از عرش تا فرش در لیورپول

به گزارش مجله فوتبال، لیورپولی ها بعد از آن که تیم شان فصل گذشته بعد از 30 سال قهرمان لیگ جزیره شد، تصور می کردند تیم یورگن کلوپ با آن هماهنگی و بازی های دیدنی اش می تواند تا چند سال آینده جزو بالانشین های جدول باشد.

از عرش تا فرش در لیورپول

به گزارش مجله فوتبال به نقل از روزنامه مجله فوتبال ، این تصور و خیال تا هفته چهاردهم فصل جاری هم تماما رنگ و بوی واقعیت گرفته بود و قرمزهای آنفیلد به تنهایی در صدر ایستاده بودند. اما حالا و با گذشت 28 هفته از لیگ برتر، قهرمان فصل پیش فوتبال انگلیس در جایی ایستاده که کمتر هواداری تصورش را می کرد.

این تیم حالا با 43 امتیاز در رده هشتم است و اگر همین فرایند رو به پایین خودش را ادامه دهد، شاید جواز حضور در مسابقات لیگ اروپای فصل بعد را هم از دست بدهد. البته در فوتبال انگلیس این مساله قبلا هم رخ داده که قهرمان یک فصل در فصل بعدی نتایج فاجعه باری کسب نموده باشد. لسترسیتی بعد از تنها قهرمانی اش در فصل 16-2015 ، فصل بعد در 38 بازی فقط 12 برد به دست آورد و در نهایت هم در صندلی دوازدهم فصل خود را به انتها رساند. البته لیورپول تا همین جا رکوردی را ثبت نموده که هیچ قهرمانی در فوتبال انگلیس آن را به دست نیاورده است. با باخت هفته پیش این تیم مقابل فولام در آنفیلد، لیورپول به تنها تیمی تبدیل شد که فصل بعد از کسب قهرمانی در 6 بازی متوالی خانگی شکست را تجربه می نماید.

نقطه آغاز بحران

برای آن که بفهمیم این فرایند بد لیورپول از چه زمانی آغاز شد، باید به بازی هفته چهاردهم برگردیم که این تیم توانست در خانه کریستال پالاس با نتیجه 7 بر صفر به پیروزی برسد. این در واقع بهترین نتیجه دوران مربیگری یورگن کلوپ آلمانی بود. اما بعد از این بازی بود که همه چیز به طور کلی تغییر کرد و حالا به اینجا رسیده است. برای آنالیز این شرایط، باید به چند دلیل مهم اشاره نمود.

بازیکنان لیورپول سه فصل در کنار یکدیگر بازی نموده بودند و با چنین رویه ای به قهرمانی رسیدند. بسیاری از کارشناسان می گویند چنین تیم هایی برای حفظ فرایند خوب خود باید چند تغییر جزئی در ترکیب شان انجام دهند که نه آن ثبات از بین برود و نه رویه خوب شان مختل گردد. کلوپ سعی کرد این کار را با جذب تیاگو آلکانتارا از بایرن مونیخ انجام دهد. اما این هافبک اسپانیایی از همان ابتدا چند بازی را به دلیل مصدومیت و چند بازی را هم به دلیل ابتلا به کرونا از دست داد تا این هدف کلوپ به انتها نرسد.

یک فصل عجیب

اتفاقات نادر در این فصل از جمله نبود تماشاگران و فشردگی بالای بازی ها باعث شد تا خستگی روحی و جسمی بازیکنان لیورپول بیشتر گردد. شاید گفته گردد این فرایند برای تمام تیم های لیگ فزونی هم رخ داده، اما باید اعتراف کرد که هیچ تیمی مثل لیورپول بازیکنان مهمی همچون فن دایک و جو گومز را در این فصل به دلیل مصدومیت از دست نداد. در کنار ضعف های به وجود آمده در خط دفاع، دیگر خبری هم از آن خط حمله آتشین نبود و دفاع تیم های رقیب خیلی کمتر از قبل به زحمت می افتادند. مشکل دیگری که لیورپول با آن رو به رو شد، این بود که معمولا تیم های عظیم در چنین شرایطی با یاری نیمکت مربیان خود از بحران خارج می شوند. اما در خصوص لیورپول این قضیه عملی نشد و کلوپ نتوانست تاثیر مثبتی در تیمش داشته باشد. با این اوضاع و احوال خیلی ها می گویند اگر کلوپ و تیمش نتوانند خیلی زود شرایط را به نفع خودشان عوض نمایند، شاید خاطره لسترسیتی این بار برای طرفداران لیورپول تکرار گردد.

حسین خلیلی - گروه ورزش / روزنامه مجله فوتبال

منبع: جام جم آنلاین

به "از عرش تا فرش در لیورپول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از عرش تا فرش در لیورپول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید