کتاب ادیان در خدمت انسان در پی زدودن نگاه افراط و تفریطی به دین است

به گزارش مجله فوتبال نشست نقد و آنالیز کتاب ادیان در خدمت انسان امام موسی صدر عصر روز گذشته با حضور محسن اسماعیلی در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار گردید.

کتاب ادیان در خدمت انسان در پی زدودن نگاه افراط و تفریطی به دین است

محسن اسماعیلی در ابتدای این نشست با بیان اینکه امام موسی صدر و خاندان صدر منبع مطالعاتی خوبی هستند گفت: خاندان صدر آثارشان خواندنی است چون نگاه زیبایی به هستی، انسان و دین دارند و خوش قلم و خوش بین هستند. امروز بعضی به نام دین حرف می زنند اما ضد دین هستند و دین خودشان را معرفی می نمایند نه دین خدا را. صدر از کسانی است که به راحتی می توان به نوشته هایش اعتماد کرد و او را سخنگوی دین واقعی دانست.رفت.

او با بیان اینکه به روز بودن، قدرت تببین و سحر آمیز بودن گفتار و قلم، آثار خاندان صدر را خواندنی نموده اعلام کرد: ادیان در خدمت انسان تالیف امام موسی صدر نیست بلکه گردآوری مصاحبه ها، سخنرانی ها و ... درباره موضوع دین است و دارای انسجام فکری است.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به دو ویژگی مهم کتاب اعلام کرد: نخست اینکه کتاب مربوط به انسان است که با ارزش ترین محبوب ترین و اصلی ترین آفریده هستی است. ویژگی دوم این است که درباره دین است و بنابراین در تمام آثار صدر ردپای انسان و دین را می بینید.

این استاد دانشگاه درباره مولفه های متمایز کتاب اعلام کرد: این کتاب نقطه آغازش یک سخنرانی است که یک عالم دینی مهاجر(امام موسی صدر) 49 سال پیش در کلیسای بیروت انجام داده است. درباره ارتباط انسان و دین طی صد سال اخیر ما با افراط و تفریطی روبرو بودیم که امام موسی صدر به صورت اعلام نشده در این کتاب آن را رد نموده و راه میانه را نشان می دهد.

وی با اشاره به نگاه های افراط و تفریطی درباره دین در دهه های اخیر اعلام کرد: نگاه افراطی این است که گاه و بیگاه حتی از سوی علاقه مندان به انسان دین را یک پدیده اجتماعی و عمومی می دیدند و بهره مند شدن انسان ها از موهبت دین را غفلت می کردند. آن قدر به خیال خود برای ساختن جامعه دینی کوشش می کردند که برای انسان دینی فرصتی نمی ماند غافل از اینکه جامعه دینی منهای انسان دینی ممکن است. در جنبه تفریطی هم دین به عنوان یک احتیاج عاطفی برای فرد بود و آن را از صحنه اجتماع خارج می کرد.

به گفته اسماعیلی کتاب ادیان در خدمت انسان در پی زدودن نگاه افراط و تفریطی به دین است. امام موسی صدر می گوید ما به انسان دینی و دین انسانی احتیاج داریم و انتخاب این عنوان برای آن سخنرانی در 50 سال پیش یک انتخاب هوشمندانه است.

اسماعیلی با طرح این سوال که آیا انسان در خدمت دین است یا دین در خدمت انسان؟ تاکید نمود: امام موسی صدر دومی را انتخاب نموده و می گوید ادیان یکی است چون نقطه آغازشان خدا یکی است و پیغام دهنده یکی است و پیغام گیرنده هم انسان است و هدفشان هم زیبا شدن و رشد و کمال انسان است. صدر معتقد است ما یک دین بیشتر نداریم چون پیغام همه خدمت به انسان است. آن هم نه این انسان و نه آن انسان. انسان با همه تفاوت هایش! پس انسان مخاطب دین است نه انسان های خوب!

او با بیان اینکه صدر معتقد است ضد دین کسی است که نسبت به گرسنگی دیگری بی توجه باشد اعلام کرد: نباید ادای فرد دینی دربیاوریم اما درد انسان نداشته باشیم. کسی که درد انسان ندارد و در برابر فقر واکنشی ندارد ضد دین است حتی اگر شعار دین بدهد. به اعتقاد او کسی می تواند عالم دینی باشد که خودش را چیزی جز خادم انسان به حساب نیاورد. صدر چون دین را در خدمت انسان می داند کوشش در راه کاهش رنج انسان را موثر می داند.

این استاد دانشگاه با اشاره به طرح اولویت های پیغام دینی در کتاب ادیان در خدمت انسان گفت: دینی که نتواند جهانی کسی را آباد کند آخرتش را هم نمی تواند. آبادی آخرت در آبادی جهان نهفته است کسی که در جهان عقب مانده و فقیر است آنجا نمی تواند. حفظ اولویت در انتقال پیغام های دینی باید بداند کدام پیغام دینی در صدر واقع شده است؟ عدالت یا عبادت؟ صدر می گوید علمای دین مراقب باشید با سخنانتان در نشاندن عبادت به جای عدالت شریک نشوید!

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتاب ادیان در خدمت انسان در پی زدودن نگاه افراط و تفریطی به دین است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب ادیان در خدمت انسان در پی زدودن نگاه افراط و تفریطی به دین است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید