درگذشت خشایار الوند ، هنرمندی که اهالی پایتخت را تنها گذاشت

به گزارش مجله فوتبال، خشایار الوند این روزها درگیر آخرین فعالیت خود همراه با تیم پایتخت بود و افسوس که اجل مهلت نداد تا شریک شادی مردم بعد از فراوری این اثر باشد.

درگذشت خشایار الوند ، هنرمندی که اهالی پایتخت را تنها گذاشت

به گزارش مهر، خشایار الوند نویسنده پیروز ترین سریال های طنز و کمدی های خنده آور تلویزیون که طی یک دهه اخیر مخاطبان زیادی را با خود همراه کرد امروز صبح پنجشنبه نهم اسفند بر اثر سکته قلبی دارفانی را وداع گفت.

خشایار الوند برادر سیروس الوند کارگردان سینماست و مزاحم از اولین فیلمنامه های او در عرصه سینماست که سال 80 توسط برادرش نیز ساخته و در سال 81 اکران شد. وی بعد از نگارش چند فیلم سینمایی به تلویزیون آمد و اگرچه در همه سال های فعالیتش در حوزه طنز فعال بوده است و او را با عنوان نویسنده ای طنزپرداز می شناسند اما خودش کار جدی را بیشتر می پسندید و در گفتگویی به خبرنگار مهر بیان نموده بود که علاقه اصلی من طنز نیست و سه چهار فیلمنامه ای که از من در سینما کار شده هم هیچ کدام طنز نبوده اند.

وی از ابتدای دهه 90 و بعد از یکی دو اثر سینمایی پایش به تلویزیون باز شد و اولین همکاری وی با مهران مدیری به وسیله سریال نقطه چین شکل گرفت؛ همکاری ای که سال هاادامه پیدا کرد و الوند طی این سال هابا کارگردانان دیگری نیز کار کرد اما بیشترین همکاری خود را با مهران مدیری سپری کرد. اوج این همکاری را هم می توان با نگارش فیلمنامه مجموعه هایی چون شب های برره، مرد هزار چهره و قهوه تلخ دانست که همه به دهه 80 تعلق دارند و الوند یکی از نویسندگان تیم های این آثار بوده است.

شب های برره که سال 84 روی آنتن شبکه سه سیما رفت و داستان روزنامه نگاری بود که به دلایلی به یک ناکجاآباد تبعید می گردد. این سریال در زمان خود با حاشیه هاو مسائلی هم همراه شد ولی به دلیل پربیننده بودن مجموعه بارها قرار شد فصل دوم آن ساخته گردد و حتی طی یکی دو سال اخیر بار دیگر شایعاتی مبنی بر ساخت فصل دوم این مجموعه مطرح شد که الوند طی گفتگویی با خبرنگار مهر اعلام کرد: من فکر نمی کنم سریال جدید مهران مدیری شب های برره 2 باشد چون ما می خواستیم شب های برره 2 را بسازیم و نگذاشتند و به همین دلیل سراغ ساخت در حاشیه رفتیم.

سریال مرد هزار چهره نیز از جمله کارهایی است که الوند به عنوان یکی از نویسندگان آن فعالیت داشت و در زمان پخش خود در نوروز 87 مورد توجه زیادی نهاده شد. این سریال درباره یک شخصیت متوهم روستایی با نام مسعود شصت چی بود که خود مهران مدیری بازیگر این نقش بود و در همان سال مورد استقبال زیادی نهاده شد به گونه ای که باعث شد عوامل سراغ ساخت فصل دوم این سریال نیز بروند و آن را هم بسازند که البته به قوت و قدرت فصل اول نبود.

از میان همه مجموعه هایی که الوند جزو نویسندگانش بود شاید قهوه تلخ پرحاشیه ترین آنها باشد که به عنوان اولین سریال های شبکه نمایش خانگی دیده شد و مسائل فراوانی گریبانگیرشان شد. این سریال از اواخر دهه 80 به فراوری رسید و پخش آن تا سال 91 ادامه یافت.

الوند در همه سریال های مهم مهران مدیری در این سال هاحضور داشت و او را به عضو ثابت تیم نویسندگان وی تبدیل نموده بود. هرچند این اواخر به دلیل اینکه اسمش به عنوان طراح فیلمنامه ساعت پنج عصر مطرح نشده بود و همچنین پروژه هایی مثل دورهمی و یا هیولا نتوانستند این همکاری را ادامه دهند.

الوند از ابتدای دهه 90 پای ثابت فیلمنامه های پایتخت شده بود و بیشترین همکاری وی بعد از مهران مدیری با سیروس مقدم به عنوان کارگردان مجموعه های پایتخت صورت گرفت.

سریال پایتخت داستان خانواده ای از شمال کشور است که به تهران می آیند و با مسائل زیادی روبرو می شوند. وی به همراه محسن تنابنده نویسنده فیلمنامه های این سریال بودند که فصل اول، سوم، چهارم و پنجم سریال را شامل می گردد و این روزها نیز در حال روتوش نهایی اپیزود ویژه ای بود که قرار بود برای شب سال نو از تلویزیون پخش گردد.

الوند قصه پایتخت را براساس داستان هایی باورپذیر و از بطن زندگی مردم می دانست که اگرچه ممکن است اغراق شده باشد اما فانتزی و دور از ذهن نیست و به همین دلیل معتقد بود مردم زیادی با قصه نقی و ارسطو و هما و بابا پنجعلی ارتباط برقرار می نمایند.

این نویسنده طی این سال هاهمکاری هایی هم با رامبد جوان در سریال مسافران و محمدحسین لطیفی در سریال ساخت ایران داشت و طی دو سال اخیر نیز نویسنده سریال دیوار به دیوار به کارگردانی سامان مقدم بود که هر دو فصل آن در ایام نوروز در دو سال متوالی 96 و 97 روی آنتن رفت.

الوند در کارهای خود همه نوع سبکی از فانتزی تا رئال را به کار گرفت و همانقدر که در آثارش بر خنداندن مخاطبش کوشش می کرد خودش هم روحیه شاد و انرژیکی داشت.

الوند این روزها روی یک اپیزود ویژه از پایتخت کار می کرد و آن را نوید دیگری برای مردم می دانست تا بتوانند در شب سرانجام سال ساعتی را فارغ از رنج هاو مسائلشان به خنده و شادمانی سپری نمایند افسوس که حتی نتوانست به عنوان ناظر آخرین خلق خود و سهیم در شادمانی مردم باشد.

منبع: همشهری آنلاین

به "درگذشت خشایار الوند ، هنرمندی که اهالی پایتخت را تنها گذاشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درگذشت خشایار الوند ، هنرمندی که اهالی پایتخت را تنها گذاشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید