ایران باید از هر تصمیمی درباره سطح فراوری اوپک مستثنا باشد

به گزارش مجله فوتبال به نقل از وزارت نفت، بیژن زنگنه شامگاه دیشب هنگام به ورود به هتل کمپینسکی شهر وین در جمع خبرنگاران درباره مواضع ایران در نشست 175 اوپک اظهار کرد: ایران همیشه از اوپک و مواضع آن برای ثبات بازار حمایت نموده است، اما در این مقطع همانطور که پیشتر نیز گفتم تا زمانی که ایران با تحریم روبه روست در هیچ توافقی برای فراوری شرکت نمی کند.

ایران باید از هر تصمیمی درباره سطح فراوری اوپک مستثنا باشد

وی با تاکید بر این که ایران باید از هر تصمیمی درباره سطح فراوری مستثنا باشد، توضیح داد: پیشنهادهای زیادی درباره کاهش فراوری مطرح است و اعضایی که می خواهند فراوریشان را کاهش دهند باید درباره آن تصمیم بگیرند.

وزیر نفت درباره میزان فراوری و صادرات نفت ایران هم پاسخی نداد و گفت: این موضوع سبب می گردد فشار آمریکا بر روی ایران افزایش یابد.

زنگنه به این پرسش که فراوری اوپک چه میزان کاهش می یابد، پاسخ داد: عددهای مختلفی بیان شده است و باید منتظر ماند و دید اعضای اوپک در نشست این سازمان (175) چه تصمیمی درباره آن خواهند گرفت.

وی قیمت مناسب برای هر بشکه نفت را 60 تا 70 دلار مطرح کرد.

از خروج قطر از اوپک خوشحال نیستیم

وزیر نفت درباره خروج قطر از اوپک هم گفت: ایران از خروج قطر از اوپک خوشحال نیست و از دلیل این تصمیم بی خبر است.

وی در واکنش به سوالی درباره خروج ایران از سازمان کشورهای صادرکننده نفت اظهار کرد: ایران از بنیانگذاران اوپک است و از این سازمان خارج نمی گردد.

زنگنه درباره ملاقات با نواک، وزیر انرژی روسیه هم پاسخ داد: از این ملاقات برای تبادل دیدگاه دو کشور استقبال می کنم.

ضرورت فعالیت JMMC در چارچوب حیطه اختیارات

زنگنه درباره پیوستن ایران به کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) توضیح داد: این تصمیم احتیاج به آنالیز دارد.

وی با بیان این که کمیته وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک سال گذشته فراتر از اختیارات این کمیته عمل نموده است، درباره این که آیا ایران سال آینده به این کمیته می پیوندد پاسخ منفی داد.

وزیر نفت در پاسخ به این که آیا این کمیته باید فعالیت خود را متوقف کند، تاکید نمود: بهتر است این کمیته در حیطه اختیاراتی که اوپک به آن محول نموده است، عمل کند.

زنگنه درباره آینده همکاری کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در برنامه کاهش فراوری موسوم به بیانیه همکاری (Declaration of Cooperation) گفت: بیانیه همکاری تنها برای همکاری است نه موضوعی فراتر از آن. این بیانیه نباید یک سازمان جدید یا موضوعی شبیه آن تلقی گردد.

قرار است نشست اعضای اوپک امروز، پنجشنبه(15 آذر ماه) و نشست فراوریکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک فردا، جمعه (16 آذر ماه) برگزار گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ایران باید از هر تصمیمی درباره سطح فراوری اوپک مستثنا باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران باید از هر تصمیمی درباره سطح فراوری اوپک مستثنا باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید