زندگینامه غلام حسین سمندری (1311-1391)

به گزارش مجله فوتبال، غلام حسین سمندری از استادان دوتارنوازی خراسان و یکی از نابغه های موسیقی نواحی بود.وی در سال 1311 در باخرز شهری در نزدکی تربت جام به دنیا آمد.

زندگینامه غلام حسین سمندری (1311-1391)

مجله فوتبال آنلاین - محمد بلبلی: اولین استاد سمندری، پدرش بود. وی مقدمات دوتارنوازی را نزد پدرش آموخت و بعدها نزد استاد غلامرضا قوی تن آموزش های خود را تکمیل کرد.

  • فیلم | دوتارنوازی استاد حسین سمندری

وی به دلیل عشق و علاقه و استعداد فراوان، خیلی زود به دوتارنوازی چیره دست مبدل شد و در جشنواره های داخلی و خارجی خوش درخشید.

سمندریان را می توان سفیری صادق و توانمند برای موسیقی ایران دانست، او با اجرای استادانه موسیقی ناب خراسان در جشنواره های بین المللی و در کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، یونان، لبنان، سوییس و اتریش همگان را به تحسین وا داشت. چنانچه یهودی منوهین، ویولونیست مشهور بین المللی دربارهٔ او گفته است: حاضرم تمام افتخاراتم را بدهم، اما در عوض بتوانم پنجه های این مرد روستایی را داشته باشم.

وی در نوازندگی، صاحب سبکی منحصر به فرد بود و تاثیر فراوانی در فرایند دوتارنوازی خراسان داشت.

سمندری اولین دوتارنوازی بود که بجای بستن وترهای ابریشمی بر روی ساز خود از سیم استفاده کرد و این خود ابداعی جدید و تحولی بزرگ در دوتارنوازی بود. بعدها استادان دیگر همچون استاد یگانه نیز از این روش استقبال کردند.

با وجود این نوآوری، وی به اصالت دوتار و موسیقی خراسان پایبندی بسیار داشت و هیچ گاه به تعداد دستان بندی ساز خود که همان 8 پرده بود اضافه نکرد.

سمندری همیشه در اجرای کنسرت ها و محافل موسیقایی مقامات خراسانی را می نواخت حال این که تکنیک و توانایی اجرای انواع دیگر از موسیقی را با پرده های محدود دوتار داشت.

او جزو محدود دوتارنوازانی بود که خودش آواز نمی خواند و همیشه خواننده بزرگ موسیقی خراسانی محمدابراهیم شریف زاده، سمندری را همراهی می کرد. این دو استاد همیشه یار و همراه هم بودند و با وجود این که هیچ نسبت فامیلی با هم نداشتن اما در بین مردم خراسان به پسرعموها معروفیت داشتند.

از استاد سمندری تنها یک آلبوم موسیقی با نام خون پاش و نغمه ریز منتشر شده است. این اثر با خوانندگی استاد شریف زاده و توسط نشر ماه ریز در سال 1382 انتشار یافت.

وی همچنین در آلبوم موسیقی حماسی ایران 8: موسیقی خراسان اثر محمدرضا درویشی با غلامعلی نی نواز، غلامعلی پورعطایی و ذوالفقار عسکریان همکاری داشت.

مهدی اخوان ثالث شاعر بزرگ معاصر با شندین آلبوم خون پاش و نغمه ریز بسیار تحت تاثیر دوتارنوازی سمندریان قرار می گیرد و در توصیف موسیقی او، شعری با همین مضمون می سراید:

قربان زخمه های تو خون پاش و نغمه ریز سبزپری است این که زنی، یا شتر خُجو؟

تو با دو سیم محـشر کبری بپـا کنی شش تـار خویش مـن شکنم (یانه؟ هان بگو)...

غلام حسین سمندری در اسفندماه سال 1390 دچار عارضه مغزی شد و این موضوع موجب از کار افتادن دست چپ وی شد.

این مساله تاثیر شدیدی در تضعیف روحیه او داشت. سر انجام سمندری در روز سوم فروردین سال1391 در سن 80 سالگی درگذشت.

پس از وی فرزند ایشان، حسن سمندری که شاگرد و همراه همیشگی پدر بود عهده دار این میراث بزرگ شد و مسئولیت آموزش شاگردان استاد را بر عهده گرفت.

حسین سمندری وصیت نموده بود پس از مرگش سازش را که بیش از 50 سال یار و همدلش بوده را به عنوان یادگار عزیز او به جایی تحویل بدهند که به خوبی از آن نگهداری گردد. از همین رو فرزندش حسن، دوتار استاد را به موزه موسیقی ایران اهدا کرد.

منبع: همشهری آنلاین

به "زندگینامه غلام حسین سمندری (1311-1391)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگینامه غلام حسین سمندری (1311-1391)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید