بیوگرافی اصغر فرهادی، سینماگر پرافتخار ایران و دنیا

به گزارش مجله فوتبال، اصغر فرهادی متولد 17 اردیبهشت 1351 در خمینی شهر اصفهان است. وی دارای مدرک فوق لیسانس کارگردانی تاتر بوده و تنها کارگردان ایرانی است که توانسته دوبار برنده جایزه اسکار گردد. از ساخته های او می توان به فیلم های درباره الی، جدایی نادر از سیمین، فروشنده، گذشته و همه می دانند اشاره نمود.

بیوگرافی اصغر فرهادی، سینماگر پرافتخار ایران و دنیا

مجله فوتبال | سرویس چهره ها - اصغر فرهادی فیلمساز ایرانی شناخته شده ای است که در سطح جهانی مورد توجه می باشد. او که ساخت فیلم هایی چون چهارشنبه سوری، درباره الی و گذشته را در کارنامه سینمایی اش دارد، پس از نویسندگی و کارگردانی دو فیلم برنده اسکار جدایی نادر از سیمین و فروشنده به شهرتی جهانی رسید. آخرین ساخته فرهادی، فیلم اسپانیولی زبان همه می دانند با بازی خاویر باردم و پنه لوپه کروز است که چندی پیش به عنوان فیلم افتتاحیه هفتادویکمین جشنواره فیلم کن و در بخش رقابتی این رویداد سینمایی برای اولین بار به نمایش جهانی درآمد. اصغر فرهادی در سال 2011 به عنوان یکی از 100 چهره بانفوذ جهان انتخاب شد.

بیوگرافی اصغر فرهادی

اصغر فرهادی در 17 اردیبهشت 1351 (7 مهٔ 1972) در خمینی شهر اصفهان به دنیا آمد. وی پس از گذراندن دوره لیسانس در رشته تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران، مدرک فوق لیسانس خود در همین رشته را از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کرد. اصغر فرهادی فعالیت هنری خود را از سال 1365 در انجمن سینمای جوان اصفهان آغاز کرد و در سال 1373 زمان دانشجویی اولین نمایش به نام ماشین نشین ها را به کارگردانی و بازی خود و پریسا بخت آور همکلاسی اش به روی صحنه برد.

پریسا بخت آور متولد 1351 تهران، بعدا با اصغر فرهادی ازدواج کرد. او که تهیه نماینده و کارگردان می باشد، کارگردانی آثاری چون فیلم سینمایی دایره زنگی و مجموعه تلویزیونی پشت کنکوری ها و من یک مستاجرم را در کارنامه خود دارد. اصغر فرهادی و پریسا بخت آور دو دختر به نام های سارینا و ساغر دارند. سارینا فرهادی که متولد 1376 است در فیلم جدایی نادر از سیمین در نقش ترمه ظاهر شد که تحسین بسیاری از منتقدین را برانگیخت.

فعالیت های حرفه ای

اصغر فرهادی که فعالیت کارگردانی خود را در دوران دانشجویی و در حوزه تاتر آغاز کرد با نوشتن برای رادیو به فیلمانه نویسی روی آورد. وی در سال 1375 نویسنده سریال ماه مهربان به کارگردانی بهروز بقایی شد. پس از آن خود فرهادی در سال 1377 سریال چشم به راه را ساخت و نویسندگی سریال های پر مخاطبی، چون روزگار جوانی را به عهده گرفت.

نخستین حضور حرفه ای اصغر فرهادی در سینما در فیلم ارتفاع پست ساخته ابراهیم حاتمی کیا در سال 1380 به عنوان فیلمنامه نویس بود. بعد از آن اصغر فرهادی با آثاری چون شهر زیبا، چهارشنبه سوری، درباره الی و جدایی نادر از سیمین مورد توجه بسیار نهاده شد. او برنده سه جایزه سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی در سال های 1384، 1387 و 1389 شد. خرس نقره ای جشنواره فیلم برلین به عنوان بهترین کارگردان برای فیلم درباره الی و خرس طلایی جشنواره برلین به خاطر فیلم جدایی نادر از سیمین را دریافت کرد و جایزه گلدن گلوب سال 2012 میلادی به خاطر کارگردانی و نویسندگی فیلم جدایی نادر از سیمین به فرهادی تعلق گرفت. فیلم جدایی نادر از سیمین جوایز بین الملی زیاد دیگری را برای فرهادی به ارمغان آورد که مهمترین آن اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان 2012 بود.

آثار بعدی فرهادی مانند گذشته و فروشنده نیز جوایز بین الملی زیادی را به خود اختصاص دادند که از مهمترین آن ها می توان به جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان 2017 برای فیلم فروشنده اشاره نمود. فرهادی در جشنواره فیلم کن 2016 نخل طلای بهترین فیلمانه را برای فیلم فروشنده دریافت کرد. شهاب حسینی نیز به خاطر بازی در این فیلم پیروز به دریافت جایزه نخل طلای بهترین بازیگر مرد شد.

فیلم گذشته محصول سال 2013 به زبان فرانسوی ساخته و در پاریس فیلمبرداری شد. آخرین ساخته فرهادی نیز به نام همه می دانند محصول 2018 در ژانر تریلر روان شناختی در اسپانیا فیلمبرداری شد. این فیلم که هشتمین فیلم بلند فرهادی است به زبان اسپانیایی ساخته شده و بازیگرانی همچون خاویر باردم، پنه لوپه کروز و ریکاردو دارین در آن ایفای نقش می نمایند. همه می دانند نخستین بار در جشنواره فیلم کن 2018 اکران شد و به عنوان فیلم افتتاحیه نیز به نمایش درآمد. همه می دانند دومین فیلم اسپانیایی زبانی است که در تاریخ جشنواره بین المللی فیلم کن به عنوان فیلم افتتاحیه انتخاب شده است.

حواشی زندگی حرفه ای اصغر فرهادی

حضور گلشیفته فراهانی در فیلم درباره الی

بیشتر منتقدین و اهالی سینما مهمترین ساخته های اصغر فرهادی را فیلم های درباره الی و جدایی نادر از سیمین می دانند. درباره الی پیش از آغاز بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر به دلیل بازی گلشیفته فراهانی در آن توسط مقامات وزارت ارشاد از جشنواره کنار گذاشته شد. خاتمه دستور حضور فیلم در جشنواره پس از رایزنی های نهادهای غیردولتی سینما و بعضی داوران جشنواره و در پی درخواست مشاور امور هنری رئیس جمهور وقت به وزیر ارشاد صادر شد. پس از آن در حالی که فیلم از وزارت ارشاد پروانه نمایش و در برنامه اکران نوروز قرار داشت، به دلایل نامعلومی از اکران آن جلوگیری و پس از گذشت نزدیک به چهارماه توقیف بی دلیل، خاتمه اکران شد.

تعلیق مجوز ساخت جدایی نادر از سیمین

اصغر فرهادی در چهاردهمین جشن خانه سینما و پس از دریافت جایزه بهترین کارگردانی برای فیلم درباره الی گفت: ای کاش وضع مملکت طوری گردد که گلشیفته (فراهانی) بتواند برگردد، امیدوارم که بهرام بیضایی برگردد، امیر نادری بتواند در ایران فیلم بسازد و امیدوارم که جعفر پناهی هم بتواند در ایران فیلم بسازد. به دنبال انتشار این سخنان، بی درنگ رسانه های خبری وابسته یا نزدیک به اصول گرایان و تندروها واکنش های تندی از خود نشان دادند و خواهان لغو مجوز ساخت اثر جدید او یعنی جدایی نادر از سیمین شدند.

خبرگزاری فارس در یادداشتی ادعا کرد اصغر فرهادی در جشن خانه سینما خواهان تغییر هر چه زودتر شرایط مملکت شده است. روزنامه کیهان این کارگردان را هتاک خواند و بیان داشت که اصغر فرهادی در موضع گیری های اخیر خود با محافل جریان برانداز هم نوایی می نماید و در کوشش است با ژست اپوزیسیون و بیان سخنان ساختارشکنانه حمایت جشنواره های غربی و رسانه های ضدایرانی را نیز جلب نماید.

در نهایت در اوایل مهرماه سال 1389 درحالیکه فیلمبرداری جدایی نادر از سیمین به پیشرفت 20 درصدی رسیده بود، جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت ارشاد در گفت وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا بیان کرد اصغر فرهادی به دلیل حرف هایش مجوز ساخت فیلم خود را از دست داده است و اضافه نمود که به آقای فرهادی یک هفته مهلت داده شده تا حرف های شان را اصلاح نمایند، اما ایشان نظرات خود را پس نگرفته است. پس از توضیحات اصغر فرهادی درباره سخنانش در جشن سینما که اعلام نموده بود داستان شکل دیگری به خود گرفته که من مایل و معتقد به آن نبوده ام. حمیدرضا دیبایی مدیر روابط عمومی معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد که منعی برای ادامه فراوری فیلم اصغرفرهادی وجود ندارد.

دریافت جایزه گلدن گلوب از دستان مدونا

اصغر فرهادی جایزه گلدن گلوب خود را در سال 2012 از دستان خواننده زن مشهور آمریکایی مدونا دریافت کرد. اصغر فرهادی همان لحظه در میان دیدگان عظیم سینمای جهان در صحبت های خود گفت: از مردم سرزمینم تشکر می کنم. آن ها مردمانی دوست داشتنی و صلح دوست هستند.

کشتار همنوعان خود را متوقف کنید

اصغر فرهادی در کنار فیلمسازی فعالیت های اجتماعی را نیز پیگیری می نماید. از جمله آنها می توان به راه انداختن کمپینی با همراهی نسرین ستوده با عنوان کشتار همنوعان خود را متوقف کنید در حمایت از مردم غز ه در فیس بوک اشاره نمود که فیلم سازان و بازیگران مطرح جهان از جمله خاویر باردم، مایک لی و هانی ابواسعد به این کمپین پیوستند.

همچنین فرهادی برای عفو اعدام ریحانه جباری به دادگاه رفته و خواهان عفو او شده بود.

اصغر فرهادی همچنین نسبت به گزارش گور خواب ها واکنش نشان داد و در رابطه با آن نامه ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی منتشر کرد.

تحریم اسکار 2017

اصغر فرهادی به همراه ترانه علیدوستی از نامزدان و مدعوین اسکار 2017 بودند. اما اصغر فرهادی در واکنش به فرمان اجرایی حفاظت از ملت در برابر ورود تروریست های خارجی به آمریکا از سوی دانلد ترامپ و با نگارش یادداشتی که در نیویورک تایمز منتشر شد، بیان کرد در مراسم اسکار آن دوره، حضور نخواهد داشت. با این وجود، در ششم اسفند ماه 1395 خورشیدی فیلم فروشنده توانست جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان را به دست آورد و انوشه انصاری و فیروز نادری به عنوان نمایندگان اصغر فرهادی، جایزه اسکار وی را دریافت کردند.

انوشه انصاری که به نمایندگی از اصغر فرهادی برای دریافت جایزه روی صحنه رفت پیغام فرهادی را خواند: افتخار عظیمی است که برای دومین بار این جایزه باارزش را دریافت می کنم. از اعضای آموزشگاه سپاسگزارم و همینطور دیگر کاندیدهای این رشته. متأسفم که امشب در کنار شما نیستم. من به احترام مردم کشورم و شش کشور دیگر که با قانونِ غیر انسانی منع ورود مهاجران، مورد بی احترامی واقع شدند به آمریکا نیامدم. تقسیم بندی جهان به ما و دشمنان ما توسط سیاستمداران افراطی، باعث ترس می گردد. ترسی که توجیهی است دروغین بر خشونت ها و جنگ ها. جنگ هایی که مانع عظیمی بودند بر سر دموکراسی و رعایت حقوق بشر در کشورهایی که مورد تهاجم واقع شده اند. سینماگران می توانند با چرخش دوربین هایشان به مشترکات انسانی، کلیشه هایی که از ملیت ها و ادیان مختلف ساخته شده را بشنمایند و زمینه هم دردی و به دنبال آن، همبستگی مردمان جهان را فراهم نمایند. همدردی، چیزی است که ما امروز بیشتر از هر زمان دیگری به آن احتیاج داریم.

آثار اصغر فرهادی

آثار سینمایی

  • ارتفاع پست (1381) (نویسنده)
  • پایکوبی در غبار (1381) (نویسنده و کارگردان)
  • شهر زیبا (1382) (نویسنده و کارگردان)
  • چهارشنبه سوری (1384) (نویسنده و کارگردان)
  • کنعان (1386) (نویسنده)
  • دایره زنگی (1386) (نویسنده)
  • محاکمه در خیابان (1387) (نویسنده)
  • درباره الی (1387) (نویسنده، کارگردان و تهیه نماینده)
  • جدایی نادر از سیمین (1389) (نویسنده، کارگردان و تهیه نماینده)
  • گذشته (1391) (نویسنده و کارگردان)
  • فروشنده (1394) (نویسنده و کارگردان)
  • همه می دانند (1397) (نویسنده و کارگردان)

مجموعه های تلویزیونی

  • ماه مهربان (1375) (نویسنده)
  • چشم به راه (1377) (نویسنده، کارگردان و تهیه نماینده)
  • پزشکان (1377)(نویسنده و کارگردان)
  • مجتمع مسکونی فرخ و فرج (1377)(نویسنده و کارگردان)
  • روزگار جوانی (1377)(نویسنده و کارگردان)
  • داستان یک شهر 1 (1378) (نویسنده، کارگردان و تهیه نماینده)
  • داستان یک شهر 2 (1380) (نویسنده، کارگردان و تهیه نماینده)
  • یادداشتهای کودکی (1380) (نویسنده)
  • خانه به دوش (1383) (نویسنده)

جوایز و افتخارات اصغر فرهادی

  • جایزه بهترین فیلم و جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم فجر 1381برای فیلم پایکوبی در غبار
  • برنده جایزه بهترین کارگردانی و فیلم نامه جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک 2003برای فیلم پایکوبی در غبار
  • برنده جایزه ویژه بهترین فیلم جشنواره فیلم پوسان 2003 برای فیلم پایکوبی در غبار
  • برنده طاووس طلایی جشنواره بین المللی فیلم هند 2004برای فیلم شهر زیبا
  • برنده جایزه عظیم جشنواره بین المللی فیلم ورشو 2004برای فیلم شهر زیبا
  • برنده جایزهٔ فیپرشی جشنواره فیلم اسپلیت 2005 برای فیلم شهر زیبا
  • برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر 1384برای فیلم چهارشنبه سوری
  • برنده بانوی طلایی جشنواره فیلم لاس پالماس 2007برای فیلم چهارشنبه سوری
  • برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره سه قاره نانت 2006برای فیلم چهارشنبه سوری
  • برنده هوگو طلایی جشنواره بین المللی فیلم شیکاگو 2006برای فیلم چهارشنبه سوری
  • جایزه بهترین کارگردانی و جایزه ویژه تماشاگران جشنواره فیلم فجر 1387
  • بهترین فیلم داستانی جشنواره فیلم ترایبکا 2009برای فیلم درباره الی
  • جایزه قرقاول طلایی جشنواره فیلم کرالا 2009برای فیلم درباره الی
  • جایزه نتپک جشنواره بین المللی فیلم بریزبن 2009برای فیلم درباره الی
  • جایزه بهترین فیلم روزنامه استاندارد جشنواره بین المللی فیلم وین 2009برای فیلم درباره الی
  • برنده جایزه ویژه هیئت داوران و جایزه بهترین فیلم نامه جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک 2009 برای فیلم درباره الی
  • برنده جایزه استاندار داوران ویناله 2009 برای فیلم درباره الی
  • نامزد جایزه بهترین بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نامه جوایز فیلم آسیا 2010 برای فیلم درباره الی
  • جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین المللی فیلم سیاتل 2010 برای فیلم درباره الی
  • جایزه اتحاد رسانه های اروپا 2011 برای فیلم درباره الی
  • برنده جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نامه جشنواره فیلم فجر 1389برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • جایزه بهترین فیلم و کارگردانی جشن خانه سینما 1390برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • برنده خرس طلایی بهترین فیلم جشنواره بین المللی فیلم برلین 2011برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • برنده جایزه کلیسای جهانی جشنواره بین المللی فیلم برلین 2011برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم سیدنی 2011برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • بهترین فیلم مستقل خارجی جوایز مستقل فیلم بریتانیا 2011برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • برنده جایزه آرنا طلایی جشنواره فیلم پولا 2011برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • جایزه محبوب ترین فیلم جشنواره بین المللی فیلم ملبورن 2011برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم سیدنی 2011برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • برنده جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان حلقه منتقدان فیلم نیویورک و هیئت ملی بازبینی فیلم 2011برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • برنده جایزه اوترا جشنواره فیلم سن سباستین 2011برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان جشنواره فیلم ونکوور 2011برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره بین المللی فیلم زردآلوی طلایی ایروان 2011برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان جشنواره های ریگا و اسلو 2011برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • برنده طاووس نقره ای جشنواره فیلم بین المللی هند 2011برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان فیلم کانزاس 2011برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان فیلم شیکاگو 2011برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • برنده خرس طلایی مجموع بازیگران جشنواره بین المللی فیلم برلین 2011برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان جایزه گلدن گلوب 2012برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • برنده جایزه بهترین فیلم خارجی جایزه سزار 2012برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • برنده جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان 2012برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • برنده جایزه بهترین فیلم غیر آمریکایی جوایز بودیل 2012برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • برنده جایزه بهترین فیلم مستقل انجمن منتقدان فیلم آنلاین 2012برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • برنده جایزه سزار بهترین فیلم خارجی زبان 2012برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • برنده جایزه دیوید دی دوناتلو 2012برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • جایزه اتحاد رسانه های اروپا 2012برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • برنده جایزه مستقل اسپریت بهترین فیلم خارجی زبان 2012برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • برنده جایزه بهترین فیلم نامه جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک 2012برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • برنده جایزه بهترین فیلم نامه سال انجمن منتقدان فیلم لندن 2012برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • برنده جایزه بهترین فیلم انجمن منتقدان فیلم لس آنجلس 2012 برای فیلم جدایی نادر از سیمین
  • برنده جایزه کلیسای جهانی جشنواره فیلم کن 2013برای فیلم گذشته
  • جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان هیئت ملی بازبینی فیلم 2013برای فیلم گذشته
  • برنده جایزه بهترین فیلم نامه جشنواره بین المللی فیلم دوربان 2013برای فیلم گذشته
  • برنده جایزه ویژه تماشاگران جشنواره فیلم اسلو جنوبی 2013برای فیلم گذشته
  • برنده تندیس زرین بهترین فیلم، بهترین فیلم نامه و بهترین کارگردانی جشن خانه سینما 1396برای فیلم فروشنده
  • برنده جایزه بهترین فیلم نامه جشنواره فیلم کن 2016برای فیلم فروشنده
  • جایزه بهترین فیلم بین المللی جشنواره بین المللی فیلم مونیخ 2016برای فیلم فروشنده
  • برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان انجمن ملی نقد فیلم آمریکا 2016برای فیلم فروشنده
  • برنده جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران جشنواره جهان سینمای آمستردام 2016برای فیلم فروشنده
  • برنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان هیئت ملی بازبینی فیلم 2016برای فیلم فروشنده
  • نامزده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان انجمن منتقدان فیلم واشینگتن دی سی 2016برای فیلم فروشنده
  • هوگو نقره ای، جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین المللی فیلم شیکاگو 2016برای فیلم فروشنده
  • جایزه بهترین فیلم جشنواره بین المللی فیلم سمینسی 2016برای فیلم فروشنده
  • نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان 2017برای فیلم فروشنده
  • برنده جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان 2017برای فیلم فروشنده
  • برنده جایزه ستلایت بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان 2017برای فیلم فروشنده
  • جایزه بهترین فیلم نامه جوایز آسیایی 2017 برای فیلم فروشندهبرای فیلم فروشنده

از نظر گاردین، فیلم های فرهادی یک درام درخشان و پیچیده هستند که نقش آفرینی بازیگران آن بسیار قابل توجه است. دبورا یانگ نیز معتقد است اصغر فرهادی، جستجوی خود در وادی احساسِ گناه، انتخاب و مسئولیت را در درامی با فیلم نامه و کارگردانی استادانه به گونه ای پی می گیرد که در هر گامش توجه خاص مخاطب را طلب می نماید.

می توانید آثار، اخبار و حواشی مربوط به اصغر فرهادی یکی از عظیمترین فیلمنامه نویسان و کارگردانان ایرانی را در صفحه رسمی اینستاگرام وی دنبال کنید. قابل ذکر است این صفحه توسط ادمین اداره می گردد.

asgharfarhadiofficial@

منبع: setare.com

به "بیوگرافی اصغر فرهادی، سینماگر پرافتخار ایران و دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیوگرافی اصغر فرهادی، سینماگر پرافتخار ایران و دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید