دانستنی های بارداری(1)

به گزارش مجله فوتبال، برای بیشتر زنان به تأخیر افتادن عادت ماهیانه اولین علامت حاملگی محسوب می گردد . اما دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است عادت ماهیانه به تأخیر بیافتد یا ایجاد نگردد که عبارتند از:

دانستنی های بارداری(1)

دانستنی های بارداری(1)

علائم حاملگی

عادت ماهیانه شما به تأخیر افتاده است . آیا حامله شده اید ؟

برای بیشتر زنان به تأخیر افتادن عادت ماهیانه اولین علامت حاملگی محسوب می گردد . اما دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است عادت ماهیانه به تأخیر بیافتد یا ایجاد نگردد که عبارتند از:

تغییرات رژیم غذائی

ورزش شدید

مسافرت و فشار های عصبی

بعلاوه برخی از زنان عادت ماهیانه نامنظم دارند که نمی توانند زمان عادت ماهیانه بعدی را حدس بزنند . از طرفی ممکن است شما حامله باشید و فکر کنید که به وقت خود عادت ماهیانه شده اید در حالی که این طور نیست . زمانی که جنین تازه تشکیل شده به دیواره رحم متصل می گردد می تواند خونریزی کمی را ایجاد کند . این حالت معمولاً چند روز قبل از زمانی است که فرد منتظر آغاز عادت ماهیانه است . اگر خونریزی به طور معمول باشد ممکن است تصور گردد این خونریزی که مربوط به محل لانه گزینی است همان خونریزی ماهیانه باشد.

در سایر موارد سطح هورمونها در هفته اول یا دوم بعد از لقاح ممکن است به شدت بالا و پائین رفته و باعث خونریزی کمی از پشش رحم شبیه به خونریزی عادت ماهیانه گردد . برخی از بیماریها مانند عفونتها یا پولیپ رحم می توانند باعث خونریزی شده که شبیه عادت ماهیانه می باشد.

بنابراین اگر چه عدم وقوع عادت ماهیانه قطعاً برترین دلیل حاملگی احتمالی است ولی به هیچ وجه علامت قطعی محسوب نمی گردد . در صورتی باید شک شما افزایش یابد که سایر علائم اولیه حاملگی را داشته باشید مانند:

1. خستگی شدید

2. حساسیت سینه ها

3. تهوع با یا بدون استفراغ

4. یبوست یا نفخ

5. دردهای ناگهای شکم

6. تکرار ادرار

7. اشتیاق یا تنفر از غذا

8. تغییر خلق

9. افزایش ترشحات واژن

برخی از زنان حامله دارای یک یا دو علامت هستند . برخی دیگر دارای بسیاری ازاین علائم هستند و برخی هیچ گونه حالتی ندارند . حتی ممکن است علائم از یک حاملگی تا حاملگی دیگر در یک زن تفاوت داشته باشد .

واضح است که بسیاری از این علائم ممکن است به علل دیگری رخ دهند یا با سایر بیماریها اشتباه شوند . برای مثال : احساس تهوع یا نارحتی شکم ممکن است به دلیل ویروسهای گوارشی یا مسمومیت غذائی و یا حاملگی باشند.

خستگی ممکن است به دلیل افسردگی ، سرماخوردگی ، کم خونی و یا حاملگی باشد . تکرار ادرار می تواند علامت عفونت ادراری ، دیابت ، مصرف قهوه و یا حاملگی باشد.

زمانی که شما دچار فشارعصبی جامعه شدن می شوید چه به دلیل این که در انتظار فرزندی هستید و چه به این دلیل که نگرا ن از شکست روشهای جلوگیری از حاملگی خود هستید بسیار سخت است که فقط بر مبنای علائم قضاوت کنیم . آسان ترین روش برای اطمینان انجام آزمایش حاملگی است.

اگر تست حاملگی شما مثبت باشد

1. از الکل ، داروها و سیگار اجتناب کنید .

2. آب زیاد بنوشید .

3. خوب غذا بخورید .

4. زمانی که خسته هستید استراحت کنید .

تهوع صبحگاهی

زمانی که بدن شما آغاز به فراوری هورمونهای حاملگی می نماید یکی از عوارض آن می تواند تهوع صبحگاهی باشد . این تهوع می تواند با یا بدون استفراغ بوده و در هر زمانی از روز رخ دهد . اغلب این حالت با معده خالی رخ می دهد . در خصوص بسیاری از زنان این حالت در صبح اتفاق افتاده در طول روز بهتر می گردد . تهوع حاملگی معمولاً حوالی هفته ششم حاملگی آغاز شده و در آغاز سه ماهه دوم فروش می نماید. برای به حداقل رساندن تهوع به توصیه های زیر عمل کنید:

الف - مراقبت از خود

مقداری بیسکویت با سدیم کم یا غلات خشک کنار رختخواب خود نگه داشته و صبح قبل از بیرون آمدن از رختخواب بخورید .

* وقتی که بیدار شدید به آهستگی حرکت کنید . در لبه تخت نشسته و نفس عمیق بکشید.

* در طول روز غذاهای با حجم کم و به دفعات مصرف کنید.

* از غذاهای ادویه دار ، سرخ نموده و چرب اجتناب کنید.

* از هر بوئی که باعث آغاز علائم می گردد اجتناب کنید.

* بین وعده های غذایی مکرراً آب بنوشید . اگر مایعات حال شما را بد می نماید مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید تا آب بدنتان حفظ گردد.

* سعی کنید معده شما خیلی خالی نباشد و اگر دچار کمبود پروتئین هستید از تخم مرغ جوشیده ، بادام زمینی با نمک کم و یا پنیر بهره ببرید.

ب - مراقبت پزشکی

* اگر تهوع شما شدید است با پزشک خود تماس بگیرید ممکن است برای شما دارو تجویز گردد زیرا مصرف داروها باید حتماً زیر نظر پزشک باشد.

* مولتی ویتامین های خاص ، به خصوص آنهائی که دارای آهن هستند می توانند باعث ناراحتی معده شوند با پزشک خود در خصوص تعویض نوع مولتی ویتامین مشورت کنید.

* با پزشک خود در خصوص مصرف ویتامین 6 B یا Bcomplex که می تواند باعث کاهش تهوع گردد مشورت کنید.

تکرر ادرار

این حقیقتی است که زنان حامله مداوماً احتیاج به دفع ادرار دارند . اکثریت مردم تصور می نمایند که دلیل این مسئله فشار رحم در حال رشد به مثانه است . این نکته قطعاً در برخی از ماه های حاملگی که رحم عظیم شده است صدق می نماید . اما تکرار در سه ماهه اول به دلیل سطح بالای هورمون پروژسترون در بدن مادر ایجاد گردد . پروژسترون عضلات مثانه را شل نموده و باعث علائمی به قعر می گردد که ایجاد احتیاج به دفع ادرار می نماید . کندی کاهش تکرار ادرار توصیه های زیر را اجرا کنید.

* زمانی که احتیاج دارید به دستشویی بروید سعی کنید این تکرار را به تأخیر بیاندازید زیرا این مسئله می تواند به سایر مسائل منجر گردد و مطمئن باشید تکرار ادرار در طی سه ماهه دوم فروکش می نماید .

* هر بار که به دستشویی می روید مثانه خود را کاملاً تخلیه نمائید . چند ثانیه بعد از اتمام ادرار صبر کنید و ببینید که آیا دوباره احتیاج به ادرار کردن دارید یا خیر ؟

* برای کاهش مسائل شبانگاهی غروب و شب کمتر آب بنوشید .

یبوست

یبوست بیماری شایعی در حاملگی است . زمانی که شما حامله هستید سطح پروژسترون افزایش می یابد . پروژسترون باعث شل شدن عضلات گوارشی و کاهش حرکات روده می گردد و در همان زمان سطوح هورمانهایی که باعث یاری به هضم غذا می شوند کاهش می یابد. یبوست مکرر و شدید می تواند منجر به بواسیر گردد که یک مشکل دیگر شایع حاملگی است . برای مقابله با یبوست توصیه های زیر را بکار بگیرید.

الف - مراقبت از خود

1. به تدریج غذاهای غنی از فیبر به رژیم غذایی خود بیفزائید . این فیبرها به اسم یک مسهل طبیعی عمل می نمایند . نمونه های این غذاها عبارتند از : نان گندم کامل ، غلات دارای پوسته و میوه و سیزیجات تازه ولی تمام این کارها را یک باره انجام ندهید زیرا اگر بدن شما به رژیم غذائی با فیبر زیاد عادت نداشته باشد ممکن است دچار نفخ شوید.

2. مایعات بیشتری بنوشید آب همواره به همراه خود داشته باشید و سعی کنید روزانه 10-12 لیوان آب بنوشید .

3. کافئین را قطع کنید چون باعث از دست دادن آبی می گردد که برای هضم غذا احتیاج دارید .

4. مرتباً پیاده روی کنید . روزانه حداقل 20 دقیقه پیاده روی کنید .

ب - مراقبت پزشکی

1. از مسهل ها استفاده نکنید مگر به توصیه پزشک

2. با پزشک خود در خصوص مکمل های ویتامینی مشورت کنید . برخی از انواع ترکیبات آهن باعث یبوست می گردد ممکن است احتیاج به تعویض نوع ویتامین بوده یا با افزایش آهن غذا احتیاجی به مصرف مکمل های ویتامینی نباشد.

نفخ شکم

این علامت به خصوص در سه ماهه اول شایع است . در ذیل توصیه هایی که می توانند یاری نماینده باشند ذکر می گردد:

الف - مراقبت ازخود :

1. از غذاهای مناسب در وعده های غذایی با حجم کم و تعداد دفعات بیشتر بهره ببرید .

2. غذا را به آهستگی خورده و خوب بجوید .

3. از مصرف نوشابه های گازدار اجتناب کنید .

4. مصرف غذاهای فراوری نماینده گاز مانند لوبیا ، کلم ، فلفل سبز ، پیاز را در صورتی که برای شما ایجاد مشکل می نمایند، کم کنید .

5. به طور مکرر نفس های عمیق بکشید .

ب - مراقبت پزشکی

هیچ دارویی را بدون توصیه پزشک برای مقابله با نفخ مصرف نکنید.

منبع: www.irib.ir

ادامه دارد...

منبع: راسخون

به "دانستنی های بارداری(1)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های بارداری(1)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید