پروژه چهاربانده شدن سرچم اردبیل راه نجات تلفات جاده ای

به گزارش مجله فوتبال، راه ارتباطی اردبیل به میانه که به جاده سرچم معروف است در دهه اخیر احداث شد. این جاده که زمانی صعب العبور بود در یک دهه اخیر به یکی از پر رفت و آمدترین جاده های شمال غربی کشور تبدیل شده است.

پروژه چهاربانده شدن سرچم اردبیل راه نجات تلفات جاده ای

جاده سرچم راهی برای کاهش مصافت

راه های ارتباطی به اسم شریان اصلی اتصال نقاط مهم به یکدیگر دارای اهمیت فراوانی هستند؛ به گونه ای که برای توسعه یک منطقه، می بایست راه مواصلاتی ظرفیت و گنجایش لازم برای اتصال به سایر منطقه ها را داشته باشد.

راه ارتباطی اردبیل به میانه که به جاده سرچم معروف است در دهه اخیر احداث شد. این جاده که زمانی صعب العبور بود در یک دهه اخیر به یکی از پر رفت و آمدترین جاده های شمال غربی کشور تبدیل شد که می توان گفت از پاکترین جلوه های زندگی روستایی بومی استان اردبیل است که نمادی از زندگی اجتماعی این گستره جغرافیایی را نشان می دهد.

با اتصال این محور در سرچم به آزاد راه تبریز - زنجان - تهران، فاصله اردبیل و شهرهای شمالی این استان با تهران نسبت به جهت موجود 13 کیلومتر کاهش یافته است و علاوه بر آن قرار دریافت این جهت در حاشیه رودخانه های آرپاچای و قزل اوزن مسائل جهت گردنه حیران را نداشته و از مشخصات هندسی مناسب و سطح ایمنی بالایی برخوردار بوده است.

میانبر زدن از ترافیک گردنه حیران

جاده اردبیل - سرچم علاوه بر کم کردن طول جهت و کاهش 2 ساعته زمان سفر به تهران، دسترسی سریع، آسان، ایمن و راحت مردم استان اردبیل را به مراکز مختلف کشور به ویژه نقاط مرکزی و جنوبی فراهم نموده و بار ترافیکی جاده های اصلی اردبیل - سراب و اردبیل - آستارا هم در این مدت کاهش داده است.

وقوع تصادفات و تلفات جاده ای

متاسفانه در سالهای اخیر وقوع تصادفات پرشمار در این جاده تلفات زیادی را به همراه داشت که دغدغه مسئولان و شهروندان استان بود که با توجه ویژه مسئولان به این راه حیاتی، توسعه و تبدیل آن به بزرگراه در برنامه های اولویت دار اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل نهاده شد.

راه اندازی پروژه چهاربانده کردن سرچم اردبیل

ازهدفهای مهم مسئولان در جهت راه اندازی پروژه چهاربانده کردن سرچم به اردبیل دسترسی سریع و ایمن به شبکه آزاد راه های کشور بود و همچنین تاثیر آن بر رونق مالی و گردشگری و کشاورزی استان که می توانست در طولانی مدت تاثیرات بسزایی داشته باشد. همچنین افزایش ایمنی و کاهش تصادفات جاده ای که دغدغه اصلی مردم و مسئولان در طی این 10 سال بوده است.

از 178 کیلومتر این جهت منهای 43 کیلومتر همه قطعات به پیمانکاران واگذار شده است به طوری که از سمت اردبیل به سرچم 90 کیلومتر و از سمت سرچم به اردبیل هم 45 کیلومتر پروژه با سرعت در حال انجام این پروژه است.

طول کل پروژه 871 کیلومتر است که 821 کیلومتر در استان اردبیل و مابقی در استانهای آذربایجان شرقی و زنجان قرار گرفته است.

طول بهره برداری شده این پروژه 81 کیلومتر است و طول در دست اجرا 881 کیلومتر و همچنین طول در دست کطالعه 14 کیلومتر و پیشرفت فیزیک کل پروژه 28 درص ببوده است.

قطعه اول از سمت اردبیل به طول 35 کیلومتر که 22 کیلومتر آن به اتمام رسیده و در حال بهره برداری است. همچنین 13 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 60 درصد در حال انجام است.

قطعه دوم به طول 30 کیلومتر جهت اجرا به پیمانکار واگذار شده است که با پیشرفت فیزیک 8% است.

قطعه سوم به طول 35 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 12 درصد در حال انجام است.همچنین از سمت اردبیل به طول 95 کیلومتر در دست پیمانکار است و از سمت سرچم به اردبیل 40 کیلومتر باسم قطعه 7 جهت اجرا به پیمانکاران واگذار شده است.

50 کیلومتر این جاده که سختترین قطعه است و متاسفانه بلاتکلیف مانده است.

اعتبار هزینه شده تا کنون 8111 میلیارد ریال است که اعتبار مورد احتیاج 22177 میلیارد ریال بوده . همچنین اعتبار سال 99 ، 8811 میلیارد ریال که در سال 99 8181 میلیارد ریال تخصیص داده شده و مطالبات پروژه 851 میلیارد ریال بوده است.

همچنین بانک صادرات با توجه به اخذ ماده 56، نسبت به تخصیص 400 میلیارد تومان اعتبار به اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل برای چهاربانده کردن محور سرچم اقدام نموده که معاون وزیر راه و شهرسازی هم در این راستا دستورات لازم را صادر نموده است.

سولماز نعمتی خبرنگار مجله فوتبال

منبع: جام جم آنلاین

به "پروژه چهاربانده شدن سرچم اردبیل راه نجات تلفات جاده ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه چهاربانده شدن سرچم اردبیل راه نجات تلفات جاده ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید