تورم سالانه فراوری به 54.3 درصد رسید

به گزارش مجله فوتبال، مرکز آمار در گزارشی اعلام نمود نرخ تورم سالانه قیمت فراوریکننده در زمستان 1400 نسبت به دوره مشابه در سال قبل به 54.3 درصد رسید که نسبت به شاخص تورم سالانه در فصل پاییز گذشته 6.6 درصد کاهش داشته است. در این فصل، در میان بخش های اصلی فراوریی کشـور، کم ترین تورم سالانه مربوط به بخش فراوری، انتقال و توزیع برق با 19.4 درصد و بیش ترین آن مربوط به بخش معدن با 92.9 درصد است.

تورم سالانه فراوری به 54.3 درصد رسید

بعلاوه تورم نقطه به نقطه در این فصل به 42 درصد رسید که در مقایسه با تورم نقطه به نقطه قیمت فراوریکننده در پاییز گذشته 6.6 واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی به وسیله فراوریکنندگان به ازای فراوری کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل زمستان 1400 نسبت به فصل زمستان سال 1399، 42 درصد افزایش دارد. در میان بخش های مختلف فراوریی کم ترین نرخ مربوط به بخش فراوری، انتقال و توزیع برق با 10.6 درصد و بیش ترین نرخ مربوط به بخش معدن با 64.5 درصد بوده است.

بر اساس این گزارش تورم فصلی قیمت فراوریکننده در فصل زمستان 1400 به 4.9 درصد رسید که در مقایسه با تورم فصلی قیمت فراوریکننده در پاییز گذشته 5.1 واحد درصـد کاهش داشته است. در این فصل، در میان بخش های مختلف فراوریی کم ترین نرخ مربوط به بخش برق با 2.1 درصد و بیش ترین نرخ تورم فصلی فراوریکننده مربوط به بخش صنعت با 7.8 درصد بوده است. بعلاوه در این فصل بخش کشاورزی با نرخ تورم 11.4- درصد روبرو بوده است.

اهمیت این شاخص در این است که افزایش نرخ تورم فراوریکننده اثر خود را با کمی تاخیر و مدتی بعد در تورم قیمت مصرف کننده نشان خواهد داد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "تورم سالانه فراوری به 54.3 درصد رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تورم سالانه فراوری به 54.3 درصد رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید