بهروز نشان: مستند عصای گمشده تا سالها می ماند، چون اصالت دارد

به گزارش مجله فوتبال، تهران (پانا) - در روزهای کرونازده سینما و تئاتر یک فیلم از نوع مستند و از جنس هنر و تجربه فستیوال های بین المللی را با موفقیت درمی نوردد و از اکرانی به اکران دیگر می رود و حالا به ایستگاه اکران آنلاین رسیده است. مستندی که علی رغم اینکه عنوان عباس کیارستمی را با خود دارد اما برخلاف اثرهای زیاد دیگری که ساخته شده ردپایی از پرداختن به زندگی کیارستمی در آن وجود ندارد.

بهروز نشان: مستند عصای گمشده تا سالها می ماند، چون اصالت دارد

فیلم بلند کیارستمی و عصای گمشدهحاصل کوشش محمودرضا ثانی به عنوان کارگردان و بهروز نشان به عنوان تهیه نماینده است. موضوع فیلم درباره حضور عباس کیارستمی در کلاس های درس فیلم سازی اش در اسپانیا و کلمبیاست و روایت تازه ای از نوع نگاه کیارستمی به زندگی و سینما به دست می دهد.

این فیلم ورکشاپی برای علاقه مندان به سینماست

بهروز نشان، تهیه نماینده مستند کیارستمی و عصای گمشده در گفت وگو با پانا درباره فرآیند شکل گیری ایده ساخت این مستند بیان کرد: مدت ها پیش در زمان حیات آقای کیارستمی یک دوره ورکشاپ در اسپانیا و کلمبیا برگزار شده بود که همان موقع تصمیم گرفته شد محمود ثانی این ورکشاپ ها را جلوی دوربین ببرند. درنهایت حدود دو سال و نیم پیش براساس این قراری که داشتیم راش ها را مجدد آنالیز کردیم و تدوین شد و فیلمی از ورکشاپ آقای کیارستمی آماده شد.

وی اضافه نمود: آقای کیارستمی به دعوت محمود ثانی که آن موقع دبیر جشنواره فیلم اسپانیا بود، در اسپانیا حضور پیدا کرد و فیلم ها توسط آقای محمود ثانی گرفته شده ولی ما بخش هایی را هم از فیلم های دوستانی که در کارگاه حضور داشتند بهره گرفتیم اما کل فیلم تصاویری است که آقای ثانی گرفتند و به روایت ایشان است.

نشان درباره مدت زمان تهیه این مستند گفت: کار سالها قبل فیلم برداری شده بود و ما حدود چهار یا پنج سال بعد تدوین کردیم.

تهیه نماینده کیارستمی و عصای گمشده با اشاره به جنس و نوع مخاطب این مستند گفت: این فیلم می تواند ورکشاپی برای همه علاقه مندان سینما باشد زیرا جنبه آموزشی دارد.

فیلم به زودی در سایت هاشور اکران آنلاین می گردد

نشان اظهار کرد: در گام اول، بعدازاینکه فیلم تدوین و آماده سازی شد در جشنواره های مختلف بین المللی ارائه شد و در کشورهای آمریکا و روسیه و در اروپا پیروز به دریافت جایزه شد. هم زمان در ایران تصمیم گرفتیم فیلم را در خارج از کشور هم اکران کنیم که متأسفانه به دلیل شرایط کرونا میسر نشد اما طبق قولی که به گروه هنر و تجربه داده بودیم فیلم را به آن گروه دادیم و استقبال خوبی از آن شد و فیلم دیده شد. بعد از اتمام اکران، در حقیقت به پیشنهاد گروه هنر و تجربه که توافقی با سایت هاشور دارند تصمیم گرفتیم فیلم را در هاشور اکران کنیم تا علاقه مندان سینما از این فیلم استفاده نمایند.

محتوای مستند ساخته شده قبل از مرگ کیارستمی تائید شد

نشان درباره تأثیرگذاری نام کیارستمی بر دیده شدن فیلم در خارج از مرزها بیان کرد: نام آقای کیارستمی قطعاً در پیروزیت بین المللی کار اثرگذار است زیرا ایشان در سراسر جهان علاقه مندانی دارند که در حقیقت مایل اند فیلم را ببینند. ضروری است بگویم که کتاب این فیلم را خود محمود ثانی با عنوان درس هایی از سینما منتشر نموده بود که در آن موقع آقای کیارستمی در قید حیات بودند و تمام محتوای کتاب را تائید کردند و ما هم سعی کردیم همان فرمول را در فیلم پیاده کنیم. فیلم بسیار زیاد به کتاب نزدیک است اما خب اعتبار آقای ثانی هم در این پیروزیت اثر داشت زیرا فیلم در آمریکا و کشورهای اسپانیایی زبان پیروز شده بود که محمود سال ها آنجا تدریس نموده بود.

این فیلم برای نسل های آینده به یادگار خواهد ماند

بهروز نشان با اشاره به اینکه فیلم های زیادی بعد از مرگ کیارستمی راجع به او ساخته شده است درباره تفاوت این مستند با آن فیلم ها اظهار کرد: درباره آقای کیارستمی بسیار زیاد فیلم ساخته شده، از دوستان ایشان گرفته تا شاگردان ایشان درمورد آقای کیارستمی فیلم های زیادی کار نموده اند که اغلب زندگی ایشان را در برمی گیرد. بهترین فیلم را سیف الله صمدیان ساختند منتها تفاوتی که کار ما با بقیه دوستان داشت این است که وجه آموزشی را معیار قراردادیم. ضمن اینکه صبر کردیم همه دوستانی که از آقای کیارستمی راش داشتند به تصویر تبدیل نمایند و به گمانم ما آخرین گروهی بودیم که با راش هایی که خودمان داشتیم راجع به آقای کیارستمی فیلم ساختیم و این البته تعمدی بود. تصمیم داشتیم فیلمی به تصویر بکشیم که بقیه دوستان نشان نداده اند. محمود ثانی به سبب تعاملاتش با آقای کیارستمی جاهای مختلف رفته و دیدار داشته اند. فیلم البته به سمت زندگی شخصی آقای کیارستمی نمی رود و جنبه آموزشی کارگاه های ایشان را به تصویر کشیده و همین باعث شده فیلم هیچ گاه قدیمی نگردد و تا سالهای سال برای نسل های آینده قابل استفاده باشد.

وی درباره اهمیت سبک آموزش کیارستمی در فیلم سازی گفت: آقای کیارستمی شیوه متفاوتی در آموزش داشتند و تمام دانشجویانی که در آن ورکشاپ بودند، فیلم ساخته اند و کارگاه منجر به فراوری اثر شده است؛ یعنی اگر بیست هنرجو بودند انتهای کار آقای کیارستمی 20 فیلم با آن ها فراوری نموده است. حالا در فیلم برداری به یکی یاری نموده یا در تدوین به دیگری یاری نموده و چون فیلم هنری است، تمایزش در جنبه آموزشی بودن این مستند است.

در مستند کیارستمی و عصای گمشده اصالت رعایت شده است

نشان عنوان می نماید: من نقد منفی راجع به این فیلم ندیده ام زیرا اصالت را در این فیلم رعایت کردیم وبه گفتارهای آقای کیارستمی نه چیزی را اضافه کردیم و نه چیزی کم کردیم. فیلم در حقیقت روایتی از ورکشاپ های ایشان است. نریشن صدای محمود ثانی است و این هم بخاطر همان اصالت فیلم است تا حواس مخاطب به چیزی پرت نگردد و مستقیما از درس گفتارهای ایشان بهره ببرند.

تهیه نماینده فیلم کیارستمی و عصای گمشده با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در این مستند بیشتر جنبه معنوی برایش داشته، بیان کرد: آنچه درباره تهیه نمایندگی این فیلم دغدغه بود بیشتر یک سرمایه گذاری معنوی بود زیرا فیلم می ماند و برای نسل های آینده یادگاری می گردد. اتفاق هایی که در حین فراوری و تدوین می افتاد من را متوجه میزان علاقه محمود ثانی به آقای کیارستمی کرد و ازاین رو بسیار برایش مهم بود این فیلم به دست جوان ها برسد و ازاینجا به بعد فیلم مسیرش را ادامه می دهد.

می خواهیم در سراسر ایران کارگاهی به سبک کیارستمی برگزار کنیم

وی اظهار کرد: همه فیلم ها در شرایط کرونا متضرر شدند و این فیلم هم مستثنی نبود. از آنجاییکه مخاطب فیلم ما دانش آموزان یا دانشجویان و هنرجویان دانشگاه ها بودند و به دلیل شرایط کرونا مدارس و دانشگاه ها تعطیل شدند، ما از حضور این قشر بهره نبردیم و امیدوارم با این اکرانی که به همت گروه هنر و تجربه انجام می گردد، مخاطب اصلی فیلم آن را ببیند.

وی اضافه نمود: درزمان اکران از شهرها و روستاهای مختلف در فضاهای مجازی پیغام دریافت می کردیم و چون هنر و تجربه در سینماهای محدودی اکران داشت ما شرمسار دوستان می شدیم اما کار ما به همین جا ختم نمی گردد و برنامه داریم.در قدم بعدی آغاز می کنیم کارگاه های مختلفی را خودمان در سراسر ایران برگزار کنیم. کارگاه ها با همین فیلم و با همان شیوه آقای کیارستمی که کارگاه برگزار می کردند، انجام می گردد تا مطمئن شویم فیلم به دست اهالی اش می رسد.

سوءاستفاده نمایندگان اکران آنلاین فیلم را بی کیفیت به مخاطب می رسانند

بهروز نشان درباره دغدغه های اکران آنلاین فیلم گفت: ما استقبال می کنیم که هرچه بیشتر مخاطب فیلم را ببیند و نگران مسائل اقتصادی فیلم نیستیم زیرا سرمایه گذاری ما معنوی است اما ما جلوی شبکه ها و فضاهایی که از آثار هنری سوءاستفاده نموده و معمولاً کارهای زرد می نمایند، می ایستیم. این فیلم به خاطر موضوع آقای کیارستمی حرمت دارد و برای ما مهم است فیلم از صندلی دارای شان خودش پخش گردد. دل نگرانی ما این است که شبکه های اینترنتی و تلویزیونی که کار زرد می نمایند اقدام به پخش بی کیفیت این مستند نمایند. تهیه نمایندگان همه در این شرایط متضرر شده اند و فردای روزی که فیلم اکران آنلاین می گردد، فیلمشان باکیفیتی که درشان مخاطب نیست پخش می گردد، درحالی که ما دغدغه مان این است که فیلم باکیفیت بد به دست مخاطب نرسد مخصوصا این مستند که مخاطب خاص دارد زیرا مخاطب علاقه مندان به فیلمسازی و دوستداران آقای کیارستمی هستند.

نشان در انتها درباره ادامه مستند سخن گفت و اضافه نمود: ما همچنان به پخش جهانی اش ادامه می دهیم و در قدم های بعدی کشورهای دیگری درخواست کردند این فیلم را با حضور کارگردان و تهیه نماینده نمایش بدهند و کارگاه های آموزشی برای مدارس سینمایی شان نمایش داده گردد. حالا با توجه به شرایط کرونا که تمام معین نیست کی تمام گردد بتوانیم سفرهای مان را از سر بگیریم.

منبع: خبرگزاری پانا

به "بهروز نشان: مستند عصای گمشده تا سالها می ماند، چون اصالت دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهروز نشان: مستند عصای گمشده تا سالها می ماند، چون اصالت دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید