معرفی برترین دانشگاه های ترکیه به تفکیک رشته

به گزارش مجله فوتبال، تعداد دانشجویان بین المللی که کشور ترکیه را برای تحصیل برمی گزینند روز به روز در حال افزایش است. این روند از سال 2015 با افزایش چشمگیری همراه بوده است و اکنون در حدود 650.000 دانشجوی خارجی در ترکیه تحصیل می نمایند که نشان دهنده روند رو به رشد این کشور به عنوان مقصد تحصیلی به شمار می آید. همین امر نیز سبب شده که کیفیت آموزش عالی در ترکیه با سرعت خوبی به پیش برود.

معرفی برترین دانشگاه های ترکیه به تفکیک رشته

بیش از 200 دانشگاه در ترکیه وجود دارد که بیشتر آن ها دولتی هستند و تعداد قابل توجهی تازه تاسیس شده اند. در سال 1070 میلادی تنها 8 موسسه دولتی در این کشور وجود داشت و نخستین دانشگاه خصوصی آن نیز دانشگاه بیلکنت Bilkent است که در سال 1984 میلادی احداث گشت. در میان دانشگاه های نسبتا جدید ترکیه می توان از دانشگاه بین المللی آنتالیا AIU نام برد که نخستین دانشجویان خود را در سال تحصیلی 2012-2013 میلادی پذیرفت.

با برترین دانشگاه های ترکیه آشنا شوید

در آخرین نتایج به دست آمده از رنکینگ جهانی QS، دانشگاه های ترکیه در رتبه 43 جهان قرار گرفته اند. از این میان ده دانشگاه ترکیه در رنکینگ QS سال 2019 دیده می شوند. بیشتر این دانشگاه های برتر در شهرهای استانبول و آنکارا واقع شده اند که دو شهر بزرگ این کشورند. دانشگاه های فنی خاورمیانه Middle East Technical University، دانشگاه بیلکنت Bilkent University و دانشگاه حاجت تپه که هر سه در میان 50 دانشگاه برتر جهان قرار دارند، در شهر آنکارا واقع شده اند. دانشگاه های بغازیچی، کوچ، دانشگاه سابانچی، دانشگاه فنی استانبول و دانشگاه استانبول نیز در شهر استانبول قرار گرفته اند که در میان 30 دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

دانشگاه فنی خاورمیانه Middle East Technical University (METU)

دانشگاه فنی خاورمیانه در پایتخت این کشور یعنی شهر آنکارا واقع شده و در رنکینگ سال جاری EECA در رتبه 8 قرار گرفته است. این دانشگاه که در رشته های علوم طبیعی و اجتماعی تخصص دارد در سال 1965 میلادی تاسیس گشت و سبب افزایش اعتبار دانشگاهی کشور ترکیه و کشورهای خاورمیانه شد. امروزه در حدود 31.000 دانشجو در در این دانشگاه تحصیل می نمایند که بسیاری از آن ها برای یک ترم یا یک سال در این دانشگاه مهمان شده اند.

پذیرفته شدن در این دانشگاه کار آسانی نیست چرا که از میان 1.5 میلیون شرکت نماینده سالانه این دانشگاه، تنها 1.5 درصد از بهترین ها، امکان ورود به آن را پیدا می نمایند. بیشتر دروس در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می شوند. برای آشنایی کلی با آزمون های زبان ورودی دانشگاه های ترکیه این لینک را مطالعه بفرمایید.

دانشگاه بغازیچی Boğaziçi Üniversitesi

دانشگاه بغازیچی نیز در رنکینگ EECA در رتبه 10 قرار گرفته است. این دانشگاه در سال 1863 میلادی تحت عنوان کالج رابرت Robert College تاسیس گشت و نخستین دانشگاه آمریکایی بود که در خارج از آمریکا احداث شد. دانشگاه بغازیچی در شهر استانبول و در نزدیکی تنگه بُسفور Bosphorus و قلعه تاریخی روملی حصر Rumelihisar قرار گرفته است. بیشتر دروس در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می شوند و از حیث مطالب آموزش عالی در ارتباط تنگاتنگی با سیستم آموزش عالی آمریکا دارد.

دانشگاه کوچ Koc University

دانشگاه کوچ که اخیرا رتبه 12 رنکینگ منطقه ای EECA را به خود اختصاص داده در سال 1993 میلادی تاسیس گشت. نام این دانشگاه از نام موسس آن گرفته شده است. دانشگاه کوچ با ارائه 22 برنامه آموزشی برای دوره کارشناسی، 32 برنامه برای دوره کارشناسی ارشد و 18 برنامه برای دوره دکترا یکی از برترین موسسات آموزش عالی ترکیه و برترین های جهان به شمار می آید. در حال حاضر در حدود 5.500 دانشجو در این دانشگاه تحصیل می نمایند. برای ورود به دانشگاه کوچ رقابت سختی میان متقاضیان وجود دارد.

داشگاه بیلکنت Bilkent University

دانشگاه بیلکنت که در رنکینگ EECA سال 2019 رتبه 14 را به خود اختصاص داده از نام bilim kenti گرفته شده که در زبان ترکی به معنای شهر علم و آموزش است. دانشگاه بیلکنت نخستین دانشگاه خصوصی ترکیه است که در سال 1984 میلادی تاسیس شد. این دانشگاه وسیع ترین کتابخانه آکادمیک کشور ترکیه را در خود جای داده است و از مراکز پیشرفته در زمینه پژوهش به شمار می آید. در حدود 13.000 دانشجو در این دانشگاه و در 9 دانشکده آن تحصیل می نمایند که بسیاری از آنها دانشجویان بین الملل هستند.

دانشگاه سابانچی Sabanci University

دانشگاه سابانچی که پنجمین دانشگاه برتر ترکیه است در شهر استانبول قرار گرفته است و در رنکینگ EECA سال جاری نیز عدد 18 را به خود اختصاص داده است. این دانشگاه که یکی از دانشگاه های جدید ترکیه به شمار می رود در سال 1999 میلادی تاسیس گشت و اکنون در حدود 4000 دانشجو در آن تحصیل می نمایند. در دانشکده مهندسی و علوم طبیعی FENS، دانشکده هنر و دانشکده علوم اجتماعی FASS، در دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دروس خود را ارائه می دهد. حدود 42 درصد از دانشجویان لیسانس این دانشگاه پیروز به اخذ بورسیه برای ادامه تحصیل می شوند.

برترین دانشگاه های پزشکی ترکیه

آن چه بعضی از دانشگاه های ترکیه را به برترین آن ها در زیر شاخه های پزشکی تبدیل نموده است، توانایی این دانشگاه ها در زمینه های پژوهشی و تحقیقاتی است. موضوعات پژوهش در این دانشگاه ها شامل بیهوشی، قلب و داخلی، گوش و حلق و بینی، زنان، چشم، رادیولوژی و جراحی می شود. دانشگاه های برتر رشته پزشکی در کشور ترکیه از قرار ذیل هستند:

  • دانشگاه حاجت تپه Hacettepe University
  • دانشگاه استامبول Istanbul University
  • دانشگاه آنکارا Ankara University
  • دانشگاه اژه Ege
  • دانشگاه مارمارا یا مرمره Marmara University
  • دانشگاه دوکوز ایلول Dokuz Eylul University
  • دانشگاه قاضی Gazi University
  • دانشگاه کوچ Koc University
  • دانشگاه آک دنیز Akdeniz University

برترین دانشگاه های مهندسی ترکیه

دانشگاه هایی که در این بخش به آنالیز آن ها پرداخته خواهد شد، در زمینه های پژوهشی قوی هستند. این دانشگاه ها رشته های مهندسی هوا و فضا، مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و مهندسی عمران را ارائه می دهند و تمامی آن ها مفاهیم پایه مهندسی و ریاضیات را دارا هستند. دانشگاه های برتر مهندسی کشور ترکیه از قرار ذیل هستند:

  • دانشگاه فنی استانبول Istanbul Technical University
  • دانشگاه فنی خاورمیانه Middle East Technical University
  • دانشگاه بغاریچی Boğaziçi Üniversitesi
  • دانشگاه یلدیز Yildiz Teknik University
  • دانشگاه فرات Firat University
  • دانشگاه حاجت تپه Hacettepe University
  • دانشگاه بیلکنت Bilkent University
  • دانشگاه قاضی Gazi University
  • دانشگاه فنی کارادنیز Karadeniz Teknik University
  • دانشگاه اژه Ege University

برترین دانشگاه های علوم انسانی ترکیه

بیشتر رشته های علوم انسانی و در مقطع کارشناسی دوره هایی چهار ساله هستند که تقریبا در تمام جهان و بر اساس استانداردهای تحصیلی با هم مشابهت دارد. دوره های کارشناسی در ترکیه را می توان در دانشگاه های دولتی، خصوصی و به صورت آنلاین نیز گذراند.

بسیاری از دانشگاه های ترکیه اعم از دولتی و خصوصی، در پروژه تبادل دانشجو در محدوده اروپا فعال هستند که از آن جمله برنامه ها می توان به سقراط Socrates، اراسموس Erasmus و سایر برنامه های مشابه اشاره نمود. بعضی از دانشگاه های ترکیه نیز با دانشگاه های غیر اروپایی تبادلاتی دارند.

برترین دانشگاه های ترکیه در سال 2019 که در رشته های علوم انسانی فعال هستند می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • دانشگاه تِد Ted University و در رشته زبان و ادبیات انگلیسی
  • دانشگاه بیلکنت Bilkent University در رشته های ادبیات و مطالعات آمریکا، باستان شناسی، زبان و ادبیات انگلیسی و فلسفه
  • دانشگاه Hasan Kalyoncu University در رشته آموزش زبان انگلیسی
  • دانشگاه کوچ Koc University در رشته ادبیات انگلیسی و ادبیات تطبیقی
  • دانشگاه Istanbul Sehir University در رشته تاریخ، فلسفه و مطالعات اسلامی
  • دانشگاه Bahceshir University در رشته آموزش زبان انگلیسی

برترین برنامه های دوره کارشناسی ارشد رشته های علوم انسانی را در این وب سایت دنبال کنید.

برترین دانشگاه های هنر ترکیه

با توجه به توسعه صنعت سینما و نمایش در کشور ترکیه، رشته هایی همچون هنرهای نمایشی هواداران فراوانی را در دانشگاه های این کشور پیدا نموده است. علاوه بر این هنرهای تجسمی نیز با پیشرفت های چشمگیری در این کشور همراه بوده که برای کسب اطلاع بیشتر از 19 برنامه برتر آموزشی در این زیر گروه می توانید به این لینک مراجعه نمایید. پنج دانشگاه برتر ترکیه که در آن هنرهای نمایشی آموزش و مدرک کارشناسی آن به علاقمندان اعطا می شود عبارتند از:

  • دانشگاه Kadir Has University
  • دانشگاه بیلکنت Bilkent University
  • دانشگاه سابانچی Sabanc
  • دانشگاه Mimar Sinan Fine Arts University
  • دانشگاه آنکارا Ankara University

با مجله فوتبال در دانشگاه های ترکیه تحصیل کنید

اکنون که تحصیل در ترکیه به لحاظ مالی یکی از مناسب ترین گزینه ها برای ایرانیان به شمار می آید و مجموعه مجله فوتبال نیز در تمام مراحل همراه شماست، فرصت ورود به دانشگاه های این کشور را از دست ندهید و با مشاوران خبره مجله فوتبال در تماس باشید. نزدیک ترین راه ورود شما به یکی از دانشگاه های دولتی و تقریبا رایگان ترکیه، آشنایی با کالج های زبان و کنکور ورود به این دانشگاه هاست که مجموعه مجله فوتبال مقدمات ورود شما را به آن ها فراهم خواهد ساخت.

منبع: نیلگام

به "معرفی برترین دانشگاه های ترکیه به تفکیک رشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی برترین دانشگاه های ترکیه به تفکیک رشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید