چرا وقتی خورشید طلوع می نماید احساس خوشحالی بیشتری می کنیم؟

به گزارش مجله فوتبال، آیا دمای بالاتر، آفتاب بیش تر و بارندگی کمتر در یک روز مشخص مردم را شادتر می نماید یا خیر؟ شادی معیار مهمی برای سنجش کیفیت زندگی افراد است. آیا می دانستید اداره آمار ملی بریتانیا بیش از ده سال است که داده های مرتبط با شهروندان بریتانیایی را جمع آوری می نماید؟

چرا وقتی خورشید طلوع می نماید احساس خوشحالی بیشتری می کنیم؟

به گزارش مجله فوتبال به نقل از کانورسیشن، نور خورشیدی که در طول یک فصل دریافت می کنید می تواند عامل مهمی باشد. از نظر پزشکی قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث می گردد مغز شما هورمون سروتونین را در بدن تان فراوری کند. هورمون ها مواد شیمیایی پیچیده ای هستند که نقش مهمی در تنظیم بسیاری از عملکرد های بدن تان دارند.

دو عملکردی که تحت تاثیر سروتونین قرار می گیرند خلق و خو و کیفیت خواب شما هستند. هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می گیرید بدن شما سروتونین بیش تری فراوری می نماید که می تواند خلق و خوی تان را تقویت کند و احساس بهتری داشته باشید. سطوح بالای سروتونین به شما احساس مثبت و پر انرژی بودن می دهند.

هنگام شب زمانی که هوا تاریک است بدن شما هورمون دیگری به نام ملاتونین فراوری می نماید. ملاتونین به بدن تان یاری می نماید تا آرام گردد و باعث می گردد احساس خستگی کنید. این یک ماده شیمیایی است که به وسیله بدن تان فراوری می گردد تا شما را برای یک خواب خوب آماده کند. تعادل خوب بین این دو ماده شیمیایی در تنظیم سطح انرژی تان بسیار مهم است، به شما استراحت شبانه خوبی می دهد و باعث می گردد در طول روز احساس خوبی داشته باشید.

آفتاب کافی نیست

با این وجود، برای بسیاری از مردم برقراری تعادل میان نور خورشید با تاریکی سخت است. افرادی که زیاد در داخل خانه کار می نمایند یا در مناطقی از دنیا زندگی می نمایند که هوا برای مدت زمانی طولانی تاریک می گردد مانند کشور های نزدیک قطب شمال در زمستان ممکن است به مقدار کافی نور خورشید دریافت ننمایند.

در مقایسه با یک روز آفتابی خوب در بیرون از خانه معمولا 100 برابر نور کمتر در یک خانه و 25 برابر نور کمتر در یک دفتر وجود دارد. به همین علت است که بیرون رفتن در زیر نور خورشید یک راه عالی برای ورزش کردن، لذت بردن از هوای تازه و تقویت خلق و خوی شما به طور همزمان است.

افرادی که در مکان هایی زندگی می نمایند که نور روز کمتری وجود دارد بیش تر به اختلال عاطفی فصلی (Sad) مبتلا می شوند. اختلال عاطفی فصلی نوعی افسردگی است که اغلب در پاییز و زمستان رخ می دهد.

افراد مبتلا به اختلال عاطفی فصلی ممکن است علائمی مانند انرژی کم، غمگینی، مسائل خواب و کاهش علاقه به فعالیت هایی که معمولاً از آن لذت می برند را تجربه نمایند. رایج ترین درمان برای اختلال عاطفی فصلی نور درمانی است که در آن شما برای مدتی زیر نور های مصنوعی روشن می نشینید. این نور خورشید را تقلید می نماید و بدن شما را فریب می دهد تا سروتونین فراوری کند.

ما به نور احتیاج داریم

با این وجود، نور خورشید بیش از هورمون ها وجود دارد. پوست شما ویتامین د را به وسیله مواجهه با نور خورشید فراوری می نماید و وجود ان ویتامین برای داشتن استخوان های قوی و سالم بودن مهم است.

با این وجود، شما در زمستان نور خورشید را به مقدار کافی دریافت نمی کنید به همین علت است که دولت بریتانیا توصیه می نماید تمام افراد در پاییز و زمستان مکمل های ویتامین D مصرف نمایند. یک جزء تکاملی نیز وجود دارد. بینایی انسان برای نور روز طراحی شده است. ما مانند گربه ها دید در شب خوبی نداریم. مدت ها پیش در گذشته زمانی که چراغ های خیابانی نداشتیم دوره های طولانی تاریکی ممکن بود اجداد ما را عصبی، ترسناک و در نتیجه ناراضی کند. در حالی که دیگر لازم نیست نگران خورده شدن به وسیله یک شیر در شب باشید! ممکن است هنوز بخشی از این ترس از اجداد 5000 ساله تان را در وجود خود احساس کنید.

به یاد داشته باشید در حالی که نور خورشید می تواند تاثیرات مثبت زیادی بر خلق و خو و سلامت شما داشته باشد ایمن بودن در برابر نور خورشید نیز مهم است. این به معنای استفاده ازکرم ضد آفتاب، استفاده از کلاه و عینک آفتابی و اجتناب از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور مستقیم خورشید است. هم چنین، هرگز مستقیما به خورشید نگاه نکنید. این کاری فوق العاده خطرناک است.

منبع: فرارو

به "چرا وقتی خورشید طلوع می نماید احساس خوشحالی بیشتری می کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا وقتی خورشید طلوع می نماید احساس خوشحالی بیشتری می کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید