آهن ایران با کشور ترکمنستان و نقطه اتصال به شبکه ریلی کشور به کشورهای CIS (مستقل مشترک المنافع) در فاصله 1046 کیلومتری تهران واقع شده است.

ایستگاه رازی به عنوان ایستگاه مرزی راه آهن ایران با کشور ترکیه در فاصله 960 کیلومتری تهران واقع شده است و ایستگاه همجوار این ایستگاه در خاک ترکیه کاپیکوی (Kapikoy) است.

ایستگاه مرزی جلفا به عنوان ایستگاه مرزی راه آهن ایران با جمهوری نخجوان در فاصله 885 کیلومتری تهران واقع شده است. حمل و نقل ریلی به وسیله این مرز فعلاً به دلیل مناقشه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان تا نخجوان، بر اساس کنوانسیون SMGS صورت می پذیرد.

مرز لطف آباد در شمال شرقی کشور و استان خراسان شمالی واقع است. این ایستگاه به شبکه ریلی کشور متصل نیست ولی خط عریض (1530mm) کشور ترکمنستان به میزان 1500 متر از نقطه صفر مرزی به داخل کشور وارد شده است. از این مرز حمل و نقل ترکیبی صورت می گیرد. حمل و نقل ریلی از این مرز تابع مقررات SMGS است.

میرجاوه نیز پنجمین مرز ریلی کشور است. این مرز نقطه اتصال شبکه ریلی کشور به پاکستان است. فاصله این ایستگاه تا تهران حدود 1654 کیلومتر است.

منبع: جام جم آنلاین

به "افتتاح ششمین مرز ریلی کشور تا سرانجام آبان ماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افتتاح ششمین مرز ریلی کشور تا سرانجام آبان ماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید