لادا و خودرو های احتمالی آن برای ایرانی ها؛ وایکینگ آمد!

به گزارش مجله فوتبال، خبرنگاران - امین نقی زاده: این روز ها خبر هایی در ارتباط با ورود یک کمپانی جدید به کشور ما و فراوری خودرو توسط آن به گوش می رسد. این کمپانی هنوز نیامده برای خود اسم و رسمی دست و پا نموده و در حال حاضر افراد زیادی هستند که علاقه فراوانی به کنکاش در خصوص این خودروساز و نحوه حضور آن در صنعت خودروسازی ایران دارند.

لادا و خودرو های احتمالی آن برای ایرانی ها؛ وایکینگ آمد!

اما خودروساز مذکور یک کمپانی روسی بوده و به همین دلیل اغلب متخصصان و صاحب نظران صنعت خودروسازی کشور، نسبت به ورود و فراوری محصولات این کمپانی روسی روی خوشی نشان نداده و اکثر نظرات در رابطه با کمپانی مذکور منفی است.

خودروساز مورد بحث ما لادا نام دارد. این خودروساز که پیش از برجام نیز خبر هایی در رابطه با حضور آن در ایران به گوش می رسید؛ مدعی شده است که با خودروسازان ایرانی برای عرضه و فراوری خودرو در خاک ایران وارد مذاکره شده و امیدوار است که بزودی فرایند اولیه فراوری و عرضه محصولاتش به بازار ایران را شروع کند.

در حال حاضر براساس آمار منتشر شده؛ در سال 2018 کمپانی لادا حدود 38 هزار دستگاه از انواع خودرو های فراوریی خود را صادر نموده است. این آمار نشان از رشد 57 درصدی صادرات این کمپانی روسی دارد. اما نکته قابل توجه این است که محصولات این کمپانی در مصر نیز مونتاژ شده و اکثر کشور های طرف معامله با این خودروساز روسی از نظر مالی جایگاه مناسبی ندارند و شاید ارزانی محصولات لادا آن ها را مجبور به واردات محصولات لادا نموده است.

لادا زیر مجموعه یک کمپانی بزرگ روسی به نام AvtoVAZ است و باید توجه داشت که بخشی از سهام کمپانی لادا در اختیار گروه فرانسوی رنو است. این خودروساز روسی اولین بار با نام AvtoVAZ و با استفاده از پلتفرم و امکانات فنی فیات ایتالیا اقدام به ساخت خودرو کرد و اولین محصول خود را با برند Zhiguli به بازار معرفی کرد. در همان ابتدا آن ها به فکر صادرات محصولاتشان افتادند و برای ورود به بازار های دنیای کوشش کردند؛ اما نام Zhiguli چندان مناسب به نظر نمی رسید و مردم در تلفظ و خواندن آن دچار اشتباهات فراوانی شدند.

بنابراین کمپانی AvtoVAZ به فکر تغییر افتاد و در سال 1973 برند لادا را معرفی کرد. لادا نامی مشتق شده از یک قبیله وایکینگی بوده و به خوبی بیانگر تاریخچه روسیه و شوروی سابق بود. از همان ابتدا لادا سعی در بهره گیری از توان صنعت خودروسازی کشور های بنام اروپایی را داشت که در این راه چندان پیروز عمل نکرد؛ زیرا علی رغم استفاده از پلتفرم محصولات اروپایی، به دلیل کیفیت پایین محصولات لادا، از آن استقبال نشد. با این حال لادا اکنون مقرون به صرفه ترین خودروساز دنیا بوده و محصولاتش با قیمتی بسیار کم و قابل توجه به فروش می رسند. در شعار های تجاری لادا، کلید پیروزیت عبارت بود از: قیمت رقابتی، کیفیت قابل اطمینان، عملکرد قابل قبول و تعمیر آسان! ولی باید توجه داشت که لادا از بین موارد مطرح شده در شعار های خود؛ تنها از قیمت رقابتی برخوردار بود و به همین خاطر در کشور های دنیا سوم حضور پررنگ تری داشته و از محصولاتش به عنوان خودروی پلیس، تاکسی و... استفاده می گردد. البته کشور های شرق اروپا و حوزه کارائیب از هجوم وایکینگ روسی در امان نمانده و لادا برای حضور گسترده در بازار های مذکور همیشه در کوشش بوده و اقدامات قابل توجهی نموده است.

حال سوال این است که لادا در حال حاضر برای بازار ایران و پیروزیت در آن چه برگ برنده ای داشته و محصولات احتمالی این برند روسی در بازار ایران چه نام دارند و با چه مشخصاتی به رقابت با خودروسازانِ چینی بازار ایران می پردازند.

اولین محصول از کمپانی لادا که به احتمال قوی و در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات این کمپانی با خودروسازان ایرانی، به خیابان های کشور ما خواهد آمد، یک خودروی کاملا مالی است.

خودروی مذکور Granta liftback نام داشته و از نظر سطح امکانات و... شبیه به خودرویی مانند تندر 90 است. در Granta liftback از زبان طراحی جدید لادا استفاده شده و می توان گفت که این محصول روسی چهره بروز و قابل قبولی دارد. لادا Granta liftback را در چهارکلاس مختلف فراوری نموده و در هر کلاس از یک پیشرانه و با توانی متفاوت استفاده می نماید. پیشرانه کلاس پایه Granta liftback یک موتور 1.6 لیتری با توان 87 اسب بخار بوده و گشتاوری معادل با 140 نیوتن متر دارد.

این مدل از خودروی Granta liftback از توان یک گیربکس 5 سرعته دستی برای انتقال قدرت موتور به محور جلو استفاده نموده و شتاب صفر تا 100 آن نزدیک به 12 ثانیه است. حداکثر سرعت آن 171 کیلومتر در ساعت بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن حدود 6.8 لیتر اندازه گیری شده است. در کلاس دوم Granta liftback از همان پیشرانه 1.6 لیتری استفاده شده؛ اما با این تفاوت که توان آن به 106 اسب بخار رسیده و از یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک از نوع AMT استفاده شده است. گشتاور فراوریی پیشرانه مذکور به 148 نیوتن متر رسیده و حداکثر سرعت Granta liftback را به 183 کیلومتر در ساعت می رساند.

همچنین مصرف سوخت ترکیبی نسخه دوم Granta liftback حدود 6.5 لیتر است. در نسخه سوم Granta liftback، کمپانی لادا با انجام تغییراتی قدرت پیشرانه مذکور را به حدود 98 اسب بخار رسانده و از یک کیربگس 4 سرعته معمولی استفاده نموده است. گشتاور پیشرانه مذکور به 145 نیوتن متر رسیده و حداکثر سرعت Granta liftback را به 174 کیومتر در ساعت می رساند. میزان مصرف سوخت ترکیبی نسخه سوم Granta liftback در هر 100 کیلومتر پیمایش، 7.2 لیتر است. اما آخرین نسخه از خودروی Granta liftback توانی معادل با 106 اسب بخار داشته و از یک گیربکس 5 سرعته دستی برخوردار است. گشتاور این مدل از خودروی Granta liftback به 148 نیوتن متر رسیده و حداکثر سرعت آن به 183 کیلومتر در ساعت می رسد. مصرف سوخت ترکیبی آخرین کلاس از خودروی Granta liftback حدود 6.5 لیتر اندازه گیری شده است. شتاب صفر تا 100 خودروی Granta liftback به دلیل استفاده از گیربکس های گوناگون و توان متفاوت موتورِGranta liftback در نسخه های مختلف؛ بین 11 تا 13 ثانیه متغیر است.

خودروی Granta liftback امکانات ویژه و متمایز نماینده ای نسبت به محصولاتِ ارزان قیمتِ فراوری شده در ایران ندارد؛ اما کابین جادار، جایگاه های راحت، امکان برقراری تماس با سیستم صوتی و ایمنی مناسبی دارد. در این خودرو از فن آوری های پیشرفته ای جهت بالا بردن ایمنی بدنه استفاده شده و باید گفت که Granta liftback مجوز تردد در جاد های اروپا را به دلیل ایمنی مطلوب و قابل قبول خود در اختیار دارد.

به نظر می رسد که نسخه های یک و سه لادا Granta liftback گزینه های مناسبی برای حضور این برند در بازار ایران باشند و احتمالا قیمت نهایی این محصول در صورت فراوری و مونتاژ در ایران؛ معادل با محصولاتی همانند تندر 90 خواهد بود. البته باید توجه داشت که خودروی مذکور در دو نسخه هاچ بک و sw نیز به فراوری رسیده و اگر خودروسازان ایرانی از مونتاژ و فروش این خودرو رضایت کامل داشته باشند؛ احتمالا شاهد عرضه آن ها نیز خواهیم بود.

دومین محصول لادا که به نظر می آید با عرضه و فروش آن در بازار ایران روس ها آبروداری نموده و حرفی برای گفتن خواهند داشت؛ مدل Vesta است. این خودرو در کلاس های سدان، کراس، CNG، اسپرت، sw و sw کراس به فراوری رسیده و با این حال به نظر می آید که نسخه های کراس و سدان Vesta انتخاب نهایی لادا برای حضور در بازار ایران باشند.

Vesta در نسخه سدان خود دارای چهار کلاس مختلف بوده و از دو پیشرانه متفاوت استفاده می نماید. پیشرانه اول همان موتور 1.6 لیتری Granta liftback است که توان آن معادلِ 106 اسب بخار بوده و گشتاوری معادل با 148 نیوتن متر دارد. اما پیشرانه دوم Vesta کمی متفاوت و قدرتمندتر است.

این موتور 1.8 لیتر حجم داشته و توان آن به 122 اسب بخار می رسد. گشتاور پیشرانه مذکور 170 نیوتن متر بوده و حداکثر سرعت Vesta را به 186 کیلومتر در ساعت می رساند. میزان مصرف سوخت ترکیبی Vesta در صورت استفاده از پیشرانه 1.8 لیتری لادا، به 7.2 لیتر خواهد رسید.

هر دو پیشرانه مذکور برای انتقال قدرت خود به محور جلو، از یک گیبرکس 5 سرعته دستی و یا 5 سرعته AMT (تیپ ترونیک) استفاده می نمایند. Vesta از طراحی پویا، قوی و جذابی برخوردار بوده و چهره زیبایی دارد. در این خودرو شاهد استفاده از یک صفحه نمایش 7 اینچی، بلوتوث، سیستم کنترل آب و هوا، کروز کنترل، سنسور پارک عقب، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سنسور باران و... هستیم. همچنین Vesta از ایمنی بالایی برخوردار بوده و برای ساختِ بدنه آن از فولادی بسیار مستحکم استفاده می گردد. علاوه بر این در Vesta از دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو استفاده شده و سرنشینان عقب خیالشان از بابت وجود کیسه هوا باید راحت باشد!

اگر نسخه سدان Vesta به ایران بیاید؛ می توان قیمتی بین 100 تا 130 میلیون تومان را برای آن متصور شد؛ البته همه ما خوب می دانیم که لادا اصولا یک خودروساز ارزان قیمت است، اما اینجا ایران بوده و کمی با دیگر نقاط دنیا از نظر قیمت گذاری، نحوه فروش و... متفاوت است!

محصول بعدی لادا که احتمالا در ایران شاهد حضورش خواهیم بود؛ XRAY نام دارد. البته به نظر نمی رسد که لادا در همان سال های اولیه حضورش در ایران به دنبال عرضه XRAY باشد؛ زیرا این خودرو یک محصولی استراتژیک بوده و به تازگی توسط کمپانی لادا معرفی شده است.

XRAY را می توان یک شاسی بلند کوچک دانست. در این شاسی بلند کوچک از پیشرانه های مدل Vesta کمپانی لادا استفاده شده و در مجموع شاهد عرضه آن در سه کلاس مختلف هستیم.

البته باید توجه داشت که پیشرانه 1.6 لیتری XRAY گیربکس دنده ای برای انتقال قدرت خود به محور جلو استفاده می نماید. XRAY از امکانات و ویژگی هایی نظیرِ؛ سنسور باران، چراغ های LED، سیستم ترمز ضد قفل، سیستم BAS، سیستم کنترل کشش، سیستم الکتریکی توزیع نیروی ترمز، کروزکنترل، مانیتور لمسی و... برخوردار است.

XRAY در صورت عرضه در بازار ایران با قیمتی نزدیک به 140 تا 180 میلیون تومان به فروش خواهد رسید. البته به یاد داشته باشید که کمپانی لادا به سادگی کلاس بندی و... محصولاتش را دست خوش تغییر قرار داده و با کم کردن امکانات محصولاتی مانند XRAY، می تواند قیمتِ کمتری برای آن متصور شد!

از دیگر محصولات لادا باید به شاسی بلند 4x4 اشاره نمود. این خودروی دو دیفرانسیل از یک پیشرانه 1.7 لیتری با توان 83 اسب بخار استفاده می نماید! عرضه این خودرو با چهره قدیمی و پاترول مانندش در ایران بعید به نظر می رسد و ما امیدواریم که شاهد حضور این شگفتی روسی در بازار ایران نباشیم.

به غیر از محصولات مذکور باید به Largus هم اشاره نمود که اساسا یک ونِ خانوادگی بوده و احتمال حضورش در بازار ایران بسیار پایین است؛ زیرا شرایط بازار ایران به گونه ایست که عرضه خودرو های سدانِ ارزان قیمت در آن بسیار مهم بوده و خودروسازان ایرانی به دلیل فروش کمترِ خودرو های ون، کمتر خطر نموده و خط فراوری خود را برای مونتاژ آن ها فعال می نمایند.

در هر حال به نظر می آید که دست خودروسازان ایرانی هر روز خالی تر از گذشته شده و آن ها دست به دامن خودروسازانی همانند لادا شده اند. لادا در روسیه و سایر نقاط دنیا فعالیتِ بسیاری داشته و در طول یک سال می توان بیش از 1 میلیون خودرو را به فراوری برساند. هم اکنون لادا به غیر از کشور هایی مانند ترکیه، قزاقستان، قرقیزستان، تونس، اردن، گرجستان، بلغارستان، مصر، بولیوی و... در کشور هایی نظیر آلمان نیز فعالیت داشته و شاید در چشم انداز بلند مدت خود، آرزوی فتح اروپا را در سر دارد. رویایی که کمی دور از واقعیت است؛ اما حداقل لادا بسیار خوش حال می گردد که در بازار سوت و کور خودروسازان ایرانی حضور داشته و برای بازاری به وسعت ایران برنامه ریزی کند!

منبع: برترین ها

به "لادا و خودرو های احتمالی آن برای ایرانی ها؛ وایکینگ آمد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لادا و خودرو های احتمالی آن برای ایرانی ها؛ وایکینگ آمد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید