گالری داران سال جاری در جشنواره تجسمی فجر تابلو می فروشند

به گزارش مجله فوتبال، یازدهمین جشنواره تجسمی فجر، سال جاری با تغییرات زیادی برگزار خواهد شد. یکی از این تغییرات، حضور فعال گالری داران بزرگ کشور است که طبق جلساتی که برگزار شده، قرار است گالری دارها آثارشان را در جشنواره به فروش برسانند.

گالری داران سال جاری در جشنواره تجسمی فجر تابلو می فروشند

به گزارش مجله فوتبال، دومین جلسه هم اندیشی برگزارنمایندگان جشنواره تجسمی فجر با گالری داران تهران، با حضور سی گالری دار و هادی مظفری مدیر اداره کل مرکز هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره، ابراهیم حقیقی دبیر جشنواره، سیدامیر سقراطی دبیر هنری و محسن سلیمانی مدیر اجرایی این رویداد هنری برگزار گردید. این جلسه با محور تصمیم گیری درباره امکان فروش آثار گالری داران در جشنواره برگزار گردید.

لیلی گلستان ـ نماینده گالری داران در شورای سیاست گذاری جشنواره یازدهم ـ در ابتدای این نشست گفت: اتحاد گالری داران اتفاق خوبی است. خوشحالم که بعد از 10 دوره حضور نداشتن در جشنواره تجسمی فجر، حالا آمده ایم در آن شرکت کنیم و بهترش کنیم. وظیفه ما بهتر کردن عرصه هنرهای تجسمی است. امیدوارم این کار را با امید و خوشبینی ادامه دهیم و در نهایت همه راضی باشیم.

آریا اقبال شکوهی ـ مدیر گالری آریا ـ نیز گفت: بیشتر می دانم که در جشنواره تجسمی فجر به عنوان یک گالری دار چه کاری نباید بکنیم. دلم نمی خواهد در نمایشگاهی شرکت کنم که شبیه همه نمایشگاه ها باشد. یک سری آثار را برداریم از گالری ببریم جای دیگری نصب کنیم و در بهترین حالت دو تا کار هم بفروشیم. این چیزی به عرصه هنرهای تجسمی ما اضافه نمی کند. در عین حال چون این اسم این اتفاق جشنواره است و نه آرت فر و اکسپو، باید به تعریف خودش برسد.

در ادامه، ابراهیم حقیقی ـ دبیر جشنواره ـ گفت: تا کنون شاهد حضور گالری ها در جشنواره تجسمی فجر نبودیم اما حالا که قرار است این اتفاق رخ دهد باید با تفکر جمعی پیش برویم. این تفاوت جشنواره فجر سال جاری با سال های گذشته است.

همچنین هادی مظفری ـ مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد ـ گفت: حضور ما دور این میز به این معناست که به این حوزه تعلق خاطر داریم. طبیعتا نمی توانیم درباره برگزاری رویدادی در این سطح بی تفاوت باشیم. ترکیب افراد در شورای سیاست گذاری جشنواره یازدهم نشان دهنده یک خیزش بزرگ برای بهتر شدن است. حضور گالری ها در دوره های گذشته، فقط در بخش مسابقه بوده است و نه فروش. وقتی داوری ها انجام می شد، دبیرخانه جشنواره از گالری ها دعوت می کرد که حضور داشته باشند. شاید این دعوت از جهت زیباتر کردن رویداد و یا داغ کردن تنور آن بوده است. اما در این دوره، با نهایی شدن آیین نامه جشنواره، قرار شد نماینده صنف گالری داران در این رخداد شرکت نمایند. ما نماینده 10 هنر را در جمع داشتیم و نفر یازدهم نماینده گالری داران بود. این باور که باید نگاه گالری داران در تصمیم گیری ها لحاظ گردد شکل گرفت. این نه نگاه ابزاری است و نه برای پر و پیمان کردن جشنواره.

وی اضافه کرد: در جلسه قبل برخی از دوستان گفتند که دارند کار فروش خودشان را انجام می دهند و حالا بهتر است در جشنواره به معرفی کار گالری خود بپردازند. تعدادی از دوستان هم گفتند که این فرصت مغتنمی است که در آن می توان تعدادی اثر فروخت. هر دو اینها مورد تایید ماست. این آغاز یک راه است و ما در یک سال نمی توانیم به مقصد برسیم.

باید به دنبال ارائه آثار فاخر گالریها در جشنواره تجسمی فجر باشیم

محمدی ـ گالری دار ـ گفت: فکر می کنم باید درباره شکل ارائه آثار از قبل به توافق برسیم. به نظر من باید به دنبال ارائه آثار فاخر باشیم. این در حالی است که فضای گالری صبا، آماتوری و دانشجویی است. البته این بسته به امکانات برگزارنمایندگان است که توانایی فراهم کردن چه فضایی دارند.

ابراهیم حقیقی نیز گفت: مکان های برگزاری متعلق به ما نیست و متعلق به شهر تهران است. اگر جای بهتری در این شهر سراغ دارید ما را هدایت کنید تا پیگیر اجاره کردن آن شویم.

پیشنهاد برگزاری نمایشگاه ویژه گالری داران در نمایشگاه بین المللی تهران داده شد که محسن سلیمانی ـ دبیر اجرایی جشنواره ـ درباره آن گفت: علاوه بر مسائل دسترسی به این مکان، مکشلات سازه ای دیگری نیز وجود دارد که در بازدیدهای اولیه موجب رد این گزینه شد. دیوارهای بلند و سازه های کاملا نامناسب این فضا برای برپایی نمایشگاه هنری باعث این تصمیم بود.

مظفری نیز درباره باغ کتاب گفت: این مکان را هم آنالیز کردیم. باغ کتاب مکانی برای دور هم نشینی کتاب است و ما نهایتا بیست درصد اجازه داریم در آن دخل و تصرف کنیم. دیوارهای بلند شیشه ای آن باعث می گردد نتوانیم آن را برای برگزاری یک نمایشگاه پنل بندی کنیم.

پریسا پهلوان ـ مدیر گالری ویستا ـ نیز درباره دغدغه خود برای نحوه حضور سوال کرد و گفت که رویکرد گالری ویستا معاصر بودن آثار است و ممکن است که در آیین نامه و مقررات این نمایشگاه نگنجد. ابراهیم حقیقی به او اطمینان داد آیین نامه دایره انتخاب را برای شرکت نمایندگان باز گذاشته است.

این امکان وجود دارد بخش مسابقه و فروش را جدا کنیم

مظفری در ادامه این نشست گفت که با توجه حجم آثاری که به دبیرخانه می رسد، او هم نگران فضا است. او شرح داد: سال گذشته 10هزار اثر رسید که بین ششصد تا هفتصد تا از آنها برای نمایش روی دیوار رفت. سال جاری بنا را بر این گذاشتیم که بخش مهم جشنواره (مسابقه و فروش) را در صبا برگزار کنیم و بخش های جنبی را در فضاهای دیگر. این امکان وجود دارد که دو بخش مسابقه و فروش را جدا کنیم. البته به شرط اینکه جای مناسب و قابل قبولی برای بخش فروش (گالری ها) پیدا کنیم. بنابراین پذیرای پیشنهادهای شما هستیم.

یکی دیگر از گالری داران بخش نمایش آثار جشنواره تجسمی فجر را در دوره های پیشین بسیار کمرنگ ارزیابی کرد. او گفت: ما قبلا جشنواره های بسیار خوبی در کشور برگزار کردیم. باید بدانیم که این جشنواره چه تفاوتی با جشنواره های مشابه دارد.

ابراهیم حقیقی در پاسخ گفت: یکی از بازوهای مهم هنر در کشور ما گالری داران هستند. دلیل اینکه شما دعوت شده اید دقیقا همین است که جشنواره را بهتر از آنچه بوده است، بکنیم. ما قرار گذاشتیم که شما بگویید چه کنیم. این یک طرح اولیه است و حضور پررنگ گالری داران موفق در این جلسه، می تواند به ما یاری کند. ما فقط مجری افکار شما هستیم.

شکوه اقبالی نیز گفت: اگر حتی قرار باشد این اتفاق یک بار رخ دهد باید یک کار استثنایی انجام دهیم. نه اینکه در خاتمه به این نتیجه برسیم که این کار انجام دادن و ندادنش فرقی نداشت.

مظفری نیز گفت: جشنواره های فجر آیین نامه هایی دارد که نمی توان از آن تخلف کرد.

امیر سقراطی ـ دبیر هنری جشنواره ـ نیز گفت: رابطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشکل ها هیچ وقت قوی نبوده است. یکی از دلایل حضور ما هم همین است که ارتباط شکل بگیرد. این اول راه است. ممکن است در این دوره خیلی ها به این نتیجه برسند که با امکانات موجود اصلا نمی خواهند شرکت نمایند. امیدواریم این تغییر نگرش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وجود بیاید. گالری ها هستند که دارند فضای تجسمی کشور را می سازند. این دلیلی بود که باعث شد دوباره جشنواره را فراخوانی کنیم. چون از بین ده هزار هنرمندی که هر سال در جشنواره شرکت می نمایند تنها صد نفر می توانند آثارشان را نمایش دهند. با همکاری گالری دارها می خواهیم آثار هنرمندان گمنام بیشتری روی دیوار بروند.

او اضافه کرد: همه حرف هایی که گفته شد درست است. ما هنوز هیچ قرارداد و تفاهم نامه ای آماده ننموده ایم. برای اینکه شما باید بگویید که چه می خواهید. در این 15 سالی که در زمینه تجسمی می نویسم ندیده ام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سطح پیشقدم و داوطلب کار با گالری ها گردد. فجر برای ما بهانه است و باید هدف های بزرگ تری داشته باشیم. شما در صنف خودتان باید رخدادی به وجود آورید. این به وسیله شما ممکن است چون این طرف میز هیچ وقت برداشت درستی از احتیاجها و مطالبات شما نبوده است.

نمایشگاهی به وسعت یک شهر

سلیمانی، در این نشست به برگزاری نمایشگاهی به وسعت یک شهر با ایده هادی مظفری اشاره نمود و گفت: آقای مظفری به این ایده فکر کرد و این ایده در نهایت اجرایی شد. می گردد اتفاق های اینچنین را در شهر شکل داد. حاضران در این نشست هم می خواهند اتفاقی رخ دهد. اینجا جمع شدیم تا اول گفت وگو کنیم.

گلستان هم در تایید سخن او گفت: اتفاق خوب به نظر من اتفاق افتاده است. آن اتفاق همین است که امروز اینجا جمع شده ایم. خیلی خوشحالم که همه برای یک هدف دور هم جمع شدیم. برگزاری نمایشگاه دو هدف دارد. یکی ارائه کار خوب است و دیگری فروش. ما در گالری های خودمان داریم می فروشیم. بنابراین برای ارائه کار به این نمایشگاه باید از نظر کیفی حواسمان جمع باشد و نمایشگاه را دست کم نگیریم. دلم می خواهد اینجا به ما قول بدهید که تمام دولتی ها را دعوت کند و از آنها بخواهد که از ما کار بخرند. ما داریم زحمت می کشیم تا کارهای باکیفیت را روی دیوار بگذاریم. کیفیت با ما و فروش با شما. زیرا امکان آمدن مشتریان ما به صبا کم است. این یک واقعیت است که مشتری های ما می آیند گالری های خودمان. او همچنین گفت به عقیده او سهم 15 تایی هر گالری برای ارائه اثر کم است.

در ادامه، هرمز همتیان ـ مدیر گالری زیرزمین دستان ـ نیز گفت: این اتفاق آنقدر بزرگ و مهم است که باید مدتی به تشکر بپردازیم. اینکه اثر بفروشیم و یا نفروشیم و اینکه غرفه هایمان چه شکلی باشد مهم نیست. گالری های پرقدرت ما دارند کارشان را می نمایند و اثرشان را می فروشند. فضای گالری های ما خوب است و در کشورهای دیگر هم به همین شکل است. شما برای ما تبلیغ نکنید. ما بهتر از شما تبلیغ را بلدیم. من با کمال افتخار جشنواره فجر را تبلیغ می کنیم. شما لازم نیست پولی برای اجاره جا و تبلیغ بدهید. با آن پول بیایید از ما کار بخرید.

مظفری در پاسخ به او گفت: ما درباره یک فرایند حرف می زنیم. در نخستین طرحی هم که به وزیر دادم گفته بودم که چرخه هنر شامل گالری دار، هنرمند و مخاطب است. گنجینه موزه هنرهای معاصر پر از اثر است و برای این تعداد تابلو ساخته نشده است. این آثار با شرایط سختی دارد ساخته می گردد. چرا باز باید کار بخریم؟ به نظرم غلط ترین کاری که موسسه توسعه هنرهای تجسمی در سال های گذشته نموده است خرید آثار هنرمندان بوده است. الان 1800 کار داریم که اصلا وارد چرخه اقتصاد هنر نشده و به مردم معرفی نشده است. کار وزارت فرهنگ گالری داری نیست و اتفاقا معتقدم باید پایمان را از کفش شما بیاوریم بیرون. اصلا فرض کنید ما پول برای خرید آثار داشته باشیم. بردن آنها داخل انبار چه فایده ای دارد.

او گفت: این امید است که ما را دور هم جمع نموده است. پس بیایید به هم شک نکنیم و کنار هم کار کنیم. آغاز کردن هر کاری سخت است. اراده اولیه همین بود که نقش سینما را در جشنواره فیلم، گالری ها در جشنواره تجسمی ایفا نمایند و در گالری های خودشان میزبان مخاطبان جشنواره باشند. اما این دوره نشد که این اتفاق بیفتد. امیدوارم این تجربه جمعی انقدر خوب باشد که در سال های آینده به سمت همان اراده اولیه برویم. باید جامعه را از هنرهای تجسمی متاثر کنیم.

یاری رسانه ملی برای دیده شدن هنرمندان تجسمی

سعید باباوند ـ نماینده گالری ساربان ـ هم گفت: مخاطب سینما و گالری یکی نیست. کسی که به سینما می آید برای دیدن پول می دهد. ولی در هنرهای تجسمی این امر متفاوت است چون خریداران لزوما همان بازدیدنمایندگان نیستند. کاری شما می توانید برای ما بکنید این است که به پروموشن ما یاری کنید. امروز هر سلبریتی امکان دارد که جلوی دوربین تلویزیون بیاید. اما یک هنرمند نقاش پایش به تلویزیون نرسیده است. شما می توانید در این چهل روز هر روز برای یک گالری برنامه زنده بگیرید. فکر می کنم بتوانید این کار را انجام دهید. ما احتیاج به فروش نداریم. اگر همه بفروشند هم گالری من برای فروش شرکت نخواهد کرد. اجازه بدهید ما با سلیقه خودمان نمایشگاه برگزار کنیم و شما در بخش پروموشن به ما یاری کنید.

نماینده گالری اعتماد نیز گفت: به نظر من باید مقوله فروش را از جشنواره جدا کنیم. این اتفاق دارد در همه جا می افتد. در ایران غایت هنر فروش است ولی در حقیقت اینطور نیست. باید برای هنرمندانی که از سوی گالری ها در جشنواره شرکت می نمایند با اختصاص جایزه و... انگیزه ایجاد کنید که بیایند و شرکت نمایند. جایزه حتما پول نیست. می توان برای اجرا به هنرمند یاری کرد.

جعفریه ـ مدیر گالری ثالث ـ نیز گفت: به نظر من اصلا فرقی ندارد فروش داشته باشیم یا نه. فوکوس ما باید روی نمایش آثار باشد. به هر حال اگر یکی از کاری خوشش بیاید نمی گوییم این کار را نمی فروشیم. ولی تمرکز باید روی دیزاین و کیوریت کردن غرفه باشد.

مدیر گالری فرمانفرما نیز گفت: نمایش آثار در این جشنواره باید به بهترین شکل باشد. برای ما که کار فرهنگی می کنیم، فرهنگ مهم تر از اقتصاد است. دعوت از کسانی که اهل این حوزه نیستند به شرکت و بازدید از جشنواره این حسن را دارد که رفتار اقتصادی خرید آثار هنری را به آنها یاد می دهد. اکثر افراد در جامعه ما نمی دانند یک اثر هنری می تواند میلیاردها ارزش داشته باشد.این تمرین خوبی برای ماست تا با همکاری هم از کار فردی فاصله بگیریم.

در خاتمه این نشست بیست گالری به این نتیجه رسیدند که در این رویداد با مسئولان برگزاری نمایشگاه همکاری نمایند. از میان این افراد 14 گالری به این رای دادند که در جشنواره آثارش را بفروشند. در نتیجه جلسه با این مصوبه به خاتمه رسید که آثار در این نمایشگاه به فروش گذاشته شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "گالری داران سال جاری در جشنواره تجسمی فجر تابلو می فروشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گالری داران سال جاری در جشنواره تجسمی فجر تابلو می فروشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید