اعتراض فعالان گوآتمالایی به توافق مهاجرتی با آمریکا

به گزارش مجله فوتبال، صدها تن از فعالان گوآتمالایی در اعتراض به توافق رئیس جمهوری این کشور با واشنگتن درباره مهاجران و پناهجویان به خیابان ها آمدند.

اعتراض فعالان گوآتمالایی به توافق مهاجرتی با آمریکا

به گزارش مجله فوتبال، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، معترضان گوآتمالایی با در دست داشتن پرچم آبی و سفید کشورشان، در مقابل کاخ ریاست جمهوری دست به تجمع زدند. آنها خواهان برکناری جیمی مورالس، رئیس جمهوری خود شدند که به خواسته های آمریکا در تبدیل کردن گوآتمالا به کشور امن ثالث برای مهاجران تن داده است.

معترضان همچنین پلاکارت هایی را در دست داشتند و در آنها خواسته شده بود تا حاکمیت گوآتمالا حفظ گردد و حمایت خود را از کمیسیون مقابله با فساد به پشتیبانی سازمان ملل اعلام کردند که مورالس آن را از کشور اخراج نموده است. چهار سال ریاست جمهوری مورالس ژانویه تمام می گردد و قرار است در اوت انتخابات برای مشخص جانشین برای وی برگزار گردد.

برندا ارناندز، فعال حقوق بشر و یکی از سازمان دهندگان این راهپیمایی گفت: گوآتمالا به عنوان یک کشور فقیر در آمریکای مرکزی به سختی و دشواری از عهده امور مردم خودش برمی آید و برای مهاجرانی که به دنبال پناهندگی به ایالات متحده هستند، نمی تواند محل خوبی باشد. گوآتمالا ظرفیت اینکه به کشوری امن برای این پناهجویان تبدیل گردد را ندارد.

یکی از وکلای حقوق بشر گوآتمالا همچنین این توافق با دولت واشنگتن را مورد انتقاد قرار داد و گفت: این نقض کنوانسیون وین است چون گوآتمالا تحت فشار آن را امضا کرد.

در پی ایجاد تنش در توافق مهاجرتی میان واشنگتن و گوآتمالا، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرد کارگران گوآتمالایی که در ایالات متحده مشغول به کار هستند را به کشورشان باز می گرداند، تعرفه های گمرکی بر کالاهای وارداتی از این کشور وضع می نماید و محدودیت های سفر برای گوآتمالایی های که می خواهند به آمریکا بیایند، اعمال خواهد نمود.

این وکیل گوآتمالایی توافق مذکور را غیراخلاقی و غیرقانونی توصیف کرد.

دادگاه عالی گوآتمالا اعلام نموده، این توافق باید توسط کنگره این کشور مورد تایید قرار گیرد تا اجرایی گردد.

استفن مک فارلند، سفیر سابق ایالات متحده در گوآتمالا دولت ترامپ را بابت این توافق اجباری مورد انتقاد قرار داد و گفت: احتمال اینکه کنگره گوآتمالا که روزهای پایانی فعالیتش را سپری می نماید، این توافق را مورد تایید قرار دهد و مورد حمایت دولت و بخش خصوصی نیز باشد، وجود دارد اگرچه مخالفت مردمی از آن زیاد است. اما بعید است که در دولت بعدی گوآتمالا این توافق حفظ گردد.

بر اساس این توافق پناهندگی، آمریکا وعده داده تا برنامه ویزا برای کارگران موقت کشاورزی را که از گوآتمالا می آیند، افزایش دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "اعتراض فعالان گوآتمالایی به توافق مهاجرتی با آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراض فعالان گوآتمالایی به توافق مهاجرتی با آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید