ایران سومین پهنه فعال صنایع دستی در دنیا است

به گزارش مجله فوتبال، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در پیامی فرارسیدن روز و هفته گرامیداشت صنایع دستی را به اساتید، صنعتگران هنرمند و فعالان این رشته تبریک گفت.

ایران سومین پهنه فعال صنایع دستی در دنیا است

به گزارش مجله فوتبال پیغام دکتر علی اصغر مونسان به این مناسبت به توضیح زیر است:

بیستم خرداد مصادف با دهم ژوئن، روزی خاص و بسیار مهم در تقویم دنیای است که بر گرامی داشت یکی از بزرگ ترین دستاوردهای فرهنگی ملت ها تاکید می نماید. روزی که صنایع دستی را به مثابه رویش روح خلاقانه بشر در جلوه های هنر و صنعت پاس می دارد و بر دست آفریده های انسان به عنوان نمادی از تمدن، مهر اصالت می زند. صنایع دستی یکی از ارکان فراوری در سرزمین های گوناگون به ویژه ایران بوده که ضمن برطرف نیازهای مادی، اساسی ترین اسلوب ها و موازین آموزش، فرهنگ و نوع زیستن را نیز تبیین نموده و قدرت ارتباطی سرشاری را به وسیله فراوری و بسط تجارت، در طول تاریخ نصیب جوامع نموده است.

بر این سیاق و برحسب چنین اهمیتی، صنایع دستی در قرن بیستم بیش از پیش مورد توجه جوامع قرار گرفته و شماری از متخصصان خبره این عرصه در سراسر دنیا با تشکیل شورای دنیای صنایع دستی، سمت و سویی علمی و استاندارد به فعالیت های این هنر-صنعت مطابق با نیازهای روز بخشیده اند.

سال 1964 میلادی در چنین ایامی شورای دنیای صنایع دستی تاسیس شد تا با همکاری کشورهای فعال در حوزه صنایع دستی اهداف تعالی بخشی به این عرصه مهم فرهنگی و مالی ملل را جدی تر از پیش دنبال نمایند.

ارتقای صندلی صنایع دستی، تقویت ارتباط میان هنرمندان صنایع دستی سراسر دنیا، تشویق، کمک رسانی و ارائه مشاوره به فعالان این بخش در حیطه شیوه های درآمدزایی، کاربردی و به روزکردن صنایع دستی در عین حفظ میراث گذشتگان و استفاده از فناوری های مدرن در راستای دستیابی به بازارهای جدید، محورهایی بوده که طی بیش از نیم قرن از سوی این شورا و کشورهای عضو مورد توجه و پیگیری قرار گرفته و امروزه صندلی این هنر-صنعت را نه تنها به عنوان بخشی مهم از زندگی فرهنگی جوامع، بلکه به عنوان یک عنصر مشخص نماینده در حیات مالی ملت ها تعالی بخشیده است. در این میان کشور ایران به عنوان سومین پهنه فعال در عرصه صنایع دستی دنیا، طی سال های گذشته روندی رو به رشد و شتابی چشم گیر را در سطح ملی و بین المللی تجربه نموده و نیز نخستین صندلی برخورداری از شهرها و روستاهای دنیای صنایع دستی را به خود اختصاص داده است.

روز دنیای و هفته صنایع دستی، فرصت ارزنده ای برای پاسداشت کوشش و همت هنرمندانی است که با سرانگشتان عشق، ایمان، اعتقاد و تعهد، به کالبدهای بی جان، روح و زندگی می بخشند؛ روحی که از ورای تمدنی شگرف و گذشته ای درخشان به دستان قدرتمند آنان دمیده شده و در جلوه هایی ناب و چشم نواز تکثیر می گردد. این روز و این هفته امیدآفرین بر تمامی اساتید، هنرمندان و فعالان صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران هنرپرور مبارک باد.

منبع: میراث آریا

به "ایران سومین پهنه فعال صنایع دستی در دنیا است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران سومین پهنه فعال صنایع دستی در دنیا است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید