شیوع کرونا در پی سفرهای نوروزی رو به افزایش است

به گزارش مجله فوتبال، تهران (پانا) - سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه رعایت شیوه نامه بهداشتی به کمتر از 60 درصد کاهش یافته، از فرایند شیوع بیماری کرونا در کشور در پی سفرهای نوروزی خبر داد.

شیوع کرونا در پی سفرهای نوروزی رو به افزایش است

به گزارش ایرنا، علیرضا رییسی روز شنبه پس از نخستین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در سال 1400 که با حضور رییس جمهوری برگزار شد، مطرح نمود: هفته های قبل پیش بینی کرده بودیم که با انجام سفرهای نوروزی به طور قطع میزان بیماری کرونا افزایش می یابد و اکنون در بیشتر استان ها فرایند صعودی بیماری را شاهد هستیم و این افزایش اگر تدبیر نشود و جلوی آن را نگیریم مسائلی را ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: اکنون میزان رعایت پروتکل های بهداشتی به 56 درصد رسیده که زنگ خطر بزرگی است.

رییسی گفت: شهرهای قرمز از تعداد 9 شهر در 25 اسفند اکنون به 23 شهر و شهرهای نارنجی از 31 شهر به 44 شهر افزایش یافته، همچنین شهرهای زرد از 25 شهر به 87 شهر و شهرهای آبی از 113 شهر به 94 شهر رسیده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: از مردم عزیز که سفر نرفته اند تشکر می کنیم چون واقعا موقعیت خطرناکی است و افرادی که سفر رفته اند سفر را کوتاه کنند و بازگردند.

رستوران ها، جای برای شیوع کرونا

وی افزود: افرادی که در هتل ها و مراکز اقامتی اسکان دارند بدانند که یکی از جاهای مهم برای شیوع بیماری کرونا، سالن ها و رستوران ها است و بهتر است در اتاق ها غذا صرف شود.

رییسی گفت: اگر دست به دست دهیم، با رعایت پروتکل های بهداشتی چیزی به خاتمه بیماری کرونا باقی نمانده و ممکن است ظرف 6 ماهه آینده با افزایش واکسیناسیون به نتایج خوبی دست یابیم و البته در صورتی که کوتاهی کنیم ممکن است عزیزان بسکمک از کنار ما بفرایند.

کارنامه ایران در مقابله با کرونا قابل قبول بوده است

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا شرح داد: کارنامه ایران در مقابله با کرونا قابل قبول بوده است و از کسبه عزیزی که با وجود مسائل اقتصادی بسیار همکاری کردند، تشکر می کنیم. همچنین قدردانی می کنیم از بسکمک از مردم که با لغو سفرها و دورهمی ها و مراسم های شادی و عزا که جز رسم سنت کشور است برای مقابله با این بیماری و به دلیل احترام به حقوق دیگران همکاری کردند.

وی ادامه داد: از طرفی همدلی و هماهنگی و اعتقاد و اعتماد به ستاد ملی مقابله با کرونا در یک نوع از مدیریت بحران در کشور پیروز بود و این ابتکار که در ستاد مقابله با کرونا از سران قوا حضور دارند و در ذیل یک فرماندهی واحد برای سلامت مردم تصمیم گرفته شد.

رییسی افزود: طی یک سال گذشته تجربیات خوبی داشتیم و نتیجه آن به حداقل رساندن تعداد مرگ ومیرها بود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره تامین واکسن اظهارداشت: همه کشورها دو راه برای تامین واکسن دارند اول خرید واکسن از کشورهای سازنده است که براساس قراردادهای منعقد شده پیگیری و تحویل کشورها داده می شود و راه دیگر تولید داخلی واکسن است که این تکنولوژی و فناوری را همه کشورها را اختیار ندارند و خوشبختانه کشور ما یکی از کشورهایی است در این زمینه قرار گرفته است.

وی افزود: راهی که ما پیش گرفتیم سه راه بوده است. اول مشارکت دنیای در تامین واکسن از طریق سبد کواکس که قرار شد 16 میلیون و 800 هزار دوز براساس تفاهم به ایران تحویل داده شود. راه دوم تولید داخلی است که شرکت های دانش بنیان جهادگونه در حال تلاش هستند.

رییسی گفت: خرید مستقیم دولتی از سایر کشورها نیز به عنوان راه سوم در حال پیگیری است و امروز در جلسه ستاد مقابله با کرونا راه چهارمی توسط رئیس جمهور محترم پیشنهاد داده شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: از هندو مقدار 500 هزار دوز واکسن بهارات خریداری شد که 125 هزار دوز از آن تحویل داده شده و با توجه به شیوع بیماری کرونا در هند مقدار 375 هزار دوز باقی ماننده را دادستانی هند اجازه خروج نداده و در حال رایزنی برای تحویل مقدار باقیمانده هستیم.

رییسی گفت: در مورد سبد کوواکس هم 16 میلیون و 800 هزار دوز واکسن خریداری کردیم و قرار شد چهار میلیون و 200 هزار دوز آسترازنکا تحویل داده شود که مقدار آن را به یک میلیون و 200 هزار دوز رساندند و قرار بود که این مقدار تا قبل از سال تحویل ایران شود که محقق نشد و طبق آخرین خبرها 14 فروردین ماه تحویل داده خواهد شد.

وی گفت: به مردم شفاف می گوییم واکسن به راحتی قابل دسترس نیست و 70 درصد از واکسن دنیا را 10 کشور بیشترین استفاده را کردند که یک نوع بی عدالتی در توزیع است و البته سازمان بهداشت دنیای ههم در این خصوص معترض است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: بحث تحویل و تامین واکسن مهم است که کشورهایی که قول تحویل داده اند به کندی انجام می دهند و متاسفانه با وجود پیگیری های مکرر و روزانه وزیر بهداشت متاسفانه آن میزانی که باید تحویل می شد تا به امروز نشده است.

از بخش خصوصی برای تامین واکسن کمک گرفته شود

رییسی گفت: امروز رئیس جمهوری اعلام کردند که از بخش خصوصی برای تامین واکسن کمک گرفته شود و پیشنهاد این است که واکسن با ارز نیمایی از طریق بخش خصوصی وارد شود و البته جزییات بیشتری نیاز است که موضوع عدالت و دسترسی در واکسن در نظر گرفته شود.

وی گفت: گروه هدف از قبل برنامه ریزی شده و براساس میزان واکسنی که به دست ما برسد واکسیناسیون انجام می شود.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا اظهارداشت: به مردم قول می دهیم تا خاتمه سال 1400 و حتی زودتر گروه های هدف را به طور کامل پوشش دهیم و تا دی ماه با تکیه بر توان تولید داخلی واکسن، واکسیناسیون را به خوبی انجام خواهیم داد.

منبع: خبرگزاری پانا

به "شیوع کرونا در پی سفرهای نوروزی رو به افزایش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوع کرونا در پی سفرهای نوروزی رو به افزایش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید