هر آنچه که باید درباره لیزر های درمانی بدانیم، از جدیدترین روش درمان سرطان تا حذف ویروس کرونا با یک ماده استنشاقی

به گزارش مجله فوتبال، برای مرور مهمترین اخبار فناوری طی یک هفته گذشته در حوزه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و تکنولوژی های روز با ما همراه باشید.

هر آنچه که باید درباره لیزر های درمانی بدانیم، از جدیدترین روش درمان سرطان تا حذف ویروس کرونا با یک ماده استنشاقی

به گزارش خبرنگار فناوری مجله فوتبال، حوزه علمی و فناوری کشور در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه ای از آن ها را می توانید در ادامه مرور کنید.

هر آنچه که باید درباره لیزر های درمانی بدانیم؟

نور های معمولی مانند لامپ دارای طول موج های بسیاری است که در همه جهت ها پخش می گردد. از سوی دیگر، اما نور لیزر دارای طول موج خاصی است. آن طور که داوود دانایی می گوید طول موج های مختص نور لیزر، در یک پرتوی باریک متمرکز شده و نوری با شدت بسیار بالا ایجاد می گردد. از آنجا که لیزر ها می توانند بسیار دقیق بر روی نقاط با ابعاد بسیار کوچک تمرکز نمایند، می توان از آن ها برای کار های جراحی بسیار دقیق یا برای برش دادن بافت به جای چاقوی جراحی استفاده کرد.

روشی نوین برای درمان غیر تهاجمی سرطان ارائه شد

دانشمندان دستورالعمل زیست سازگاری را برای سنتز نانوذرات طلا با مورفولوژی بهینه برای جذب نور نزدیک به مادون قرمز با استفاده از یک مولکول زیستی به نام پپتید B 3 طراحی نموده اند. این نانوذرات با تبدیل نور جذب شده به گرما، امکان از بین بردن سلول های سرطانی را دارند. نتایج این پروژه درک تازهی از روش های درمان غیرتهاجمی سرطان ارائه می دهد که در آن با سنتز نانو پلاک های طلای مثلثی و دایره ای می توان سلول های سرطانی را نابود کرد.

164 اختراع ایرانی بین المللی شد

کانون پتنت ایران با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شد تا از مخترعین و مالکیت معنوی آن ها حمایت کند. ثبت مقدار پتنت بین المللی یکی از نشانه های پیشرفت کلی اکوسیستم نوآوری کشور محسوب می گردد. به تازگی آمار مقدار ثبت بین المللی پتنت کشور منتشر شده است و 164 اختراع، به ثبت رسیده است.

روشی نوین برای تشخیص سریع تومور سرطانی

یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی پنگ بو از انستیتوی اپتیک و مکانیک دقیق شیان (XIOPM)، آموزشگاه علوم چین (CAS)، نانوذرات زیست سازگار، غیرسمی (NPs) KHLF (K 5 HoLi 2 F 10) ساختند که با یاری فلورسنت مادون قرمز نزدیک می تواند تومور سرطانی را به سرعت تشخیص دهد.

مسابقه طراحی بازی های رایانه ای برگزار می گردد

رویداد بازی های جدی شناختی ماراتنی برای ساخت است و به مدت 3 روز با هدف ایده پردازی و تجربه ساخت یک بازی جدی برگزار می گردد. ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی با همکاری با بنیاد ملی بازی های رایانه ای و بنیاد ملی نخبگان با هدف شناخت استعداد های برتر و توانمندی های شرکت های خلاق و ایده پرداز که در علوم و فناوری های شناختی فعالیت می نمایند، حضور ایده پردازان در این ماراتن فناورانه آسان نموده است.

حذف ویروس کرونا از سیستم تنفسی با یک ماده استنشاقی

پژوهشگران نشان دادند که می توان به وسیله یک ماده استنشاقی تازه حاوی نانوذرات با ویروس کرونا مقابله کرد. این ماده استنشاقی برای هدف قرار دادن پروتئین سنبله SARS-CoV-2 استفاده می گردد. نتایج این مطالعه برای از بین بردن ویروس کرونا بسیار امیدوارنماینده است و درمان موثر بالقوه ای برای بیماری کرونا ارائه می دهد. در آزمایش های صورت گرفته، این نانوماده بعد از استنشاق می توانند محافظت موثری در برابر عفونت با ویروس کرونا داشته باشند.

تبدیل آب شور به شیرین با دستگاه تصفیه نانویی

شرکت پیغام آوران نانو فناوری فردانگر یکی از شرکت های پیشرو در حوزه تصفیه آب با یاری فناوری نانو، دستگاهی برای تصفیه آب شور و تبدیل آن به آب شیرین ساخته است که برای استفاده در منطقه ها کویری ایده آل است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "هر آنچه که باید درباره لیزر های درمانی بدانیم، از جدیدترین روش درمان سرطان تا حذف ویروس کرونا با یک ماده استنشاقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه که باید درباره لیزر های درمانی بدانیم، از جدیدترین روش درمان سرطان تا حذف ویروس کرونا با یک ماده استنشاقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید