احتمال افزایش حمله ملخ صحرایی به کشور، سطح مبارزه علیه ملخ به 80 هزار هکتار می رسد

به گزارش مجله فوتبال، یک مقام مسئول گفت: بنابر پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر بارش های نرمال و قدری کمتر از نرمال در ماه های آینده و شرایط جوی هفته های اخیر، حمله ملخ صحرایی افزایش می یابد.

احتمال افزایش حمله ملخ صحرایی به کشور، سطح مبارزه علیه ملخ به 80 هزار هکتار می رسد

سعید مشخص مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی مجله فوتبال، درباره آخرین شرایط هجوم ملخ های صحرایی به کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه بارندگی های نرمال در منطقه شرق عربستان و شرق آفریقا طی یک تا 2 ماه اخیر و چرخنده شاهین که طی روزهای اخیر وارد جنوب ایران همانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان شد و عمان و شرق عربستان را هم در برگرفته است و احتمال ازدیاد جمعیت ملخ صحرایی وجود دارد.

او اضافه نمود: چرخنده شاهین در زمان حرکت به سمت عمان با سرعت 120 کیلومتر حرکت کرد و بارندگی قابل توجهی هم ایجاد کرد که رطوبت و گیاه سبز، ازدیاد جمعیت ملخ صحرایی را در پی دارد.

به گفته مشخص، اگر در ماه های آینده شرایط بارندگی در حدنرمال و کمتر نرمال باشد و چند سیلیکون داشته باشیم، این احتمال وجود دارد که بنابر سازمان هواشناسی جهانی، حمله ملخ صحرایی افزایش یابد.

مشخص ادامه داد: برآوردها حاکی از ان است که اواخر اسفند و اوایل فروردین حمله از شرق عربستان به سمت عربستان انجام گردد، حال اندازه حجم ملخ صحرایی تابع شرایط بارش و وزش باد به سمت ایران طی ماه های آینده است.

مدیرکل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان هواشناسی از ورود ملخ صحرایی از اواسط اسفند به کشور اطلاع داد و گفت: حمله ملخ صحرایی از 15 تا 20 اسفند تا 15 تا 20 فروردین به جنوب ایران صورت خواهد گرفت که بنابر پیش بینی سازمان هواشناسی جهانی بارندگی جنوب ایران در حد نرمال و بعضی منطقه ها کمتر از نرمال از خواهد بود.

او ادامه داد: بنابر نامه ای که به ستاد بحران و وزارت جهاد کشاورزی ارسال کردیم، پیش بینی مبارزه در سطح 80 هزار هکتار خواهد بود، چنانچه اتفاق خاصی رخ دهد که بارندگی ها کاهش یابد، سطح مبارزه در حد 19 هزار هکتار خواهد بود .

مشخص با اشاره به مسائل مبارزه علیه ملخ صحرایی گفت؛ سال 99 بنابر مبارزه ای که علیه ملخ انجام دادیم، دسته جات به سمت هند و پاکستان نرفت و سال 98 هم در سطح 746 هزار هکتار مبارزه صورت گرفت و تنها اندازه کمی به سمت هند و پاکستان رفت، اما مشکل اصلی ما این است که در مسیری که از شرق آفریقا به کشور ما می آیند، مبارزه چندانی صورت نمی گیرد.

او ادامه داد: در کشور یمن به سبب جنگ و درگیری مبارزه صورت نمی گیرد، بعلاوه عربستان هم در بعضی سال ها مبارزه ای انجام نمی دهد و عمان هم به سبب عدم کشت و کار مبارزه نمی کند که در نهایت آن زمانی که ملخ صحرایی وارد جنوب کشور می گردد، به علت فصل کشت و کار ناگزیر به مبارزه هستیم.

مدیر کل مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات اندازه سموم در منطقه ها جنوب کشور را مناسب گفت و گفت: بنابر اعتباری که در اواخر دولت قبل تصویب شد و در دولت تازه هم مبلغ 50 میلیارد تومان مصوب شد و در نهایت هفته گذشته 10 میلیارد تومان به حساب سازمان واریز و در استان های هرمزگان، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان و جنوب فارس تقسیم شد و الباقی اعتبارات هم تخصیص داده می گردد.

او در انتها توضیح داد: کار شبکه مراقبت و ردیابی در استان های جنوبی به صورت منظم در حال اجرا است و به صورت هفتگی رطوبت خاک، شرایط سبز جنگل ها و مراتع آنالیز و وارد سیستم می گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "احتمال افزایش حمله ملخ صحرایی به کشور، سطح مبارزه علیه ملخ به 80 هزار هکتار می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال افزایش حمله ملخ صحرایی به کشور، سطح مبارزه علیه ملخ به 80 هزار هکتار می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید