هر آنچه باید قبل از صعود به بیس کمپ اورست بدانید

به گزارش مجله فوتبال، بیس کمپ اورست نقطه آغازی برای یکی از بزرگ ترین ماجراجویی های زندگی کوه نوردان است. قبل از صعود به بیس کمپ اورست، این نکات را باید بدانید.

هر آنچه باید قبل از صعود به بیس کمپ اورست بدانید

اردوگاه اصلی یا بیس کمپ اورست جایی است که کوه نوردان، جهت پرماجرای خود را برای صعود به اورست آغاز می نمایند. قبل از اینکه راهی سفر شوید بد نیست که نکات مهمی در خصوص این اردوگاه بدانید. شما هم اگر تجربه ای از سفر به بیس کمپ اورست دارید با سایر کاربران مجله فوتبال در میان بگذارید.

بیس کمپ اورست یا اردوگاه های پایه اورست جایی است که همه علاقه مندان به طبیعت گردی و کوه پیمایی به خوبی می شناسند ولی بیشتر آن ها هرگز آن را نمی بینند. بیس کمپ اورست در ابتدای جهت صعود به کوه اورست قرار گرفته است که کوه نوردان برای آغاز صعود خود به آنجا می فرایند. البته اینجا در بین کوه پیمایانی که به علت هزینه های بالا یا شرایط سخت و سخت، قصد صعود به اورست هم ندارند، محبوب است و در آنجا می توانید از تماشا کوهستان هیمالیا لذت ببرند. قبل از این که راهی این سفر شوید، چند نکته وجود دارد که باید بدانید.

هم بیس کمپ شمالی و هم بیس کمپ جنوبی وجود دارد

حقیقتی که کمتر کسی در خصوص آن اطلاع دارد این است که در واقع دو بیس کمپ در اورست وجود دارد یکی بیس کمپ شمالی و دیگری بیس کمپ جنوبی و هرکدام از آن ها در دو طرف مخالف اورست واقع شده اند. بیس کمپ جنوبی در نپال قرار گرفته است و در ارتفاع 5354 متری واقع شده است. این بیس کمپ با پرواز یا جهت کوه پیمایی از کاتماندو تا فرودگاه لوکلا و سپس یک جهت پیاده گردی دیگر به سمت کمپ قابل دسترسی است.

بیس کمپ جنوبی در تبت و در طرف چینی آن قرار گرفته است و در ارتفاع 5150 متری واقع شده است. این بیس کمپ به وسیله یک جاده 100 کیلومتری از بزرگراه فرندشیپ در نزدیکی شلکار قابل دسترسی است.

هر دوی آن ها موضوع حدس ها و شایعات زیادی هستند که بعضی از آن ها درست و بعضی دیگر نادرست است. در ادامه نگاه دقیق تری به آن می اندازیم:

شایعاتی در خصوص بیس کمپ اورست

1. بیس کمپ اورست شلوغ و پرازدحام است

این شایعه نادرست است. در فصل های شلوغ تعداد زیادی چادر را خواهید دید که در بیس کمپ اورست برپا شده اند؛ ولی تقریبا در فاصله 3.5 کیلومتری که پیاده هم قابل طی کردن است، مهمانخانه هایی هم وجود دارد. در حالی که ازدحام جمعیت ممکن است یکی از مسائل کوه نوردان در جهت صعود به اورست باشد؛ ولی در بیس کمپ این مشکل رایجی نیست.

2. در جهت، زباله ها و ضایعات انسانی وجود دارد

این شایعه هم درست و هم نادرست است و در مکان های مختلف کوه، فرق دارد. در حالی که گزارش های زیادی از حجم زیاد زباله در کمپ های ارتفاعات بالاتر کوه وجود دارد، ولی در طول جهت تا حد زیادی تقریبا هیچ زباله ای نیست. علاوه بر این، دولت نپال طرحی دارد که بر اساس آن به ازای هر سفر مبلغ 4000 دلار به عنوان گرو نگه می دارد تا از این طریق گروه های کوه نوردی را وادار کند که زباله های خود را باز گردانند. بر اساس این طرح ضروری است که هر کوه نورد هفت کیلو زباله را با خود پایین بیاورد. عدم انجام این کار به معنای از دست دادن پولی است که گرو گذاشته شده است.

یک مجوز زیست محیطی نیز معرفی شده است که بر اساس آن تیم هایی که در پاک سازی کوه مشارکت نمایند، می توانند مجوزهایی بدون محدودیت های تعداد دریافت نمایند. در نتیجه این طرح ها، فوربس در ماه مه سال 2019 گزارش داد که در جهت صعود به جای زباله و ضایعات انسانی بیشتر برف مشاهده می گردد که این نشانه ای از این است که کوشش های دولت تاثیرگذار بوده است.

3. بیس کمپ اورست به روی گردشگران بسته است

این شایعه درست نیست. بیس کمپی که در طرف تبت قرار گرفته است، برای کسانی بسته است که مجوز ندارند. کوه نوردانی که مجوز دارند اجازه دارند به بیس کمپ راه پیدا نمایند؛ ولی فقط 300 مجوز در سال صادر می گردد. گفتنی است که بیس کمپ نپال هنوز باز است و مثل حالت عادی برای همه قابل دسترس است. اما محدودیت از طرف تبت بدون شک منجر به افزایش تمایل کوهنوردان برای طی کردن جهت از سمت جنوب خواهد شد.

4. جایی برای جشن و مهمانی است

این مورد واقعیت دارد. البته اگر توانایی پرداخت هزینه های آن را داشته باشد. مهمانی گرفتن و دورهمی در مهمان خانه های بیس کمپ بسیار رایج است و حتی دی جی ها و اجرانماینده های مشهوری در اینجا برنامه زنده اجرا نموده اند. بسیاری از مهمان خانه ها تلویزیون ندارند و مهمانان برای اینکه از وای فای استفاده نمایند یا وسایل الکترونیکی خود را شارژ نمایند باید هزینه های بیشتری بپردازند. بنابراین جشن و دورهمی برترین و مقرون به صرفه ترین راه برای سرگرمی است.

قبل از آغاز جهت باید چه نکاتی را بدانید

1. یک بیس کمپ واقعی و یک بیس کمپ قلابی وجود دارد

آخرین مهمان خانه قبل از دسترسی به بیس کمپ اورست، مهمان خانه Gorak Shep نام دارد. غالبا کوه نوردان همه وسایل خود را اینجا می گذارند و جهت سه و نیم کیلومتری برای رسیدن به بیس کمپ اورست را طی می نمایند. در این جا صخره های بزرگی را خواهید دید و پرچم هایی با رنگ روشن با علامت EBC؛ در حالی که تعداد زیادی از کوه پیمایان اینجا جشن می گیرند و سلفی می اندازند.

از آن ها صرف نظر کنید و به جهت خود ادامه دهید و هقت دقیقه دیگر طی کنید و در نهایت به یک تپه از برف می رسید که با یخچال هایی احاطه شده است و چند پرچم دارد. اینجا بیس کمپ واقعی است. اینجا جایی است که می توانید سلفی بگیرید و نفس راحتی بکشید. به وسیله مسافرانی که تحقیقات کافی و درست انجام نداده اند، گول نخورید.

2. منتظر افزایش نفخ با دلایل متعدد باشید

یکی از مسائل رایجی که کوه پیمایان در جهت با آن روبرو می شوند افزایش پدیده ای است که آن را bodily wind می نامند و به معنای افزایش اندازه گاز و نفخ در دستگاه گوارش است. این مشکل ممکن است به خاطر غذاهای غنی از کربوهیدراتی باشد که در جهت مصرف می کنید. دال بات یک غذای رایج است که به عنوان ناهار و شام سرو می گردد و با عدس و برنج سفید تهیه می گردد و کاری سبزیجات دارد. نفخ ممکن است بر اثر مصرف آب هم ایجاد گردد و هرچه در جهت بالاتر می روید، آب کدرتر می گردد. به همین علت باید احتیاط کنید و قرص های تصفیه آب یا فیلترهای قابل حمل تصفیه همراه داشته باشید. این فیلترها از اشعه فرابنفش برای تصفیه آب در سی ثانیه استفاده می نمایند.

3. از مصرف گوشت اجتناب کنید

جامعه شرپاها این کوه را مقدس می دانند. به همین علت در این کوه نباید حیوانی کشته گردد. این نکته یعنی اگر می خواهید گوشتی مصرف کنید باید به وسیله شرپاها به بالای کوه منتقل گردد. روزها طول می کشد تا شرپا این جهت را طی کند؛ بنابراین هیچ ضمانتی وجود ندارد که گوشتی که به دست شما می رسد سالم و تازه باشد و بتوانید مصرف کنید. برترین انتخاب شما این است که دال بات را بیشتر مصرف کنید و هر چیز دیگری که برای خوردن وجود دارد. مطمئنا دوست ندارید که در سفر به اورست دچار مسمومیت غذایی شوید یا با مسائل معده و دستگاه گوارش دست و پنجه نرم کنید.

4. فرودگاه لوکلا یکی از خطرناک ترین فرودگاه های جهان است

یک راه برای رسیدن به بیس کمپ نپال پرواز از کاتماندو به فرودگاه لوکلا است. فرودگاه لوکلا همیشه در لیست خطرناک ترین فرودگاه های جهان قرار گرفته است. باند این فرودگاه به زحمت به 1600 متر می رسد که در نهایت به یک پرتگاه 2 هزار فوتی یا 619 متری منتهی می گردد. قرار داشتن این فرودگاه در منطقه کوهستانی به این معنا است که مقدار دید خلبان در آن بسیار کم است و آب وهوا به سرعت تغییر می نماید. همین مسائل باعث شده که این فرودگاه بیشترین نرخ تصادفات و حوادث را داشته باشد؛ ولی اگر شجاعت آن را دارید که این پرواز را تجربه کنید و به وسیله این پرواز خودتان را به مقصد برسانید، نباید از نظر زمان بندی سفر دچار محدودیت باشید. چون بسیار رایج است که پروازهای این فرودگاه حتی تا یک هفته هم به خاطر شرایط جوی عقب بیفتد.

جایگزین دیگر این هواپیما که البته گران تر است؛ پرواز با هلی کوپتر است که باز هم خطرآفرین و پر از ریسک است. با وجود این اگر بلیط خود را به وسیله آژانس های سفری در کاتماندو رزرو نموده باشید، می توانید با آن ها صحبت کنید که آیا می توانند بلیط هواپیمای خود را تغییر دهند و بلیط هلی کوپتر به جای آن بگیرند یا نه. بین اپراتورهای حمل و نقل در نپال، روابط خوب و احترام متقابلی وجود دارد؛ بنابراین کاملا امکان پذیر است که اگر با فرد صحیح وارد مذاکره شوید و مذاکره درستی داشته باشید، بتوانید هلی کوپتر را جایگزین کنید. مطمئن باشید چشم اندازهای رمزآلود از هیمالیا ارزش زحمت و هزینه اضافه را دارد.

5. یخچال ها زیبا و باشکوه ولی مرگبار هستند

وقتی به سمت بیس کمپ اورست بالا می روید، یخچال هایی را خواهید دید که جهت را احاطه نموده اند. این یخچال ها تماشای و زیبا هستند و مشاهده آن ها لذت بخش است؛ ولی اگر زیاد نزدیک آن ها شوید می توانند کاملا مرگبار باشند. معمولا یخ های در حال ذوب شدن استحکام کافی ندارند و تکه های بزرگ یخ ممکن است جدا گردد و روی شما بیفتد. بعلاوه احتمال لیز خوردن و افتادن داخل شکاف های عمیق آن ها وجود دارد.

منبع: کجارو / matadornetwork.com

به "هر آنچه باید قبل از صعود به بیس کمپ اورست بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه باید قبل از صعود به بیس کمپ اورست بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید