کلینیک های گیاه پزشکی در حوزه ترویج کشاورزی تاثیرگذار هستند

به گزارش مجله فوتبال محسن عصار ظهر دوشنبه در همایشسهم من از سلامتکه با حضور معاونان، مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی و باغداران و کشاورزان پیشرو در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی قزوین برگزار گردید اظهارداشت: با توجه به اهمیت محوری بخش کشاورزی در امر تغذیه و اقتصاد کشور و از آن جا که رسیدن به خودکفایی و استقلال مالی در این عرصه، تضمین کننده استقلال سیاسی ما نیز خواهد بود هر گونه کوشش برای افزایش تولیدات کشاورزی، بسیار ارزشمند و حیاتی است.

کلینیک های گیاه پزشکی در حوزه ترویج کشاورزی تاثیرگذار هستند

وی اضافه کرد: با شتابی که فرایند خصوصی سازی در کشور دارد فعالیت های گیاه پزشکی متعلق به کلینیکهای این حوزه است و حتی فعالیت های ترویجی در این زمینه می تواند به وسیله این کلینک ها صورت گیرد.

عصار یادآورشد: کلینیکهای گیاه پزشکی نقش میانجی بین بخش دولتی و خصوصی را دارند و همه دستورالعملهایی که بخش دولتی و سازمان حفظ نباتات دارد را در مزرعه و باغات اجرا می نمایند.

وی گفت: یکی از راههای افزایش محصول، جلوگیری از زیانهای آفات و بیماریهای مختلف گیاهان و فرآورده های گیاهی است که هر سال، ضرر و زیان قابل توجهی را بر کشور تحمیل می نماید و با توجه به دانش و فنآوری روز،ضروری است روشهای علمی جدید، جایگزین شیوه های سنتی مبارزه با آفات و بیماریهای گیاهی گردد تا با افزایش سطح فراوریات از ورود محصولات کشاورزی خارجی بی احتیاج شویم.

فعالیت 4500 کارشناس در کلینیک های گیاه پزشکی کشور

رئیس کلینیکهای گیاه پزشکی کشور توضیح داد: در حال حاضر چهار هزار و 500 کارشناس در بیش از یک هزار و 49 شبکه مراقبت کلینیک های گیاه پزشکی کشور مشغول فعالیت هستند که بخش زیادی از سطوح زیر کشت و فراوری محصولات کشاورزی را زیر پوشش قرار می دهند.

عصار با اشاره به اهمیت امنیت غذایی کشور یادآورشد: سلامت، کفایت، مغذی و در دسترس بودن محصول چهار موضوع مهم در امنیت غذایی است که باید به آنها توجه جدی گردد.

وی گفت:در بخش کشاورزی تا به امروز بیش از 600 عامل خسارت زا شناسایی شده که توان خسارت تا 100 درصد به محصولات غذایی را دارد لذا رعایت شاخصه های سلامت محصولات کشاورزی بسیار مهم و اساسی است.

رئیس کلینیک های گیاه پزشکی کشور اظهارداشت: تا سال 1385 به سموم کشاورزی یارانه داده می شد که بعد از آن حذف شد و با جدی گرفته شدن موضوع سلامت مواد غذایی نقش کلینیک های گیاه پزشکی برجسته شد.

عصار گفت: تخصیص کد 16 رقمی حفظ نباتات به 238 هزار نفر از کشاورزان برای بهره مندی از خدمات بیشتر و ایجاد سامانه سماک برای ثبت اتفاقات در مزرعه از سیاست های مهم تشویقی برای کشاورزان تحت پوشش کلینیکهای گیاه پزشکی است که عملیاتی شده است.

مصرف سالانه 25 هزار تن آفت کش در کشور

در ادامه شیخی کرجان عضو موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور گفت: سالانه 22 الی 25 هزار تن آفت کش در کشور مصرف می گردد که 35 درصد از کل آفت کش ها در مزارع سبزی و صیفی است.

وی اضافه کرد: محصولاتی چون میوه و سبزی چون به صورت خام مصرف می گردد می تواند روی سلامت انسان و نیز محیط زیست آثار بدی داشته باشد.

دکتر شیخی کرجان اضافه کرد: یکی از برنامه های مهم در موضوع مدیریت تلفیقی استفاده از روش های کنترلی است تا بتوانیم مصرف سم و آفت کش ها را در نزارع و باغات به حداقل برسانیم.

عضو موسسه تحقیقات گیاه پزشکی یادآورشد: کنترل شیمیایی آفات بر اساس سطح زیان اقتصاد و آستانه زبان مالی از مهمترین روشهای کنترل آفات است و روشهای کنترل شیمیایی در باغات و مزارع، محلول پاشی، گرانول پاشی و گردپاشی از دیگر کارهایی است که در این بخش باید توسط کشاورزان انجام گردد.

وی گفت: پایداری در محیط، فشار بخار ماده موثر بر ال دی 50، نوع آفت کش سیستمیک، گوارشی و تماسی و فرمولاسیون از ویژگی های آفت کشها در به جامانده سموم است که باید مورد توجه کارشناسان و کشاورزان قرار گیرد.

شیخی اعلام کرد: همچنین دما، رطوبت، باد، آبیاری و بافت خاک، زمان سمپاشی، دوز، محل و نوع سمپاشی از ویژگیهای مزرعه و فاکتورهای سمپاشی در به جامانده آفت کشها است.

وی اظهارداشت: برای بالا بردن میزان اطلاعات بهره برداران ضروری است با ایجاد تورهای گردشگری برای کشاورزان نمونه و فعال و نیز کارشناسان علاقمند، زمینه ارتباط بیشتر آنها با متخصصان و کشاورزان پیروز سایر کشورها را فراهم کنیم تا با تبادل تجربیات علمی به تقویت توانمندی کشاورزان یاری گردد.

شیخی یادآورشد: آشنایی و تبادل تظر با مراکز تحقیقاتی و حفظ نباتات می توان شبکه مراقبت را برای پاسخگویی محققان کاربردی فراهم کرد تا کشاورزان بتوانند در راستای کاهش به جامانده آفت کشها در محصولات کشاورزی گامهای موثری بردارند.

همچنین علی اکبری معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در این همایش گفت: رعایت اصول اولیه باغداری و تغذیه گیاه موجب می گردد تا گیاه به خدمات گیاهپزشکی احتیاجی نداشته باشد و به آفات و بیمارها هم دچار نگردد.

علی اکبری اضافه کرد: استان قزوین با سطح زیر کشت انگور 30 هزارهکتاردر فراوری محصول انگور رتبه سوم کشوری و درفراوریکشمش مقام اول را به خوداختصاص داده که متوسط عملکرد انگور در استان 10 تا 12 هزار تن است که امیدواریم با استفاده از روشهای نوین آبیاری و مکانیزاسیون کشاورزی این میزان به 30 هزار تن برسد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "کلینیک های گیاه پزشکی در حوزه ترویج کشاورزی تاثیرگذار هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلینیک های گیاه پزشکی در حوزه ترویج کشاورزی تاثیرگذار هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید