بی توجهی دستگاه ها به کوه پسماند کاوه

به گزارش مجله فوتبال، مدیرکل حفاظت محیطزیست استان مرکزی گفت: تشکیل کوهی از پسماند در شهر صنعتی کاوه نتیجه عمل نکردن دستگاه های اجرایی به تکالیف قانونی شان است.

بی توجهی دستگاه ها به کوه پسماند کاوه

به گزارش مجله فوتبال به نقل از ایسنا، رضا میرزایی با اشاره به اینکه در استان مرکزی یک واحد زباله سوز پسماندهای صنعتی وجود دارد، اظهار کرد: اخیرا نیز یک شرکت درصدد است تا یک نقطه از استان مرکزی را برای دفن پسماندهای صنعتی و ویژه احداث کند که نسبت به جانمایی این شرکت در شهرستان ساوه اعتراضاتی انجام شده است.

وی درخصوص دپوی پسماندهای صنعتی در مقابل شهر صنعتی کاوه گفت: طبق مجوزی که از سوی اداره کل محیط زیست استان مرکزی خطاب به مدیریت شهرصنعتی کاوه صادر شده قرار بر این است که مکان دپوی پسماندهای صنعتی به نقطه دیگری منتقل گردد و محیط زیست براین اساس به تکلیف قانونی خود عمل نموده است.

میرزایی با تاکید بر اینکه در حوزه مدیریت پسماند، دستگاه های اجرایی به درستی کار خود را انجام نمی دهند، اضافه کرد: در راستای مدیریت پسماندهای فراوریی و صنعتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت باید در هنگام استعلام از محیط زیست برای صدور مجوز و پروانه بهره برداری از کارخانجات تعیینا قید کند که واحد فراوریی که قرار است راه اندازی کند روزانه چقدر پسماند فراوری می نماید.

وی بیان نمود: همانطور که دانشگاه علوم پزشکی در مورد نحوه فراوری و مدیریت پسماندهای عفونی و بیمارستانی به وظایف قانونی خود عمل می نماید باید سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در مورد معین تکلیف پسماندهای صنعتی کارخانجات به وظایف قانونی خود عمل کند.

این مقام مسئول در محیط زیست استان مرکزی با تاکید بر اینکه طبق قانون، تکالیف دستگاه ها در مورد فراوری و مدیریت پسماند تعیین شده است، اظهار کرد: متاسفانه دستگاه های مختلف تکالیف قانونی خود را در مورد فراوری و مدیریت پسماند به درستی انجام نمی دهند و نتیجه آن ایجاد کوهی از پسماند صنعتی در مقابل شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه است و این شرایط نشان از نبود نظارت و اقدامات اجرایی صحیح دارد.

وی توضیح داد: سازمان صنعت، معدن و تجارت باید به طور تعیین اعلام کند که نتیجه فعالیت واحدهای صنعتی و فراوریی برابر مجوز صادر شده به صورت جداگانه و تفکیک شده فراوری چه میزان پسماند صنعتی و ... است و با آنالیز دقیق نسبت به مدیریت و دفن آن تصمیم گیری گردد.

میرزایی با تاکید بر اینکه همه مسائل زیست محیطی کشور بر دوش سازمان محیط زیست است، گفت: اگر هر یک از دستگاههای اجرایی به تکالیف قانونی خود عمل نمایند شاهد بروز مسائل زیست محیطی نخواهیم بود.

وی توضیح داد: گرچه در بدو صدور مجوز قانونی برای فعالیت واحدهای صنعتی و فراوریی، مدیران مکلف به تکمیل فرم خود اظهاری در مورد نحوه مدیریت پسماندهای صنعتی هستند و این احتمال وجود خواهد داشت که ادعای صاحبان صنایع در فرم خوداظهاری واقعیت نداشته باشد، از این رو وظیفه سازمان صنعت، معدن و تجارت است که صحت ادعا و اظهارات صنعتگران در مورد مسایل زیست محیطی ناشی از فعالیت کارخانجات را آنالیز و به محیط زیست اعلام کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تاکید نمود: به دلیل عدم انجام تکالیف قانونی از سوی دستگاههای اجرایی شرایط به گونه ای شده است که سازمان صمت از محیط زیست تقاضای آنالیز و صدور مجوز میزان پسماند فراوریی صنایع را دارد در حالیکه صادر نماینده مجوز فعالیت واحدهای فراوریی و یا مطب و ... براساس قانون دستگاه اجرایی متولی صدور پروانه است.

وی با تاکید بر اینکه حفظ محیط زیست وظیفه همگانی است و باید همه دستگاه های اجرایی در این موضوع سهیم بوده و به وظایف قانونی خود عمل نمایند، توضیح داد: مفهوم وظیفه همگانی عمل به تکالیف قانونی برابر آن چیزی است که قانونگذار تعیین و تبیین نموده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی در سومین جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان در سال 98 گفته بود: وجود کوهی از پسماند در مقابل شهرک صنعتی کاوه در شهرستان ساوه نشان از نبود نظارت و اقدامات اجرایی درست دارد، مدیریت این پسماندها مستلزم برنامه ریزی از سوی شهرک صنعتی کاوه است و اگر از ابتدا برای این شرایط و پسماندها فکری می شد، مسلما امروز محیط زیست با استقرار صنایع مخالفتی نداشت.

مهدی زندیه وکیلی در مورد ساماندهی و مدیریت پسماندهای صنعتی در استان مرکزی با اشاره به مصوبه جلسه قبل کارگروه مبنی بر برگزاری کمیته پسماند صنعتی توسط سازمان صمت استان و جذب سرمایه گذار جهت اقدام برای ایجاد سایت مدیریت و دفن پسماندهای صنعتی تصریح نموده بود: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان باید به فرآیند فراوری پسماند ورود کند و به صورت دقیق تعیین کند که چه واحدهای صنعتی دارای پسماند هستند، چه نوع پسماندی فراوری می نمایند و تاکنون برای مدیریت این پسماندها چه اقدامات و روندی را انجام می داده اند، همچنین این کمیته باید به صورت ماهانه تشکیل گردد، در غیر این صورت به نتیجه مطلوب نمی رسیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "بی توجهی دستگاه ها به کوه پسماند کاوه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بی توجهی دستگاه ها به کوه پسماند کاوه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید