علت افکار منفی و 5 راه حل قدرتمند برای توقف آن

به گزارش مجله فوتبال، ما ممکن است در گذشته مرتکب اشتباهاتی شده باشیم که باعث تنش و نگرانی ما در زمان حال شده است و این موضوع می تواند منجر به افکار منفی در آینده گردد. برای همه ما پیش آمده است که گاهی ذهنمان از افکار منفی پر شده و حتی لحظه ای نمی توانیم روی یک کار خاص، یا موضوع خاص متمرکز شویم.

علت افکار منفی و 5 راه حل قدرتمند برای توقف آن

ممکن است مسائل زیادی داشته باشیم، از مسائل خانوادگی گرفته تا مسائل مادی، ناامید بودن و هزاران مشکل دیگر…

گاهی فکر می کنیم درون مغزمان آشوب است، آشوبی که حتی برای یک ثانیه متوقف نخواهد شد، ولی آیا می دانید که تکنیک ها و موارد کاربردی زیادی وجود دارد که به شما یاری خواهد نمود تا با به کارگیری آن ها، در طول روز به مغز خود استراحت دهید و قدرتمندانه و با نشاط به زندگی ادامه دهید؟ در ادامه این مطلب با علت های افکار منفی و 5 روش متوقف کردن آن با ما همراه باشید.

علت افکار منفی؛ چرا افکار منفی به سراغ ما می آیند؟

افکار منفی ممکن است علت های مختلفی داشته باشد، از ناامیدی و ذهنیت مخرب در خصوص خود گرفته، تا نگرانی در خصوص آینده و حتی دوری و قضاوت مردم.

بعضی افراد ممکن است به دلیل مسائل روزمره، ذهنیت منفی و مخرب نسبت به خود داشته باشند. چنین افرادی در ذهن خویش، خود را بی ارزش و ناتوان تلقی می نمایند که قادر به انجام کاری نیستند و مهارت و توانایی های لازم برای هیچ کاری ندارند و حتی اگر هنر و مهارتی داشته باشند، خوبی ها و هنر خود را کوچک می شمارند.

ممکن است از آینده خود هراسان باشند و در ذهن خویش، آینده ای نامعلوم برای خود رقم بزنند. حتی ممکن است نسبت به مردم اطراف خود بی اعتماد باشند و اطرافیان خود را شخصی انتقاد نماینده، غیر قابل پیش بینی و حتی ظالم بدانند که می خواهند او را شکست دهند! بنابراین اینگونه افراد با داشتن افکار منفی، حتی رابطه اجتماعی و خوبی هم با اطرافیان خود ندارند و همیشه از از ارتباط برقرار کردن با سایر افراد گریزانند.

علت افکار منفی

اینگونه افراد به دلیل وجود مسائلی که قبلا داشته اند، یاد گرفته اند که مسائل خود را عظیم نمایند و مدام کلمات و جملات منفی به کار ببرند.

حتما بخوانید: 14 گام اساسی برای فراموش کردن گذشته

برای رهایی از افکار منفی چه کنیم؟

اگر از جمله این افراد هستید که حداقل چند بار در طول روز افکار منفی به سراغ شما می آید، خواندن این مطلب را از دست ندهید. مهارت و روش های اشاره شده به شما یاری شایانی برای کنترل افکار منفی، خواهد نمود.

1. توقف فکر

وقتی متوجه افکار منفی در ذهن خود شدید، یا تصاویر منفی آغاز به نقش بستن در ذهنتان کرد؛ سعی کنید از توقف فکر برای مهار افکار منفی یاری بگیرید. می توانید اگر تنها هستید با صدای بلند به خودتان بگویید: توقف. اما به یاد داشته باشید که حتی گفتن این کلمه به آرامی در ذهن هم، موثر و کاربردی است. اگر ترجیح می دهید، می توانید جملات طولانی تر بهره ببرید، مانند: از فکر من خارج شو و یا جملات دیگر نظیر این.

بسیاری از افراد ممکن است تصور نمایند که ذهن آن ها قدرت کلمات را نادیده می گیرد، اینگونه افراد می توانند حتی از تصاویر در ذهن خود استفاده نمایند. به عنوان مثال؛ علامت قرمز نشان توقف است؛ وقتی افکار منفی به سراغ شما می آید می توانید این رنگ را در ذهن به تصویر بکشید. همچنین بعضی روینمودهای مستقیم تر در جهت توقف فکر وجود دارد. به عنوان مثال، شما می توانید طبق یک تکنیک قدیمی، صورت خود را با آب بشویید و یا اینکه فقط جهت تفکر خود را تغییر دهید. حتی بعضی از مردم دوست دارند از 100 به 1 در جهت معکوس بشمارند.

2. عبارت تاکیدی مثبت

عبارات تاکیدی مثبت می تواند به شکل های مختلفی استفاده گردد.

شکل اول: عبارات تاکیدی می توانند جهت توقف افکار منفی استفاده شوند. به عبارت دیگر، شما می توانید یک عبارت تاکیدی را زمانی که افکار منفی وارد ذهن شما می شوند، به کار گیرید.

برای مثال اگر شما به دنبال شریک مناسبی برای زندگیتان با استفاده از قانون جذب هستید و فکر می کنید که سزاوار عشق نیستید، می توانید این عبارت تاکیدی را به کار ببرید: من یک انسان ارزشمند و دوست داشتنی هستم و به زودی یک رابطه خوب را آغاز خواهم کرد.

شکل دوم به کارگیری عبارت های تاکیدی زمانی است که شما وقتی حتی افکار منفی ندارید و حال خوبی دارید هم به کار می برید. سعی کنید جلوی آینه بایستید و عبارات تاکیدی را با خود تکرار کنید.

3. اجرای مرزها

اگر شما برای مدت طولانی با افکار منفی زندگی نموده باشید، ممکن است تغییر دادن طرز فکرتان برایتان غیرممکن به نظر برسد. در این موقعیت، استفاده از عبارات تاکیدی به همراه تکنیک توقف افکار منفی می تواند افکار منفی شما را تعدیل کند. اگر این کار برایتان آشنا به نظر می رسد، ممکن است وقتی افکار منفی به سراغتان می آید بخواهید مرز ایجاد کنید.

ایده ای که وجود دارد این است که شما یک دوره تعیین و محدود شده را برای پرداختن ذهنتان به افکار منفی اختصاص دهید و در بقیه زمانی که دارید ذهنتان را محدود به افکار مثبت کنید.

کم کم متوجه می شوید زمانی که به افکار منفی می پردازید، آن افکار قدرت کمتری دارند و شما بیشتر به این افکار تسلط دارید. به علاوه، تعدادی از مردم متوجه می شوند زمانی که می خواهند به ذهنشان اجازه فکر کردن به افکار منفی را بدهند، هیچ فکر منفی وجود ندارد و این دقیقا به شکستن الگوهای فکری شما یاری می نماید.

4. نوشتن و نابودی

اگر افکار منفی شما باعث ایجاد احساسات قوی مانند خشم و حسادت در وجود شما می گردد، سعی کنید همه آنها را بنویسید. از یک قلم و کاغذ بهره ببرید و و افکار منفی و احساسات خود را روی قلم و کاغذ بیاورید. این کار به شما یاری خواهد نمود که بتوانید راهی برای از بین بردن این احساسات پیدا کنید که این نشان دهنده این است که شما می خواهید یک قدم برای رهایی از افکار منفی بردارید. سپس می توانید راهی برای از بین بردن آن کاغذ پیدا کنید؛ می توانید آن کاغذ را پاره کنید و حتی بسوزانید و یا برای چرکنویس از آن استفاده نمایید.

رهایی از افکار منفی

کسانی که به دنبال استفاده از کلمات برای بیان احساسات خودشان نیستند، فعالیت هنری آنان برای کنترل احساسات خود، می تواند تأثیری مشابه این تکنیک داشته باشد. به عنوان مثال: شما می توانید افکار منفی خود را نقاشی کنید و سپس نابود کنید (یا تغییر شکل آن). این تکنیک از توقف افکار منفی، برای داشتن حس آرامش و رضایت از خودتان به شما یاری خواهد نمود.

5. آنالیز علت افکار منفی

باید سعی کنید که با خودتان منطقی و صادق باشید، زمانی که ذهن شما آغاز به افکار منفی کرد، این تکنیک به شما یاری خواهد نمود که بتوانید یک جمله ای پیدا کنید و یا حتی یک دلیل که بتوانید به سوالات و افکار منفی ذهن خود پاسخ دهید. این رویکرد را با یک نفس عمیق انجام دهید و چیزی شبیه به این جمله بنویسید: چون که قبلا روابط نامناسبی را تجربه نموده ام، به این معنا نیست که من باید کار خاصی را برای بدنم انجام دهم یا اگر کوشش کردم، یک شغل خوب پیدا کنم اما پیروز نشدم، به این معنا نیست که هرگز در آینده شغل خوب نخواهم یافت. بعد از انجام دادن این کار احساس آرامش می کنید و در واقع تنش و افکار منفی از ذهن شما بیرون خواهد رفت.

سخنی با خوانندگان

به نظر شما غیر از موارد ذکر شده علت افکار منفی چیست؟ چه راهکارها و روش های مفید و کاربردی می شناسید که با رعایت آن ها می توان افکار منفی را کنترل کرد؟ تجربیات ارزشمند خودتان را در بخش ارسال نظرات برای همراهان و خوانندگان عزیز انگیزه ارسال کنید.

اگر مدت طولانی است که افکار منفی مداوم در کنار اختلالات خواب و اشتها به سراغ شما آمده بهتر است درباره اختلال دیس تایمی مطالعه و تحقیق نموده و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید. همچنین پیشنهاد می کنیم پس از مطالعه این مطلب 15 نکته کاربردی برای ایجاد دید مثبت به زندگی را نیز حتما بخوانید.

منبع: مجله انگیزه

به "علت افکار منفی و 5 راه حل قدرتمند برای توقف آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت افکار منفی و 5 راه حل قدرتمند برای توقف آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید