نگاهی به مهمترین پروژه های ایدرو

به گزارش مجله فوتبال، سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) از طرح های جدید این سازمان مبنی بر نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری، ساخت 2000 واگن مترو و همچنین راه اندازی کارخانه آب شیرین کن اطلاع داد.

نگاهی به مهمترین پروژه های ایدرو

شهریار طاهرپور - سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) - با حضور در مجله فوتبال ضمن بازدید از بخش های مختلف خبری، در نشستی با مجله فوتبال پاسخگوی سوالات آنان شد.

وی در این نشست از اجرای دو پروژه بزرگ در بخش حمل ونقل مبنی بر نوسازی ناوگان تجاری و ساخت 2000 واگن مترو اطلاع داد.

طاهرپور ناوگان تجاری را شامل کامیون و کشنده ها، اتوبوس و مینی بوس های درون شهری و برون شهری دانست و اظهار کرد: این طرح از سال گذشته با دستور رئیس جمهوری شروع شده و قرار است در مدت سه سال، 202 هزار و 500 خودروی تجاری سنگین نوسازی گردد و پیش بینی می گردد که با اجرای این طرح روزانه 10 میلیون لیتر معادل 1.5 میلیون دلار در روز در مصرف سوخت صرفه جویی گردد.

وی اضافه نمود: طبق پیش بینی اولیه در هر سال از اجرای این طرح باید 67 هزار خودروی سنگین نوسازی گردد که تاکنون 41 هزار خودرو ثبت سفارش شده اند.

سرپرست ایدرو توان فراوری داخل در ساخت کامیون و اتوبوس را به ترتیب 23 و 42 درصد مطرح کرد و درباره محل تامین منابع مالی این طرح اظهار کرد: نیمی از هزینه هر خودروی تجاری از محل صرفه جویی در مصرف سوخت از سوی دولت و وزارت نفت، 30 درصد از تسهیلات بانکی و 20 درصد نیز از محل آورده مالک خودرو فرسوده تامین خواهد شد.

ساخت 2000 واگن مترو

وی در ادامه این نشست با بیان این که در حال حاضر فاصله زمانی حرکت قطار در خط های مختلف مترو 4 تا 9 دقیقه است که باید به 2 دقیقه برسد، اظهار کرد: طرح دیگر ایدرو در بخش حمل و نقل، ساخت 2000 واگن مترو است که اعتبار مورد احتیاج آن از محل فاینانس کشورهای خاجی تامین می گردد.

وی اضافه نمود: تامین مالی از کشورهای خارجی برای این طرح ممکن است باعث کندی در اجرای آن گردد.

پروژه آب شیرین کن به کجا رسید؟

طاهرپور همچنین از راه اندازی کارخانه ساخت فیلترهای آب شیرین کن در ایلام اطلاع داد که ظرف 18 ماه آینده فراوری آن شروع خواهد شد. هر فیلتر می تواند روزانه 25 لیتر آب شور و تلخ را شیرین کند. البته استفاده از آب شیرین کن ها به آب دریا محدود نمی گردد بلکه در روستاهای دشت مرکزی و شرقی که ساخت تصفیه خانه ها هزینه بر است هم استفاده می گردد که با استفاده از این فیلترها می توان آب را شیرین کرد.

به گفته سرپرست ایدرو، اجرای این طرح سالانه حدود 25 میلیون دلار صرفه جویی ارزی ناشی از داخلی سازی را در پی خواهد داشت.

نگاه سرمایه ای به خودرو باید تغییر کند

سرپرست سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اشاره ای نیز به صنعت خودرو نموده و نگرانی های اغراق شده درباره توقف فراوریات را ناشی از کم اطلاعی و یا سوء استفاده طلبی سوداگران بازار دانسته و اظهار کرد: فراوری خودرو در سطح برطرف احتیاج واقعی مصرف نمایندگان ادامه خواهد داشت.

وی در عین حال از مردم خواست نگاه به خودرو را از کالایی سرمایه ای به کالای مصرفی که واقعیت جهانی است، اصلاح نمایند و به سمت سرمایه گذاری مولد یا بازارهای توسعه آفرین مالی به جای واسطه گری حرکت نمایند تا فشار تقاضای کاذب از بازار خودرو برطرف و امکان سوداگری کاهش یافته و در نهایت حقوق مصرف نماینده و فراورینماینده کمتر خدشه دار گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نگاهی به مهمترین پروژه های ایدرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به مهمترین پروژه های ایدرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید