آشنایی با نحوه کار کردن سیستم خنک کننده یخچال

به گزارش مجله فوتبال، اگر سن وسالتان به یخچال هایی که برفک می زد برسد، حتماً یادتان هست که بزرگترها چقدر سختی می کشیدند تا برفک یخچال را تمیز نمایند. یکی از دلیل های تشکیل برفک در یخچال، درست کار نکردن سیستم خنک نماینده یخچال است. در واقع چون سرما نمی تواد به خوبی در فضای یخچال جابه جا گردد، برفک می زند. همین برفک خودش عاملی است که از سرد شدن و کاهش دمای یخچال جلوگیری می نماید.

آشنایی با نحوه کار کردن سیستم خنک کننده یخچال

یکی دیگر از علامت هایی که نشان می دهد سیستم خنک نماینده یخچال اشکال دارد، گرم شدن دمای یخچال است.

زمان هایی که ناگهان برق می رود و یخچال از کار می افتد یا به هر علتی دچار مشکل می گردد، سیستم خنک نماینده آن ها از کار می افتد. در این مواقع تازه به کاربرد و ضروری بودن یخچال در زندگی روزمره پی می بریم. اگر این شرایط ادامه پیدا کند، معمولاْ دنبال جای خالی در یخچال خانه دوستان و همسایه ها می گردیم تا مواد غذایی داخل یخچال مان را از خراب شدن، نجات دهیم.

یخچال ها با برندهای مختلف ایرانی و خارجی روزبه روز پیشرفته تر می شوند و طراحی های متفاوتی دارند. شاید سوال شما هم باشد که سیستم خنک نماینده یخچال چگونه کار می نماید و آیا در یخچال های مختلف فرق دارد؟ در این مطلب همراه ما باشید تا جواب این سوالات را با هم آنالیز کنیم.

برفک فریزر چطور ایجاد می گردد؟

وقتی هوای گرم با یک جسم سرد تماس پیدا کند، جسم سرد برای حفظ تعادل دمایی، اندازهی از رطوبت خود را از دست خواهد داد و این رطوبت نیز به شکل قطرات آب بر روی جسم سرد شکل می گیرد. اگر رطوبت هوا زیاد باشد، سرعت تشکیل و اندازه این قطرات بیشتر خواهد شد. این فرآیند در خصوص یخچال وفریزر نیز صدق می نماید. به این مفهوم که وقتی درب یخچال را باز نموده یا ماده غذایی گرمی را درون یخچال می گذارید، در اصل اندازهی هوای گرم را وارد یخچال خواهید کرد.

وقتی این هوای گرم با هوای سرد یا اجزای سرد داخل یخچال برخورد کند، طبق آنچه گفتیم به صورت قطرات آب روی بدنه، کانال سردنماینده و مواد غذایی ظاهر می گردد. با کار کردن کندانسور و انتقال هوای سرد بیشتر برای به تعادل رساندن هوای سرد داخل یخچال، این قطرات آب به وجود آمده به برفک تبدیل خواهند شد و به این ترتیب برفک شکل خواهد گرفت.

دلایل ایجاد برفک

یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد برفک در یخچال وفریزر، درست کار نکردن سیستم خنک نماینده است. اگر سیستم خنک نماینده عملکرد درستی نداشته باشد نمی تواند سرمای لازم برای خنک کردن محفظه داخلی یخچال را فراهم کند و از طرفی نمی تواند گرمای مواد غذایی را از آن ها بگیرد. به این ترتیب، اولین نشانه از خراب بودن سیستم خنک نماینده یک یخچال فریزر، کاهش سرمای درون یخچال و ایجاد برفک خواهد بود.

ضرورت آب شدن برفک یخچال وفریزر

آب شدن برفک یخچال وفریزر یک امر لازم است که باید هر چه سریع تر فکری به حال آن کنید. چون لایه های برفکی که روی لوله های خنک نماینده ایجاد می شوند ،مانند یک عایق انتقال برودت هوا عمل نموده و در نتیجه ضریب انتقال برودت را کاهش می دهند به این مفهوم که سرمای ایجاد شده کاهش پیدا نموده و در نتیجه دمای داخل یخچال افزایش پیدا می نماید. از طرفی برفکی که روی لوله ها ایجاد می شوند مانعی در مقابل ایجاد هوای سرد از طریق کندانسور بوده و در نتیجه سرمای ایجاد شده مجدداً کاهش پیدا می نماید؛ بنابراین می توان نتیجه گرفت که برای عملکرد درست یخچال فریزر، آب شدن برفک ها و جلوگیری از ایجاد مجدد آن ها امری لازم است.

اگر برفک یخچال فریزر بیش از حد ایجاد گردد در اصل در کار تبادل دما بین قسمت های مختلف یخچال اختلال ایجاد خواهد نمود و به این ترتیب یک عامل ساده می تواند عملکرد یخچال را مختل کند. این مشکل بیشتر در یخچال های قدیمی دیده می شد و حالا شرکت های فراورینماینده یخچال و فریزر محصولاتی فراوری می نمایند که در آن ها برفک ها به صورت اتوماتیک آب شده و نیازی نیست شما کاری انجام دهید.

انواع یخچال ها از نظر سیستم برفک زدایی یا یخ زدایی

به علت وجود رطوبت ناشی از مواد غذایی موجود در یخچال وفریزر و سرمای هوای آن، ایجاد برفک امری طبیعی است؛ اما سیستم هایی طراحی و فراوری شده اند که برفک های تشکیل شده را به صورت اتوماتیک از بین می برند. برای یخ زدایی از یخچال دو اصطلاح فنی متداول است که شامل سیستم دیفراست (Defrost) و سیستم نوفراست (NoFrost) خواهد بود، به این ترتیب یخچال ها به دو دسته کلی با برفک و بدون برفک تقسیم می شوند.

گازهای خنک نماینده کدامند؟

در گذشته های دور که برق همه جا در دسترس نبود، از گاز آمونیاک برای خنک کردن یخچال استفاده می کردند. این گاز با گرما منبسط شده و در راستا حرکت می کرد و باعث خنک شدن یخچال می شد. حتما این سوال برایتان پیش آمد که اگر برق نبود، اصلا یخچال چگونه کار می کرد؟

این یخچال های خیلی قدیمی نفتی بودند. خوب است بدانید که آمونیاک، یک گاز سمی است و استاندارد نیست. از همین رو امروزه از گاز فریون یا فرئون به جای آمونیاک استفاده می نمایند که معایب آن را ندارد.

راستا حرکت گاز خنک نماینده کجاست؟

راستای که گاز فرئون از آن عبور می نماید تا یخچال خنک گردد، سه جز اصلی دارد:

  1. کمپرسور یا همان موتور یخچال که از سوپاپ و پیستون و میلنگ تشکیل شده است.
  2. قطعه اواپراتور یا محفظه خنک نماینده که به زبان ساده تر سردخانه است.
  3. رادیاتور یا لوله های فلزی پیچ پیچی پشت یخچال که حرارت را منتقل می نماید.

سیستم خنک نماینده یخچال چگونه کار می نماید؟

کاهش دمای یخچال در همه انواع مدل یخچال هال مختلف از طریق گازهای خنک نماینده که به آن سرماساز هم می گویند، انجام می گردد.

وقتی یخچال شروع به کار می نماید، گاز خنک نماینده ای که در موتور یخچال است به سردخانه فرستاده می گردد. سرما در سردخانه از گاز گرفته می گردد و موتور با یک عملیات مکشی گاز را به رادیاتور پشت یخچال می فرستد.

در رادیاتور دوباره عمل خنک کردن گاز انجام می گردد و موتور دوباره گاز را به حرکت در می آورد. این فرایند مرتب تکرار می گردد تا محیط سردخانه، به دمای تعیین و تنظیم شده برسد و یخچال بتواند گرمای مواد غذایی را گرفته و آن ها را درون محفظه خود سرد نگه دارد. گرمای گاز یخچال به به محیط اطراف داده می گردد و برای همین است که همواره در پشت یخچال گرما را حس می کنید.

یکی از قطعات یخچال که به طور غیرمستقیم به عملیات سیستم خنک نماینده یخچال یاری می نماید، ترموستات است. ترموستات موتور یخچال را روشن و خاموش می نماید و سیستم خنک کردن یخچال را کامل می نماید. وقتی سنسور ترموستات تشخیص می دهد که فضای داخلی یخچال به قدر کافی خنک است، موتور را خاموش می نماید و وقتی سنسور تشخیص می دهد یخچال گرم است، موتور را روشن می نماید تا عملیات خنک سازی یخچال شروع گردد.

البته در یخچال هایی که از تکنولوژی های تازهتر استفاده می نمایند، ممکن است از موتور BLCD استفاده نمایند. این مدل موتور به صورت اتوماتیک، دور موتور را تنظیم می نماید و گردش هوای خنک را با نحوه استفاده از یخچال، هماهنگ می نماید تا درجه سرما را تنظیم کند.

در ابتدای مطلب گفتیم که اگر سیستم خنک نماینده یخچال خوب کار نکند، برفک درست می گردد. برفک هنگامی درست می گردد که هوای گرم در مجاورت جسم سرد باشد. مثلا فرض کنید در یخچال را باز می کنیم و یک قابلمه داغ را داخل یخچال خنک می گذاریم.

در این موقعیت هوای گرم به شکل قطرات آب در می آید. هر چه تفاوت دما بیشتر باشد، سرعت تشکیل قطرات آب هم بیشتر می گردد و به صورت لایه برف یا یخ، روی سردخانه یخچال درست می گردد. در اصطلاح به این پدیده برفک می گوییم. برفک یخچال را دچار مشکل می نماید و باعث اختلال در تبادل حرارت می گردد.

البته یخچال های امروزی بیشترشان سیستمی دارند که بتوانند به صورت اتوماتیک برفک ها را از بین ببرند.

انواع یخچال از نظر سیستم خنک نماینده

امکان دارد هنگامی که برای خرید یخچال به بازار می روید، نام نوفراست و دیفراست به گوشتان بخورد! حالا ببنیم این اصطلاحات به چه معناست؟

  • یخچال نوفراست: یا بدون برفک، طوری طراحی شده اند که اصلاً برفک نمی زنند. اینکه یخچال اصلا برفک نزند، واقعا خوب است. اما خبر بد این است که اگر این یخچال ها واقعاً از نوع نوفراست باشند، بسیار گران هستند.
  • یخچال های دیفراست: یخچال هایی هستند که برفک گیری و عملیات آب کردن برفک در آن ها به شکل دستی انجام می گردد؛ یعنی هر وقت برفک در آن ها درست شد، باید آپشن یا مثلا دکمه ای را فشار دهیم تا برفک ها آب شوند. این یخچال ها قیمت معقولانه تری دارند و در صورتی که تنظیماتشان هم دچار مشکل و یا خراب شوند، تعمیرکار راحت تر می تواند آن ها را تعمیر کند.

برای تماشا آگهی های یخچال در مجله فوتبال کلیک کنید

فناوری تازه در سیستم خنک نماینده یخچال

  • در یخچال هایی با تکنولوژی به روز و تازه ممکن است گزینه سیستم جریان هوای چندگانه وجود داشته باشد. به علت وجود چند دریچه، جریان هوای خنک در تمام طبقات یخچال به سرعت و یکنواخت پخش می گردد. این جریان هوای خنک و یکپارچه یاری می نماید تا موادغذایی دیرتر خراب شوند و میکروب هایی که غذا را آلوده می نمایند، مجال رشد پیدا ننمایند.
  • از دیگر فناوری های تازه در سیستم خنک نماینده یخچال سوپرکول یا برنامه سرمایش سریع است. وقتی غذایی تازه و گرم تر از بقیه مواد غذایی داخل یخچال می گذاریم، ممکن است دمای یخچال بالاتر برود و انرژی بیشتری برای کم کردن دما در یخچال مصرف گردد. این برنامه باعث می گردد دما سریعتر کاهش پیدا کند و مواد تازه هم دو درجه خنک تر شوند.
  • سیستم خنک نماینده یخچال با یون سبز (منظور از آن مجرایی است که دارای ماده کاتیکان و یون سبز است). براساس این طراحی، هوای تصفیه نشده از داخل مجرای دارای یون سبز و کاتیکان عبور می نماید، تصفیه می گردد و باکتری های آن از بین می رود. سپس هوای خنک با یون های سبز در جهات مختلف و در تمام طبقات یخچال به طور یکسان پخش می گردد.
منبع: بلاگ دیوار

به "آشنایی با نحوه کار کردن سیستم خنک کننده یخچال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با نحوه کار کردن سیستم خنک کننده یخچال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید