خانه لرزاده پشت در های بسته در انتظار چیست؟

به گزارش مجله فوتبال، خانه موزه لرزاده مدتی است به بهانه بازسازی تعطیل شده، در حالی که تعیین نیست شهرداری به عنوان مالک این بنای ثبت شده در لیست آثار ملی، برای هر نوع تغییر و یا دخل و تصرف در آن از میراث فرهنگی مجوز های لازم را گرفته است؟ از طرفی، شرایط نامعلوم این خانه موزه، نگرانی هایی را درباره سرنوشت مبهم آن ایجاد نموده است.

خانه لرزاده پشت در های بسته در انتظار چیست؟

به گزارش ایسنا، در انتهای یکی از کوچه های بهار شیراز در خیابان شریعتی تهران، خانه ای با معماری مدرن و معاصر به چشم می خورد؛ خانه ای که محلی ها از نام و نشانش چیزی نمی دانند و شاید تنها معماری نامتقارن آن به چشمشان آمده باشد. خانه استاد حسین لرزاده ـ معمار معاصر ـ که بعد از فراز و نشیب هایی، از سال 1398 به عنوان موزه به حیات خود ادامه داده است.

این روزها، اما خانه لرزاده که میان ساختمان های بلند محصور شده، در بلاتکلیفی به سر می برد و معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظارش است. از ابتدای سال در های این موزه را بدون اطلاع رسانی به روی مردم بسته اند و شهرداری که مالک آن است، بی سر و صدا به باسازی آن پرداخته و تا کنون نیز جوابگوی شرایط خانه لرزاده نبوده است.

در طول مدتی هم که در های این خانه بسته شده، نگرانی ها و واکنش ها نسبت به شرایط نامعلوم آن بیشتر شده است، با این وجود شهرداری بدون توجه به این واکنش ها همچنان به کار خود ادامه می دهد. آنالیز و پرس وجو های میدانی خبرنگار ایسنا حاکی از این است که در های خانه لرزاده دیگر قرار نیست به عنوان موزه به روی مردم باز باشد و شاید دفتری برای استقرار نیرو های اداره شهرسازی گردد.

تعطیلی خانه موزه لرزاده/ عکس ها در تاریخ 8 تیر 1401 به وسیله خبرنگار ایسنا ثبت شده است

محلی ها می گویند در های خانه از روز های ابتدایی سال 1401 بسته شده و هیچ کس اجازه بازدید از خانه موزه لرزاده را ندارد. جلوی درِ اصلی آن خاک و آجر ریخته اند و کارگران حدود دو هفته ای است از سوی شهرسازی مسؤول شده اند که نمای بیرونی آن را باسازی نمایند.

کارگران نیز از ماجرای خانه لرزاده و سرنوشت آن خبری ندارند و می گویند که فقط مسؤول باسازی این خانه هستند و حتی نمی دانند که با انتها باسازی قرار است در های موزه باز گردد یا خیر؟

بازسازی نمای بیرونی خانه تاریخی لرزاده/ 8 تیر 1401

این خانه سه طبقه با نمای آجری را حسین لرزاده، یکی از استادان بزرگ معماری در دوران معاصر با سبک و سیاق خود و تلفیقی از معماری مدرن و سنتی، برای سکونت خود و خانواده اش در دهه 30 طراحی کرد که تا واپسین لحظات زندگی اش در آن جا سکونت داشت.

این معمار طراح و مجری آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی، سردر بانک شاهی (بانک تجارت کنونی) و مسجد اعظم قم بوده و حتی در بازسازی و تغییر بخش هایی از حرم امام حسین (ع) در شهر کربلا فعالیت داشته است.

خانه موزه لرزاده که تعطیل و در حال بازسازی است/ 8 تیر 1401

پس از مرگ لرزاده (سال 1383) سرنوشت دیگری برای این خانه رقم خورد و با هدف ایجاد موزه در همان سال به تملک شهرداری عایدی، اما سال ها طول کشید تا دَرِ این خانه تاریخی را به عنوان موزه به روی مردم باز کند و در این سال ها کاربری های دیگری، همانند کافی شاپ و گلخانه را تجربه کرد. انتها بعد از 15 سال به عنوان خانه معماری ایران در مهرماه 1398 افتتاح شد.

دو سال بعد از آن که خانه لرزاده به وسیله شهرداری خریده شد، به ثبت ملی رسید. شاید این اتفاق خاطر ها را برای حفظ این خانه جمع می کرد، اما تعرض به این خانه جور دیگری رقم خورد. با این بهانه که خانه لرزاده حریم اختصاصی ندارد، اطراف آن آغاز به ساخت وساز کردند و با ایجاد ساختمان های بلندمرتبه حریم آن را کور کردند.

حتی درباره یکی از این ساختمان های هفت طبقه که در نزدیکی خانه لرزاده واقع شده است، شورای شهر تذکراتی داد و خواهان تخریب ساختمان هفت طبقه شد. اداره میراث فرهنگی تهران هم در واکنش به آن گفت که این خانه تاریخی حریم اختصاصی نداشته است، برای همین در زمان ساخت وساز در حریم آن از میراث فرهنگی استعلام نگرفته اند.

ساختمان هفت طبقه ای که در حریم خانه تاریخی لرزاده واقع شده است

انتظار می رود شهرداری و میراث فرهنگی نسبت به شرایط این بنای تاریخی که میراث ملی از یک معماری مدرن و در عین حال سنتی است، جوابگو باشند.

منبع: فرارو

به "خانه لرزاده پشت در های بسته در انتظار چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه لرزاده پشت در های بسته در انتظار چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید