16 کانون گرد و غبار در استان اصفهان شناسایی شد

به گزارش مجله فوتبال، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از شناسایی 16 کانون تولید گرد و غبار در این استان خبر داد.

16 کانون گرد و غبار در استان اصفهان شناسایی شد

به گزارش ایرنا، منصور شیشه فروش گفت: تیم های عملیاتی از اداره های منابع طبیعی و محیط زیست استان این کانون ها را شناسایی و تحت کنترل دارند.

وی گفت: این تیم ها همچنین هفته گذشته با بررسی مجدد وضعیت موجود منطقه دریافتند که قسمت های جدیدی به برخی از این کانون ها اضافه شده است.

به گفته وی، سیلاب های اخیر در مناطق کویری رسوب هایی را حمل کرده و این رسوب ها با وزش باد حرکت کرده و ایجاد گرد و غبار می کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان شرح داد: منابع طبیعی اقداماتی را در راستای مالچ پاشی، کشت نهال و بذر مناسب برای کنترل کانون های جدید انجام خواهد داد.

وی اضافه کرد: هماهنگی های لازم با استان های یزد، سمنان، مرکزی و قم برای کنترل کویرهای مشترک با اصفهان اجرا شده و عملیات مشترک برای کنترل پدیده گرد و غبار و کنترل بیابان زایی انجام خواهد شد.

شیشه فروش شرح داد: گزارش های لازم برای حمایت از این طرح ها به محیط زیست و منابع طبیعی کشور هم ارسال شده است.

وی با اشاره به این که این برنامه ها و گزارش ها برای جذب اعتبار لازم در راستای کنترل گرد و غبار به تهران ارسال شده است، ادامه داد: منابع طبیعی و محیط زیست استان مکلف شدند در یک برنامه زمان بندی شده این کویرها و کانون های گرد و غبار را شناسایی و کنترل کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: در مجموع تاکنون حدود 307 هزار هکتار از مناطق بیابانی در هشت شهرستان استان اصفهان جنگل کاری و مرتع کاری شده است.

وی بیان نمود: همچنین عملیات مالچ پاشی در 300 هکتار از مناطق و کانون های گرد و غبار استان اجرا شده و این طرح ها امسال هم ادامه پیدا خواهد کرد.

کلانشهر اصفهان، یکی از شهرهای آلوده کشور است به طوری که از طرفی در فصول سرد سال به دلیل پدیده وارونگی هوا و در برخی روزها به دلیل افزایش پدیده گرد و غبار، شاخص کیفی هوای آن به وضعیت ناسالم می رسد.

با تقسیم بندی های موجود، 43.7 میلیون هکتار از مساحت کشور جز مناطق بیابانی است؛ 20 میلیون هکتار از زیست سازگان بیابانی تحت تاثیر فرسایش بادی و از این میزان 6.4 میلیون هکتار در محدوده کانون های بحرانی است که در 97 شهرستان و 18 استان پراکنده می باشد.

به گفته مسئولان امر، 16 کانون ریزگرد در مجموع با مساحت نزدیک به یک میلیون و 90 هزار هکتار در استان اصفهان واقع شده است و بروز این پدیده سالانه بیش از 360 میلیارد ریال به امکانات زیربنایی و منابع طبیعی از جمله پایگاه های نظامی، زمین های کشاورزی، راه های ارتباطی، شهرک های صنعتی و راه آهن زیان وارد می کند.

منبع: همشهری آنلاین

به "16 کانون گرد و غبار در استان اصفهان شناسایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "16 کانون گرد و غبار در استان اصفهان شناسایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید