شاعر باید ذائقه نوجوان را بداند، شعر نوجوان با بحران مخاطب روبرو است

به گزارش مجله فوتبال، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)، کتاب کاشکی اجازه داشتم، مجموعه سروده های حجت یحیوی برای نوجوانان است. اشعار کتاب با موضوعات مختلف، اما کوتاه و آموزنده اند و از سوی انتشارات مهرک (سوره مهر کودک و نوجوان) راهی بازار نشر شده اند. تصویرگری زهرا غلامی جلال نیز این کتاب را خوش حس وحال نموده است؛ به طوری که حتی برای مخاطب بزرگسال هم می تواند جالب باشد و از خواندن آن لذت ببرند. این کتاب برای آشنایی با مفهوم عشق و محبت، ستایش و مهربانی و پرورش و تقویت قوه تخیل و خلاقیت بسیار مناسب است. با یحیوی درباره این کتاب و معضلات حوزه شعر نوجوان گفت وگو کردیم که در ادامه می خوانید:

شاعر باید ذائقه نوجوان را بداند، شعر نوجوان با بحران مخاطب روبرو است

بیشتر به چه موضوعاتی علاقه مند هستید و درباره آن شعر می نویسید؟

معمولا سعی من در شاعری همیشه این بوده که دنبال کشف باشم؛ بنابراین از هر موضوعی سعی نموده ام، شعر بنوسیم و فکر خود را معطوف به موضوعی خاص و محدود نکنم؛ اما در کل محتوای شعرهایم را بیشتر مضامین عاشقانه و اجتماعی تشکیل می دهند. در شعرهای آیینی نیز شعرهایی با موضوع انتظار را بیشتر دوست دارم.

چگونه یک شاعر می تواند برای نوجوانان شعر بنویسد و او را جذب کند؟ آیا شعر نوشتن برای نوجوانان سخت تر از گروه های سنی دیگر است؟

شعر گفتن برای مخاطبان نوجوان سختی های خود را دارد؛ زیرا آنها روحیات مخصوص و ویژه ای دارند؛ بنابراین بدون شناخت روحیات این گروه سنی شعر گفتن برای آنها سخت یا به عبارت بهتر نشدنی است. هر شاعری که می خواهد برای نوجوان ها شعر بنویسد باید احتیاجها و ذائقه این گروه سنی را بشناسد تا شعرهایش برای نوجوانان باورپذیرتر باشد؛ در غیر این صورت مثل بسیاری از کتاب های ناموفق شعری که برای نوجوان سروده شده، مورد پذیرش آنها قرار نخواهد گرفت.

نوجوانان امروزی بیشتر علاقه مند به ژانرهای فانتزی و معمایی هستند؛ به نظر شما شعر می تواند این احتیاج نوجوانان را رفع کند؟

بنابر روحیات ویژه نوجوانان به خصوص نوجوان دختر شعر می تواند تاثیر شگرفی در فکر ناآرام و پرسش گر آنها ایجاد کند؛ به شرطی که شعرها حاصل شناخت عواطف و احساسات این گروه باشد.

در بیشتر اشعار، شاعر در حال گفت وگو کردن با یک مخاطب پنهان است؛ این مخاطب کیست؟

این مخاطب می تواند هرچیزی یا هرکسی باشد؛ مثل عشق، آزادی، منجی و... مهم این است که بعد از خلق هر اثر، وقتی مخاطب آن را می خواند، حس کند که این شعرها از زبان آنها سروده شده و این مخاطب پنهان درون شعر مخاطبان آنها هستند که سال ها در فکر و فکرشان به آنها پرداخته اند؛ درغیر این صورت شعرها حالت شخصی پیدا می نمایند و تاریخ مصرف دار می شوند.

در شعر قیل و قال منظور از کوه ها چه کسی یا چه کسانی است؟

کوه ها می توانند انسان های مقاوم و صبوری باشند که پر از فریادند؛ اما نجابت شان اجازه فریاد به آنها را نمی دهد؛ بنابراین گوشه ای عزلت می گیرند و سکوت اختیار می نمایند.

تصویرسازی کتاب با همکاری شما اجرا شده است؛ یعنی شما هم در انتخاب اینکه در هر شعر از چه تصویری استفاده گردد، نظر دادید؟

تصویرگر این کتاب از سوی یکی از هنرمندان خوب هم استانی ام صورت گرفته است و من خیلی دخالتی در این کار نداشته ام؛ فقط دست آخر یک بار قبل از چاپ کتاب، تصویرها را دیده ام و تایید نموده ام؛ اما واقعا تصاویر با شعرها هم خوانی زیادی دارند و من از همین جا از زحمات این هنرمند گرامی تشکر می کنم.

بیشتر کتاب های شعر یا برای بچه ها است یا برای بزرگسالان؛ چرا شاعران برای نوجوانان کمتر شعر می نویسند و کتاب شعر نوجوان کم است؟

شاعران معمولا بنابر حساسیت های این گروه سنی با محدودیت های موضوعی روبرو هستند و دست شاعر برای مضمون پردازی ها مثل شعر بزرگسال خیلی باز نیست. از طرف دیگر نیز نوجوانان هم با مفاهیم پرداخته شده در شعرهای شاعران خیلی اقبال نشان نمی دهند؛ بنابراین شعر نوجوان معمولا با بحران مخاطب روبرو است که همه اینها باعث شده است تا شاعران از خیر شعر برای نوجوانان بگذرند.

در چنین شرایطی با چه انگیزه ای برای نوجوانان می نویسید؟

امیدوارم این کتاب با اقبال نوجوانان روبرو گردد؛ زیرا در گزینش شعرهای آن وسواس زیادی داشته ام و کلمه به کلمه آن برخاسته از وجود و عرق ریزان روح بوده است؛ این کتاب حاصل سال ها زندگی با مخاطبان اصلی اش است که همان نوجوانان هستند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "شاعر باید ذائقه نوجوان را بداند، شعر نوجوان با بحران مخاطب روبرو است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاعر باید ذائقه نوجوان را بداند، شعر نوجوان با بحران مخاطب روبرو است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید