جزییات واگذاری تاکسی ون های تازه تهران

به گزارش مجله فوتبال، معاون فنی و بهره برداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در خصوص نحوه واگذاری ون های نو مرکز توضیحاتی ارائه کرد.

جزییات واگذاری تاکسی ون های تازه تهران

به گزارش ایسنا، علی محتشمی پور، در خصوص واگذاری ون های تاکسی که به تازگی رونمایی شد، گفت: تاکسی های ونی که به تازگی به وسیله شهردار تهران رونمایی شد در قالب طرح مشترک از سوی وزارت کشور و شهرداری ها در راستای نوسازی ناوگان فرسوده ون تاکسی اجرایی شد.

وی با بیان این که در ابتدای آبان ماه مکاتبه ای از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری ها انجام شد که براساس آن قرار شد در قالب پروژه مشترک با شرکت ایران خودرو دیزل، ون های تولیدی این شرکت با استفاده از منابع وزارت کشور و شهرداری ها با ضریب 70 درصد - 30 درصد نوسازی گردد، ادامه داد: براین اساس 70 درصد منابع به وسیله وزارت کشور و 30 درصد به وسیله شهرداری ها تامین می گردد که بلافاصله بعد از این ابلاغیه موضوع را در جلسات فوری به اطلاع معاونت مالی و حمل و نقل شهرداری تهران رسانده و بعد از شرح و توصیف پروژه برای شهردار تهران قرار شد با فوریت منابع مورد احتیاج از سوی شهرداری کارسازی گردد که این مهم انجام شد و براساس مکاتبه اجرا شده در فاز اول 630 دستگاه ون برای شهر تهران در نظر گرفته شد که تا انتها سال تامین و تحویل می گردد.

معاون فنی و بهره برداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران افزود: بنابراین براساس طرح مالی که ارائه شده تمام منابع تامین شده و به حساب سازمان شهرداری ها و دهیاری ها واریز شد و امیدواریم تا انتها سال خودرو های ون به جای مانده را تحویل دهند و پس از قیمت اعلامی از سوی شرکت ایران خودرو دیزل، مبنای محاسبه 30 - 70 درصد خواهد بود، اما خودرو های ون تا انتها بهره برداری به نام شهرداری تهران خواهد بود و این ون ها نیز باید جایگزین خودرو های ون فعال فرسوده که در حال حاضر در خطوط فعال هستند گردد و بر اساس طرح سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور لزوما این ون ها باید جایگزین یک دستگاه تاکسی ون فرسوده که در خطوط فعال است، گردد.

محتشمی پور با بیان این که به محض اعلام مدل واگذاری ون ها از سوی سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، فرآیند واگذاری ون ها به رانندگان متقاضی انجام می گردد، ادامه داد: دقت داشته باشید که تا انتها دوره فعالیت، انتقال سند انجام نمی گردد و رانندگان باید تا انتها دوره که این زمان از سوی سازمان شهرداری ها اعلام می گردد در خطوط فعالیت داشته باشند که حداقل هفت سال می گردد و باید ون های نو در شبکه خطوط و انتهاه های شهر تهران فعالیت نمایند.

معاون فنی و بهره برداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در خصوص چرایی عدم واگذاری مالکیت ون ها به رانندگان، اظهار کرد: واگذاری سند تا انتها دوره خواهد بود و ما این مدل را قبلا در اتوبوسرانی تجربه کردیم و دقت داشته باشید که تمام منابع از سوی دولت و شهرداری تامین شده و قیمت ون های تازه که بیش از یک میلیارد تومان خواهد بود، قابل توجه است و اگر قرار باشد خود رانندگان این مبلغ را پرداخت نمایند عملا هیچ راننده ای توان پرداخت این هزینه ها را ندارد؛ چرا که ما در نوسازی تاکسی های سواری هم شاهد هستیم که رانندگان وقتی مبلغ نوسازی از20 میلیون تومان به بالا می رود در تامین فرآیند منابع مالی دچار مشکل می شوند و حالا چه برسد به این که قیمت ون بالای یک میلیارد تومان است و قطعا رانندگان توان تامین این مبلغ را ندارند، پس در قالب یک پکیج این مبلغ تامین می گردد.

به گفته وی، بخشی از مبلغ به وسیله تسهیلات قرض الحسنه و بخشی نیز به وسیله دولت تامین می گردد که رانندگان در طول هفت سال دوره انتقال سند باید در خطوط فعال باشند، اما دقت داشته باشید که هنوز سازمان شهرداری ها مدل واگذاری را ابلاغ ننموده است و ما منتظر ابلاغ مدل واگذاری و اتمام شماره گذاری و پلاک ون ها هستیم و به محض این که این دو مهم انجام گردد فاز نهایی تحویل تاکسی های ون انجام می گردد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا رانندگان از این واگذاری استقبال نموده اند؟ با اشاره به برگزاری جلساتی با رانندگان و شرکت های تاکسیرانی گفت: ون های فرسوده در تهران عملا پنج سال پیش باید از چرخه خارج می شدند و امکان تردد ندارند پس این ون هیچ بهره ای برای راننده ندارد و تنها هزینه برای راننده ایجاد می نماید و در عوض راننده می تواند با اسقاط تاکسی اش امتیاز خرید بلندمدت یک ون تازه را کسب کند و تنها تفاوتش با سایر فرآیند نوسازی ها تنها بحث مالکیت حقوقی خودرو است که دقت داشته باشید ما یک امتیاز بالغ بر بیش از یک میلیارد را به راننده ون تاکسی فرسوده می دهیم که منابع اش از بیت المال که همان بودجه شهرداری و دولت است تامین می گردد و اگر قرار باشد امتیازی به راننده بدهیم باید در ازای آن به عامه مردم خدمات رسانی کند.

معاون فنی و بهره برداری سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در شرح بیشتر ادامه داد: در حال حاضر قیمت اسقاط یک ون فرسوده در بالاترین حالت 72 میلیون تومان است و اختلاف بین 72 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان بسیار زیاد است و باید این امتیاز ویژه ای که به یک راننده آن هم به وسیله بیت المال داده می گردد؛ تضمین گردد و حداقل تضمینی که می تواند بدهد این است که هفت سال خودروی ون در خدمت عامه مردم باشد نه این که ما ون را به راننده بدهیم و مالکیت اش را نیز برای این راننده تثبیت کنیم، اما او از شبکه خارج گردد و جذب سرویس های دربستی گردد و این حساسیتی که در خصوص عدم واگذاری مالکیت حقوقی وجود دارد تنها مربوط به این حوزه است هرچند که جلسات کارشناسی زیادی در این خصوص برگزار کردیم و حالا هم منتظر ابلاغیه سازمان شهرداری ها هستیم.

وی در خصوص تعداد ون های فرسوده مرکز اظهار کرد: در حال حاضر بالغ بر 1400 ون فعال فرسوده در سطح انتهاه ها داریم که در بسته های دستگاه ها اولویت بندی شدند و پس از برگزاری جلسات اگر این مدل نوسازی ون را پذیرفتند ون ها به آن ها منتقل می گردد.

اواخر آبان ماه از ون های سقف بلند با حضور شهردار تهران رونمایی شد.

منبع: فرارو

به "جزییات واگذاری تاکسی ون های تازه تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات واگذاری تاکسی ون های تازه تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید